2 routere...
Fra : Anders Lorentzen

Dato : 17-10-03 13:57

Jeg havde i forvejen en ZyXEL 650R router (Cybercity) og en 8-port switch da
jeg har 5 computere på netværket.

Nu har jeg fået barbar med wireless og ville derfor have et accespoint.
Da de fleste accespoints åbenbart ikke har nogen RJ45 port til at tilslutte
switchen købte jeg en Wireless router med en 4-Port switch. (Netgear WGR614)
Mit håb var så at slå så meget fra i den trådlåse router og lade ZyXEL'en
styre... men det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, eller hvad? - ja jeg
er ikke den store netværks-expert

Routerene er fundet i serie, ZyXEL først derefter NetGear'en og tilsidst
Switchen...
Jeg har deaktiveret DHCP serveren i den trådløse router og prøvet nogle
forskellige RIP indstillinger.

Det virkede egentlig også nogenlunde - mine WinXP maskiner fik alle tildelt
en IP og kom på nettet.. Godt nok ikke med de oprindelig IP-adresser som
ZyXEL routeren brugte (10.0.0.2-10.0.0.6) men NetGear adresserne
(192.168.0.2 osv).
Netgear'en fik tildelt IP'en 10.0.0.2.

Umidelbart er det eneste problem at min Win2k maksine ikke får tildelt noget
IP!!
Har det noget med opsætningen at gøre?

Hvordan får jeg konfigureret de to routere så de kan køre bedst sammen? Har
jeg gjort det nogenlunde rigtigt?
Jeg kunne godt tænke mig en kort beskrivelse af hvordan de 2 routere sættes
op..

Begge routere har NAT instilllinger hvordan hænger det sammen når man bruger
2 routere?
Jeg skal jo have åbnet for porte til mail, http og ftp.

Hvis der er mere i behøver at vide, så skriv det endelig...

mvh
Anders

Fra : Svenning Krogager

Dato : 17-10-03 15:11

Anders Lorentzen yelled out in dk.edb.netvaerk:

> Jeg havde i forvejen en ZyXEL 650R router (Cybercity) og en 8-port switch
> da jeg har 5 computere på netværket.

<snip>

Kan du ikke bare fjerne ZyXEL routeren, og lade Netgear routeren klare hele
showet?
Der er jo 4-port indbygget switch i netgear routeren... så kan du jo bare
køre uplink over i din switch...

-S

Fra : Hans

Dato : 17-10-03 15:17

"Svenning Krogager" <fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> showet?
> Der er jo 4-port indbygget switch i netgear routeren... så kan du jo bare

Det kan han ikke da Zyxel routeren også har et ADSL-modem indbygget.

/ Hans

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 17-10-03 15:32

Hans wrote:
> Det kan han ikke da Zyxel routeren også har et ADSL-modem indbygget.

nemlig... Netgear routeren har ikke indbygget ADSL-modem.

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-10-03 16:42

"Anders Lorentzen" <al@it.dk> wrote in message
> [...]
> Mit håb var så at slå så meget fra i den trådlåse router og lade ZyXEL'en
> styre... men det kan selvfølgelig ikke lade

Du skal disable DHCP serveren i din wireless router... og så skal du ændre
ipadressen på routeren, til det IP område som din cybercity router er under.
som vist er 10.0.0.1 og så kan du kalde din wirelessrouter for fx. 10.0.0.2
og undernetmaske er så 255.0.0.0 du skal så lige sætte din router op til,
først at tildele DHCP ip adresser efter 10.0.0.2, altså fra 10.0.0.3

og så skal du sætte et krydset kabel fra din cybercity router til din nye
wireless router´s switchport... og IKKE WAN porten på den.. Dermed går du
uden om routeren, og det hele kører så via cybercity routeren

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 17-10-03 17:18

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> nye wireless router´s switchport... og IKKE WAN porten på den..
> Dermed går du uden om routeren, og det hele kører så via cybercity

Tak for svaret!! :)
Det vil jeg prøve i aften

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 17-10-03 21:17

Anders Lorentzen wrote:
> Det vil jeg prøve i aften

Og det virkede!

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Uni Bull

Dato : 17-10-03 18:18

Anders Lorentzen wrote:
> Da de fleste accespoints åbenbart ikke har nogen RJ45 port til at
> tilslutte switchen

....det er muligvis lidt sent, men jeg mener da at alle AP netop *har* mindst
et RJ45 som du bare kunne have tilsluttet til switch... Hvordan skulle man
ellers kunne tilslutte et AP til et netværk?

Jeg har da i hvert fald et DLink AP stående her i huset med netop én
RJ45....
--
Uni Bull
København K

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 17-10-03 21:18

Uni Bull wrote:
> [...]
> Hvordan skulle man ellers kunne tilslutte et AP til et netværk?
>
> Jeg har da i hvert fald et DLink AP stående her i huset med netop én

Jo, det har du vidst ret i..
Købte også den trådløse router fordi den var på lager frem for AP'et som
havde ukendt leveringstid. Den trådløse router var kun 20kr dyrere.
Så jeg satsede lidt og håbede at det nok skulle komme til at fungere...

mvh
Anders