Switch
Fra : Rene

Dato : 15-10-03 18:26

Hej

Jeg har ikke flere ledige porte i min switch, og vil nu gerne have god
printer netværksprinter, stående centralt i huset så alle familiemedlemmer
har adgang til en god printer. Er det bare at købe en switch mere og sætte
på? Skal det være et krydset kabel? er der noget med uplinkport? jeg kan
isåfald ikke se hvilken port det skulle være.
Kan i anbefale en switch eller er det hip som hap?

Mvh Rene

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-10-03 20:38

Hej Rene,

"Rene" <schindel@os.dk> wrote in

> Jeg har ikke flere ledige porte i min switch, og vil nu gerne have god
> printer netværksprinter, stående centralt i huset så alle
> familiemedlemmer har adgang til en god printer.

Det er dælme også en rar ting - her bruger vi en aflagt LaserJet 4000 med
JetDirect kort i - det fungerer rigtig godt...

> Er det bare at købe en switch mere og sætte på?

Ja, eller køb en switch med flere porte og læg den anden på lager - så
slipper du for to switche, der begge bruger strøm, optaget to stik, osv.

> Skal det være et krydset kabel? er der noget
> med uplinkport?

Ja, hvis du bruger de normale porte skal den have et krydset kabel. Ellers
er det tit sådan at man med en lille knap kan "vende" den ene port, så du
kan anvende et lige kabel. En decideret uplink port findes nogengange på
lidt mere high-end hubs der så har en højere hastighed (fx 1000 mbit) så
risikoen for flaskehals mellem de to switche reduceres. Det er næppe
interessant i et lille hjemmenetværk.

> Kan i anbefale en switch eller er det hip som hap?

Til hjemmebrug tror jeg det er fløjtende ligegyldigt, med mindre du har
filserver med store filer du henter/gemmer eller andet der belaster udover
det sædvanlige. Men til almindelig internet plus lidt print gør det vist
ingen forskel. Jeg ville købe en der har det antal stik du har brug for og
så smide den gamle ud.

Har selv kørt med en gammel 10 mbit hub, det fungerede fint her med tre
PC'ere og en netværksprinter. Nu er den dog skiftet ud med en lille fix
Netgear router med indbygget switch og trådlås LAN... Men det var mest for
at kunne tage den bærbare med i stuen - og så fordi jeg var træt af den piv-
åbne forbindelse via TDC Bredbånd.

** Lars

Fra : Rene

Dato : 15-10-03 21:14

Tusind tak for hjælpen Lars, det var pænt af dig at svare så grundigt.

Mvh Rene

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-10-03 21:21

Rene skrev:
> Tusind tak for hjælpen Lars, det var pænt af dig at svare så grundigt.

Hvis du køber en ny switch, så husk blot at nogle switche har blæsere i,
hvilket kan være irriterende at høre på.
-------
Tomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-03 19:55

Hej Rene,

"Rene" <schindel@os.dk> wrote in news:3f8daaa4$0$69937
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Tusind tak for hjælpen Lars, det var pænt af dig at svare så grundigt.

Det var så lidt

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 23:03

> [...]
> ingen forskel. Jeg ville købe en der har det antal stik du har brug for og

Hmm.. ja, men husk at de billige switche (dem til ca. en plovmand
(5-ports) og derunder) hvor der så flot står 100mbit full duplex aldrig
kommer op på hastigheder der nærmer sig 100mbit. Forvent max. 50mbit og
hvis du kører uplink mellem to kan det sagtens begynde at gå endnu
langsommere. Jeg er nede på omkring 20mbit på to 5-ports, så det er lidt
ringe. Så hvis du vil have 100mbit skal nu nok se dig om efter en lidt
dyrere switch - det kan godt betale sig!

Mvh / Preben Holm

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Uni Bull

Dato : 15-10-03 23:26

64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk wrote:
> Så hvis du vil have 100mbit skal nu nok se dig om
> efter en lidt dyrere switch - det kan godt betale sig!

....hvis behovet er reelt...
--
Uni Bull
København K

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-10-03 00:01

On Thu, 16 Oct 2003 00:02:33 +0200, 64bit[at]mailme[dot]dk wrote:

> [...]
> så det er lidt ringe. Så hvis du vil have 100mbit skal nu nok se dig
> om efter en lidt dyrere switch - det kan godt betale sig!

Jeg har en 5 ports Unix switch fra tele-butikken, hvis jeg husker ret
saa var den omkring 4-500 kr, og der har jeg ingen problemer med at faa
over 90 Mbps mellem 2 porte ...

Den loeser fint mit behov, og har ingen blaeser, i modsaetning til den
24 ports switch jeg ogsaa har staaende, og som kostede mange gange mere

Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-10-03 19:13

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> Jeg har en 5 ports Unix switch fra tele-butikken, hvis jeg husker ret
> saa var den omkring 4-500 kr, og der har jeg ingen problemer med at faa
> over 90 Mbps mellem 2 porte ...

Jeg antager der er tale om en Unex switch? (medmindre du har smidt freeBSD
på en computer, og smidt 5 netkort i den...)

> Den loeser fint mit behov, og har ingen blaeser, i modsaetning til den
> 24 ports switch jeg ogsaa har staaende, og som kostede mange gange mere

Jeg kører også pt. med en aflagt Cisco 2950 fra TDC.... larmer jævnt, men
ikke heelt så meget som 2924'erne.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-10-03 20:57

On Thu, 16 Oct 2003 20:13:21 +0200, Anders Vind Ebbesen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Jeg antager der er tale om en Unex switch?

Ja ...

> (medmindre du har smidt freeBSD på en computer, og smidt 5 netkort i
> den...)

Hmm, larmer ...

> Jeg kører også pt. med en aflagt Cisco 2950 fra TDC.... larmer jævnt,
> men ikke heelt så meget som 2924'erne.

Intet mod en 5500 ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-03 19:53

Hej Preben,

"64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote in

> lidt ringe. Så hvis du vil have 100mbit skal nu nok se dig om efter en
> lidt dyrere switch - det kan godt betale sig!

Til hjemmebrug? Min påstand er nok at du næppe vil bemærke forskellen med 3-
4 PC'ere, printer og internetforbindelse sat på.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 16:52

Lars Knudsen wrote:
> [...]
>

> Til hjemmebrug? Min påstand er nok at du næppe vil bemærke forskellen med 3-
> 4 PC'ere, printer og internetforbindelse sat på.

MIT hjemmebrug er måske også nok lige voldsommere end de flestes, men
efterhånden fylder min dokumentmappe 1GB - og ja, det er altså
selv-producerede dokumenter, men de fylder og derfor er netværket en
væsentlig faktor for mig.

Jeg syntes blot at det var noget Rene lige burde vide inden han gav sig
ud og forventede 100mbit overførsel for en "billig"-switch!

Men så kan jeg da dermed sige at han skal holde sig fra NetGear (i hvert
fald 5-ports modellen, da den IKKE lever op til standarden).

Mvh / Preben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-03 16:12

Hej Preben,

> [...]
> efterhånden fylder min dokumentmappe 1GB - og ja, det er altså
> selv-producerede dokumenter, men de fylder og derfor er netværket en

Ja okay - fair nok. Er du grafiker eller sådan noget?

> Jeg syntes blot at det var noget Rene lige burde vide inden han gav sig
> ud og forventede 100mbit overførsel for en "billig"-switch!

Helt sikkert, man får jo hvad man betaler for.

> Men så kan jeg da dermed sige at han skal holde sig fra NetGear (i
> hvert fald 5-ports modellen, da den IKKE lever op til standarden).

Hvilken standard?

Jeg er rigtig godt tilfreds med den NetGear router med 4 ports switch og 11
mbit wireless jeg har kørt med en uges tid nu. Den performer ihvertifælde
helt OK til hjemmebrug hvor den primære opgave er internet og VPN opkobling
til mit arbejde (og jeg ikke anvender filserver lokalt).

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 18:13

Lars Knudsen wrote:
> Hej Preben,
>
> "64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk"> wrote in

> Ja okay - fair nok. Er du grafiker eller sådan noget?

Nope, læser nu datateknologi. Men mine dokumenter fra HTX har jeg stadig
liggende og da jeg gik i IT-klasse blev stort set ALT skrevet på
computer, og så efterhånden når der kommer nok word-dokumenter (og nogle
rapporter med illustrationer og billeder) ja så kommer det sq til at
fylde. Er efterhånden gået over til latex, så nu bruger jeg mest
vektor-grafik der hvor jeg kan klare mig med det (de fleste steder på
det studie), så min datamængde kommer ned.

Jeg arbejder dog også med grafik, og dette fylder da også godt, men jeg
sletter gerne 3DSMax illustrationer (eller dem jeg lavede da jeg gik på
HTX). Nu er det blot Mathematica illustrationer der kan komme til at
fylde en del, men nu har jeg sørme mulighed for at slette output, så det
gør jeg altså også gerne, men alligevel har jeg alt for mange dokumenter
som i mange tilfælde er nyttige..

Nu vil jeg stoppe inden i bliver træt af at læse, og håber du fangede
pointen..

> Helt sikkert, man får jo hvad man betaler for.

Ja, men jeg vil så gerne have mere end det jeg betaler for *gg*

> Hvilken standard?

Ja ok - 200mbit full duplex eller bare 100mbit half duplex ville være
lækkert.

> [...]
> helt OK til hjemmebrug hvor den primære opgave er internet og VPN opkobling
> til mit arbejde (og jeg ikke anvender filserver lokalt).

Har en 5port netgear jeg er MEGET utilfreds med.

Mvh / Preben

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-10-03 00:20

64bit[at]mailme[dot]dk skrev:
> Ja ok - 200mbit full duplex eller bare 100mbit half duplex ville være
> lækkert.

Du får altså 100Mbit - fuld dupleks eller halv dupleks.

-------
Tomas

Fra : Uni Bull

Dato : 15-10-03 23:29

Lars Knudsen wrote:

> En decideret uplink port
> findes nogengange på lidt mere high-end hubs der så har en højere
> hastighed (fx 1000 mbit) så risikoen for flaskehals mellem de to
> switche reduceres.

Det er muligvis fejlbenævnt, men uplink-port findes også på mange helt
billige switches. Selvfølgelig er der ikke tale om noget
højhastighed-agtigt, men bare en port der er "krydset" (og som du nævner kan
man til tider finde en omskifterknap).

Til René: Køb du dig trygt en billig 8-ports switch - det lyder som om du er
en "ganske almindelig" bruger som de fleste er...
God jagt!

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-10-03 11:43

Uni Bull skrev:
> [...]
> billige switches. Selvfølgelig er der ikke tale om noget
> højhastighed-agtigt, men bare en port der er "krydset" (og som du nævner

Bortset fra at det naturligvis er modsat: Uplink porten er IKKE krydset,
mens de "almindelige" porte almindeligvis på almindelige hubs og switche er
krydset (så man slipper for at bruge et krydset kabel).

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-10-03 16:30

On Thu, 16 Oct 2003 12:43:01 +0200, "Tomas Christiansen"
<toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote:

> Bortset fra at det naturligvis er modsat: Uplink porten er IKKE krydset,
> mens de "almindelige" porte almindeligvis på almindelige hubs og switche
> er krydset (så man slipper for at bruge et krydset kabel).

Teknisk set en port være enten MDI (medium dependant interface)
eller MDI-X (medium dependant interface, crossover).

En uplink port er *netop* MDI-X (crossover) for at man skal
slippe for at bruge et krydset kabel, når man forbinder to
enheder af samme type.

De 'almindelige' porte, som du kalder dem, er MDI, altså ikke
krydset.

-A

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-10-03 19:11

Asbjorn Hojmark skrev:
> [...]
> enheder af samme type.
>
> De 'almindelige' porte, som du kalder dem, er MDI, altså ikke

Når man forbinder en PC med en hub eller en switch, ønsker man normalt ikke
at bruge et krydset kabel.
Derfor er (eller var{*}) de fleste hubs eller switche udstyret med MDI-X
porte og evt. en MDI (eller MDI/MDI-X valgfri) port.

Tag f.eks. denne tekst fra en tilfældig valgt 3Com SuperStack switch: "Ports
1-11 are MDIX ports... Each can be conected to a device with a MDI port
(such as a workstation) using a normal 'straight through' TP (twisted pair)
cable." Der står desuden beskrevet hvordan man kan vælge om port 12 skal
være MDI eller MDIX, hvor MDI er beskrevet som at man kan forbinde med en
anden hub/switch og MDIX er beskrevet som at man kan forbinde med en
'workstation'.

Hvis man ved at der altid skal krydses et ULIGE antal gange mellem porte som
ikke er autosensing, og skal man blot lære hvilke porte som er krydset og
hvilke der ikke er, og så har man ingen problemer med at jonglere med flere
krydsede kabler efter hinanden og alt muligt andet sjov (som man desværre
KAN komme ud for i virkelighedens verden).

{*} note: De fleste switche i dag er auto-sensing, og derfor bliver
diskussionen - efterhånden som tiden går - ret ligegyldig.

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-10-03 07:13

On Thu, 16 Oct 2003 20:10:57 +0200, "Tomas Christiansen"
<toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote:

> Derfor er (eller var{*}) de fleste hubs eller switche udstyret
> med MDI-X porte og evt. en MDI (eller MDI/MDI-X valgfri) port.

Jeg læste lige op på 803.2 Clause 14 i morges, og du har ret.

* En normal ethernet-port er MDI

* Når man forbinder to MDI-porte, har man brug for en crossover-
funktion, og IEEE anbefaler, at man på portene i en repeater
implementerer crossover-funktionen. (MDI-X).

* Derfor er normale repeater-porte MDI-X.

I stand corrected.

Forvirringen kommer naturligvis af, at de porte, man normalt
omtaler som 'krydset', de er 'krydset' i forhold til normale
repeater-porte, hvilket altså betyder, at de netop *ikke* er
krydset.

-A

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-10-03 08:33

Asbjorn Hojmark skrev:
> I stand corrected.

Og du er mand nok til at indrømme at du har taget fejl.
Du får endnu en stjerne i min bog!

Jeg ville normalt aldrig turde sætte mig op imod din kompetence i en
netværks-diskussion, men lige på det punkt var jeg helt sikker

-------
Tomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-03 19:55

Hejsa,

"Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com> wrote in

> [...]
> højhastighed-agtigt, men bare en port der er "krydset" (og som du
> nævner kan man til tider finde en omskifterknap).

Jeps

> Til René: Køb du dig trygt en billig 8-ports switch - det lyder som om
> du er en "ganske almindelig" bruger som de fleste er...

Helt enig, der er slet ikke grund til noget som helst mere voldsomt end det
for at køre hjemmenetværket.

** Lars