WPA til wireless - er det et "must" ?
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-10-03 09:13

Situation:

En lille boligforening deler en ADSL og vil tilbyde trådløs adgang som
supplement til de go'e gamle kabler. Dækningsforsøg tyder på at det
kan lade sig gøre med 4 AP'er.

Man kan få AP'er med WPA kryptering til rimelige priser - har WPA
nogen kendte "huller" ? WEP er jo sønderskudt må man sige.

Et andet minus ved WPA er vel at det kræver software-upgrades for
folk, der allerede har trådløse kort i deres maskiner, ikke sandt?

Mvh. NKJensen

Fra : J.K.Arning

Dato : 14-10-03 13:24

Niels Kristian Jensen wrote:
> Man kan få AP'er med WPA kryptering til rimelige priser - har WPA
> nogen kendte "huller" ? WEP er jo sønderskudt må man sige.

Lad mig lige bemærke at jeg ikke er nogen WiFi ekspert men jeg har da læst
mig frem til at WEP måske nok er blevet "brudt" men at det i praksis ikke er
helt det store problem det er blevet gjort til da det har vist sig
forholdsvis
besværligt at bryde ind i "data strømmen" og fange nøglerne. Derefter mener
jeg personligt at man skal tage sin "hacker" forskækkelse med et gran salt
det kræver altså stadigt:

1. En nabo der rent faktisk er interesseret i og villig til at ofre tiden på
at bryde
krypteringen.
2. En nabo der ud over lyst og vilje også har ekspertisen til det.

Jeg kører selv 128 WEP og er ikke synderligt nervøs .. skulle en bumset
teen bryde krypteringen og løbe med min nøgle så ok med mig hvis
han får en stivert på af at følge med i min færden på nettet så ok.

Og ja jeg ved det ikke er den gængse holdning men man kan altså også
skyde med for store kanoner.

--
Regards
http://www.arning.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-10-03 21:57

On Tue, 14 Oct 2003 14:24:24 +0200, "J.K.Arning"
<news@NO_SPAM_arning.dk> wrote:

> [...]
> helt det store problem det er blevet gjort til da det har vist sig
> forholdsvis besværligt at bryde ind i "data strømmen" og fange nøglerne.

Jeg ved ikke, hvor du har læst det, men det er ikke min erfaring.

> 1. En nabo der rent faktisk er interesseret i og villig til at ofre tiden på
> at bryde krypteringen.
> 2. En nabo der ud over lyst og vilje også har ekspertisen til det.

0. En nabo, der gerne vil have en gratis Internet-forbindelse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-10-03 13:51

On 14 Oct 2003 01:12:45 -0700, news2000@e-box.dk (Niels Kristian
Jensen) wrote:

> Man kan få AP'er med WPA kryptering til rimelige priser

Linksys har nogle WPA-certificerede produkter, og Linksys plejer
at være rimelige i pris. Listen over certificerede produkter
vokser i øvrigt næsten dag for dag i øjeblikket.

> har WPA nogen kendte "huller" ?

Ikke mig bekendt.

> Et andet minus ved WPA er vel at det kræver software-upgrades for
> folk, der allerede har trådløse kort i deres maskiner, ikke sandt?

Klienten skal understøtte 802.1x plus en authentication-protokol
som fx PEAP. Der er ret snævre grænser for, hvilke OS'er, der
understøtter det endnu.

Nogle WLAN-fabrikanter kan dog levere det som en del af 'driver-
settet' til deres wireless NICs.

-A