WLAN udsender for meget stråling
Fra : Christian Planck

Dato : 11-10-03 00:58

Hej,

Skal man tage nedenstående artikel alvorlig?

http://www.jp.dk/itogc/ncom:aid=2046280/

Mvh,
Christian.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-03 12:49

On Sat, 11 Oct 2003 01:57:30 +0200, "Christian Planck"
<planck@cs.auc.dk> wrote:

> Skal man tage nedenstående artikel alvorlig?
> http://www.jp.dk/itogc/ncom:aid=2046280/

Ja, WLAN er enooooormt farligt... Men fx mikrobølgeovne og
mobiltelefoner stråler hundreder af gange mere.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Planck

Dato : 11-10-03 13:45

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja, WLAN er enooooormt farligt... Men fx mikrobølgeovne og
> mobiltelefoner stråler hundreder af gange mere.

Ja, men nu sidder man jo heller ikke ved siden af sin mikrobølgeovn og
laver popcorn 24 timer i døgnet, vel?

--
Mvh. Christian.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-10-03 14:36

Christian Planck wrote:

> Ja, men nu sidder man jo heller ikke ved siden af sin mikrobølgeovn og
> laver popcorn 24 timer i døgnet, vel?

Nogen gør
Spøøg til side: du sidder heller ikke op ad din computers antenne hele
tiden - der vil oftest være mindst 30 cm (i de ekstremt korte tilfælde),
hvorimod din mobiltelefon udsender op til ti gange så meget og benyttes
lige op ad din stakkels hjerne...

MVH
Mads

Fra : Christian Planck

Dato : 11-10-03 15:43

Mads Bahrt wrote:

> [...]
> tiden - der vil oftest være mindst 30 cm (i de ekstremt korte tilfælde),
> hvorimod din mobiltelefon udsender op til ti gange så meget og benyttes

Jeg sidder ca. en halv meter fra mit Access Point :-/

Ingen tvivl om, at mobiltelefoni også er farligt, men heldigvis taler
jeg kun i ganske få minutter ad gangen, og der går oftest flere dage
imellem at jeg bruger den.

Derimod bliver jeg udsat for en konstant stråling fra mit AP, mens jeg
sidder ved min computer -- og det gør jeg meget! (min. 5-6 timer om dagen).

Jeg er muligvis enormt paranoid, men man kan da ikke bare ignorere den
fare, som nogle åbenbart mener, at strålingen udgør.

--
Mvh. Christian.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-10-03 16:00

Christian Planck wrote:

> Jeg sidder ca. en halv meter fra mit Access Point :-/

Hvilket er ret meget: Udstrålingen falder med proportionalt kvadratet på
afstanden.
Hvorfor har du i øvrigt et access point hvis afstanden er så kort og du
sidder der hele tiden - så er kablet ethernet da langt mere oplagt.

> Ingen tvivl om, at mobiltelefoni også er farligt, men heldigvis taler
> jeg kun i ganske få minutter ad gangen, og der går oftest flere dage
> imellem at jeg bruger den.

Din mobil udsender ikke kun stråling når du bruger den (ganske vidst
væsentligt mere der).
Men til gengæld opbevarer du næsten hele tiden sådan en tæt op ad kroppen.

MVH
Mads

Fra : Christian Planck

Dato : 11-10-03 20:58

Mads Bahrt wrote:

> Hvorfor har du i øvrigt et access point hvis afstanden er så kort og du
> sidder der hele tiden - så er kablet ethernet da langt mere oplagt.

Jeg har en Linksys BEFW11S4, hvilket er et AP med indbygget router samt
ethernet switch. Min stationære computer (som jeg primært bruger) er
selvfølgelig kablet direkte til switchen. Det er min bærbar, der er
koblet trådløst på netværket, og som min kæreste bruger flittigt.

> Din mobil udsender ikke kun stråling når du bruger den (ganske vidst
> væsentligt mere der).
> Men til gengæld opbevarer du næsten hele tiden sådan en tæt op ad kroppen.

Teknologien har gjort vores hverdag lettere på mange måder, men jeg kan
ikke lade være med at frygte for dens konsekvenser på længere sigt!

Jeg savner en grundig videnskabelig undersøgelse, der en gang for alle
sætter klart lys på sagen. En sådan kan desværre nok først laves, når en
hel generation har levet med og brugt teknologien.

Så er det bare synd for mig, at jeg er en del af denne første
generation, der bare bruger teknologien uden at ane en skid om, hvorvidt
den er farlig eller ej...

--
Mvh. Christian.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-03 16:06

On Sat, 11 Oct 2003 16:43:13 +0200, Christian Planck
<christian@REMOVE_THISplanck.dk> wrote:

> Ingen tvivl om, at mobiltelefoni også er farligt, men heldigvis taler
> jeg kun i ganske få minutter ad gangen, og der går oftest flere dage
> imellem at jeg bruger den.

WLAN er i stil med at sidde og holde på et 9-volts batteri: Godt
nok får du stød, men du får formentlig ingen varige men af det.
Og så er det lidt ligegyldigt, om du gør det 5-6 timer om dagen.

Jeg ville være mere bekymret for de få minutters mobiltelefoni,
og selv skadeligheden ved det er diskutabel.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 20:51

> [...]
>
> Jeg ville være mere bekymret for de få minutters mobiltelefoni,
> og selv skadeligheden ved det er diskutabel.

Er der ikke lidt forskel på strålingen?

Mobiltelefoni ligger vel i et noget andet frekvensbånd, og så vidt jeg
ved holder mobiltelefoni'en inde for de grænseværdier der vist er sat.
(Aner ikke noget om hvor mange mikrowatt den ligger på)

Én ting er i hvert fald helt klart. Jeg snakker helst ikke i trådløs
telefon (fastnet), for den måde der sendes på og den effekt der sendes
påvirker mit hoved kraftigt. Hvis jeg snakker i telefon op imod en halv
time begynder jeg at kunne mærke en svag hovedpine. Jeg kan sagtens
snakke i mobiltelefon lang tid (har sjældent snakket en halv time) og
det påvirker IKKE mig. Jeg må nok ærligt indrømme at (enten et tilfælde
eller virkelig mærkeligt) da jeg her den anden dag sad ved en computer
(bærbar) med indbygget wlan begyndte jeg nu også at få en lettere
hovedpine efter nogen timers arbejde. Jeg er normalt vandt til at sidde
foran forskellige typer computere, bærbare (for det meste) og stationære
uden at være udsat for nogen stærkere påvirkning. Så jeg nægter at tro
at det skulle være tiden foran skærmen der havde noget at sige, men
enten et tilfælde eller ??

Jeg tror gerne jeg vil have nogen til at grave lidt mere i stråling
inden jeg køber noget wlan!

Jeg kender flere der har problemer med mobiltelefoner (altså hovedpine
efter at have talt kort tid), men det er altså ikke noget problem for
mig. Alm. trådet elektronik generer mig ikke, men trådløse telefoner kan
give mig kraftig hovedpine.
Og jeg ved jeg ikke er skør. Det hele startede efter at have snakket i
en efterhånden aldrende virkelig dårlig trådløs telefon, hvor jeg bare
fik kanon ondt i hovedet. Så fik vi selv trådløs telefon, hvilken jeg
klart snakker i engang imellem, men efter længere tids samtale begynder
hovedet altså at påvirkes.

Hvad er forskellen på de måder der sendes og hvor stor en effekt sendes
der egentlig med?

Måske ikke lige noget der hører denne gruppe til, men 3G-mobil netværket
(det er da et netværk) skulle angiveligt have en større strålingseffekt
end 2G-netværket.
Hvordan ligger beviserne for disse trådløse "netværk"?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-03 08:36

64bit[at]mailme[dot]dk skrev:

>Mobiltelefoni ligger vel i et noget andet frekvensbånd, og så vidt jeg
>ved holder mobiltelefoni'en inde for de grænseværdier der vist er sat.
>(Aner ikke noget om hvor mange mikrowatt den ligger på)

Så siger det jo ikke rigtig noget.

>Én ting er i hvert fald helt klart. Jeg snakker helst ikke i trådløs
>telefon (fastnet), for den måde der sendes på og den effekt der sendes
>påvirker mit hoved kraftigt.

Det er ikke bevist. Jeg tror gerne at du får hovedpine når du
bruger dem, men intet af det du fortæller beviser at den ikke kun
er fremkaldt af dig selv.

>Og jeg ved jeg ikke er skør.

Det er heller ikke det jeg siger. Men der foreligger ikke noget
bevis for nogen sammenhæng. Det kan nemt ske at du bare fik
hovedpine samtidig med at brugte en trådløs første gang. Hvis du
i stedet havde spist lagkage, ville du måske have skyet lagkage
som pesten.

Det kan også godt ske at det vitterligt var en dårlig telefon der
gav dig hovedpine, men at de moderne slet ikke gør. Så kan
hovedpinen være fremkaldt af din nervøsitet for at få hovedpine.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 10:41

> [...]
> hovedpine samtidig med at brugte en trådløs første gang. Hvis du
> i stedet havde spist lagkage, ville du måske have skyet lagkage

Well, får aldrig hovedpine af lagkage. *gg*

> Det kan også godt ske at det vitterligt var en dårlig telefon der
> gav dig hovedpine, men at de moderne slet ikke gør. Så kan
> hovedpinen være fremkaldt af din nervøsitet for at få hovedpine.

Spøg til side. Den første jeg snakkede i gav mig kraftig hovedpine.
Normalt får jeg aldrig hovedpine - heller ikke selvom jeg har været på
druk - så skal det i hvert fald have været slemt.
En anden tråd (Vedr. Stråling!) er der også en som beskriver hovedpine
ved brug af trådløse telefoner.

Jeg må ærligt indrømme at jeg første gang jeg fik hovedpine pga. trådløs
telefon ikke kunne forstå hvorfor jeg havde fået hovedpine. Først da vi
selv fik trådløs telefon (2 år gammel) efter et par lange samtaler
vågnede jeg op og fattede at det måske var pga. den trådløse telefon.
Det var den eneste årsag til hovedpinen som jeg kunne finde. Og altså
først efter flere gentagne oplevelser har jeg draget konklusionen.

WLAN. Det er ikke første gang jeg er i nærheden af WLAN, men det er
første gang jeg har bemærket noget. Aner ikke om det var det som var
skylden, men jeg vil da i hvert fald personligt vente og se lidt
erfaringer. Nu kommer jeg til at sidde i lidt "strålede" omgivelser den
næste uge, så finder jeg nok ud af om det er noget der påvirker MIG -
det håber jeg sq egentlig ikke, for er lidt vild med tanken om det
trådløse hjem :) . Og mit råd til andre kan kun være at vente, hvis de
enten er bange for påvirkningen eller får hovedpine ved brug af
mobiltelefoni og andre trådløse enheder.

Mvh / Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-03 11:15

64bit[at]mailme[dot]dk skrev:

>Spøg til side. Den første jeg snakkede i gav mig kraftig hovedpine.

Det er stadig ikke påvist blot fordi du tror det. Dermed benægter
jeg ikke at det kan være tilfældet - vi ved det blot ikke.

--
Bertel

Fra : Uni Bull

Dato : 12-10-03 11:45

64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk wrote:
> for den måde der sendes på og den effekt der sendes
> påvirker mit hoved kraftigt. Hvis jeg snakker i telefon op imod en
> halv time begynder jeg at kunne mærke en svag hovedpine.

Nej nu må i sgu' snart holde op!

*Kunne* det tænkes at det var den besked du fik der gav dig hovedpine?
*Kunne* det tænkes at du holdt hovedet på skrå og derfor spændte i nakken?
*Kunne* det tænkes at du havde drukket for lidt væske den dag?

Hvis problemet havde været så pokkers stort, så var der sgu' nok nogle
(respekterede) kloge hoveder der havde råbt op... Det lyder i mine ører
lidt, som et forsøg på at gøre den daglige brug af almindelig elektroniske
appararter til en djævelsk farlig fornøjelse. Det er ikke til at holde ud...
--
Uni Bull
København K

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 13:08

Uni Bull wrote:

> [...]
> *Kunne* det tænkes at du holdt hovedet på skrå og derfor spændte i nakken?
> *Kunne* det tænkes at du havde drukket for lidt væske den dag?

Læs en anden tråd jeg skrev.. For at gøre det kort:
Gammel telefon -> meget ondt i hovedet.
Nyere telefon -> mindre ondt i hovedet efter lang samtale.

> [...]
> appararter til en djævelsk farlig fornøjelse. Det er ikke til at holde ud...

Hvem siger problemet er STORT! Hvis der er et lille problem er det vel
også værd at dokumentere og finde ud af.

Æhh, er der ikke rimeligt mange der råber op:
WLAN udsender for meget stråling
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=15327

Stråling fra 3G netværk giver hovedpine
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=15304

Mobilindustrien afviser advarsel om stråling
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=15318

Sundhedsministeriet frikender mobilstråling
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=14417

Billedtelefoner udsender for meget stråling
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=13434

Mobilstråling brænder huller i rottehjerner
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=13135

Baseball-kasket beskytter mod mobilstråling
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12590

Mobilstråling påvirker børnehjerner
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=10644

Mobilstråling giver større frugtbarhed
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=10665

Rapport: Ingen kræftfare ved mobilsnak
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12120

Kræver mærkning af mobiltelefoner
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11059

ComON 17: Strålingsfare kan vælte UMTS-projekt
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11304

Mobiltelefoner forbudt for børn
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11439

Mobilstråler fører til celleændringer
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11541

Kræver erstatning for Pentium-allergi
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11826

Bukser beskytter mod mobiltelefon-stråling
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12108

Dette er blot hvad en lille internetavis skriver om. Der er jo sikkert
meget af det som er løgn, men noget taler både FOR og IMOD.
JEG ved det IKKE, men derfor søger jeg netop denne information og
bidrager blot med MINE oplevelser. JEG TROR på mig SELV. Jeg er ligeglad
med hvad DU tror.

Jeg er den der har 5 computere stående tændt samtidig på under 20 m^2 og
storbruger af mobilteknoloogi. Har printer, scanner, netværk og andre
elektroniske enheder tændt hele tiden, så JEG er storbruger og fortaler
for ethvert tiltag, MEN jeg ved ikke hvad det kommer til at betyde for
MIG og mine OMGIVELSER.

Jeg mener at der i Afrika er lavet et område helt beskyttet for enhver
stråling hvor man kan betale RIGTIG mange penge for at komme til. Ingen
stråling skulle der angiveligt være. Yeah, sure - sikke en gang pjat,
men hvem siger ikke at disse mennesker virkelig er super overfølsomme
for "elektronisk" stråling. Hvorfor ville de ellers give SÅ mange penge
for at være sådan et sted, og hvorfor ville folk opgive deres store job
indenfor IT-branchen hvor de tjener styrtende med penge pga. en
ikke-eksisterende sygdom. Jeg siger ikke, at det ikke KAN være psykisk,
men jeg er et stort spørgsmålstegn. Jeg er som sagt ikke ude på at
afskaffe elektronik - så skulle jeg vist have valgt en anden uddannelse
end datateknologi - hva! Hvis jeg skal tjene penge på udvikling kræver
det også at jeg er fortaler for det jeg vil udvikle. Og det er jeg da
klart, meeeen når det kommer til den type transmission som evt. kan
påvirke os mennesker og andre levende væsener, hvor intet er
dokumenteret - så VED JEG ikke hvor jeg skal holde mig. Det er HELT
KLART at nogle mennesker kan bo ved højspændingsledninger som virkelig
giver nogle klart store elektromagnetiske felter uden at de bliver det
mindste påvirket. Ligeledes er der stråling fra trådløse telefoner som
påvirker andre mennesker. Nogle er påvirkede overfor mobiltelefoner. Om
det er en psykisk lidelse eller ej, det skal jeg ikke gøre mig klog på
overhovedet. Men jeg synes ikke det lader til det, når det først går op
for en efter gentagne oplevelser! Men som sagt er psyken stærk i os
mennesker. Jeg respekterer gerne hvis folk er overfølsomme overfor
stråling ligesom nogle er overfølsomme overfor pollen er andre det
garanteret også overfor stråling.
Folk dør ikke af at komme i nærheden af store mængder pollen selvom de
måske er allergikere, men de får det rigtigt dårligt og søger derfor
væk. Hvorfor ikke også stråling så?
Så længe vi ikke ved noget bestemt, så er det vel også iorden at tage
lidt afstand og se tiden an. Hvem ved om det skader? INGEN! Nogen tror
de ved, at det skader, og andre tror de ved det modsatte. Der er absolut
ingen troværdige videnskabelige beviser, og derfor må vi mennesker blot
blive i troen og tro på det vi har lyst til at tro på. Det kan sikkert
diskuteres meget, og ligesom nogle er protestanter, andre er katolikker
eller måske jøder. Det er hver deres tro og den er oftest respekteret af
andre, og bygger jo i bund og grund på det samme.
Alle kan nok blive enige om at "sekterne" der er så omtalt i USA er
noget mærkeligt noget, og ingen af OS tror på det, og synes også det er
noget vi skal holde os fra. Det kan vi blive helt enige. Men her står vi
altså med noget som vi INTET ved om, vi har beviser for at stråling
skader og stråling ikke skader. Forskere eksperimenterer med rotter
o.lign., men hvem har ret? Så længe vi ikke ved noget bestemt må vi blot
bruge hver vores fornuft og danne nye meninger udfra andres og ens egne
erfaringer.

Kort sagt: Jeg er MEGET for udviklingen, men har vel også ret til at
tage afstand til det som jeg og andre endnu ikke har nogen
videnskabelige beviser for.

Mvh / Preben

P.S. Prøv at tænk på hvor mange "psykisk" syge, der har været igennem
tiden. De er ikke blevet behandlet særlig godt, fordi man netop troede
de VAR PSYKISK SYGE. I dag kender man mange af de "PSYKISKE" sygdomme,
som værende reelle sygdomme der kan medicineres for.

Fra : Lars Fischer

Dato : 12-10-03 11:34

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote

> Jeg ville være mere bekymret for de få minutters mobiltelefoni,
> og selv skadeligheden ved det er diskutabel.

For ikke at tale om at være en tur ude at flyve. Uha, hvor
baggrundsstrålingen er meget højere oppe i sådan en kasse end nede ved
jorden.

Hvis man er bekymret over sig WLAN bør man aldrig tage på
charterferie. For slet ikke at tale om at have et job med et par
rejser om måneden.

/Lars

Fra : Chr. L.

Dato : 12-10-03 01:10

"Christian Planck" <christian@REMOVE_THISplanck.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er muligvis enormt paranoid, men man kan da ikke bare ignorere den
> fare, som nogle åbenbart mener, at strålingen udgør.

Men pas på..den største strålings fare lurer udenfor....og den er en meget
mere effektiv dræber,-'SOLEN' hold dig fra denne enorme strålings kilde!!,
tag aldrig på ferie syd på eller gå ud når solen skinner, en dag på stranden
er i forhold til din mobil og AP MANGE GANGE farligere!!!

http://www.solen.dk/

Chr.

Fra : Christian Planck

Dato : 12-10-03 21:54

Chr. L. wrote:

> [...]
> tag aldrig på ferie syd på eller gå ud når solen skinner, en dag på stranden
> er i forhold til din mobil og AP MANGE GANGE farligere!!!

Hvorfor tror du, at jeg har mørklægningsgardiner overalt i mit hus og
aldrig bevæger mig uden for en dør?

--
Christian Planck.

Fra : Michael

Dato : 13-10-03 12:56

> Hvorfor tror du, at jeg har mørklægningsgardiner overalt i mit hus og
> aldrig bevæger mig uden for en dør?
Nu er de vel blyindfattet så de beskytter mod alle de farlige stråler vi
bliver bombaderet med hele tiden?

/md

Fra : Uni Bull

Dato : 12-10-03 11:39

Christian Planck wrote:

> Jeg er muligvis enormt paranoid

Ja!
Du kan vælge at lade frygten for effektekten af endnu ukendte faktorer styre
dit liv - jeg har valgt anderledes!

Fra : Arne Keller

Dato : 12-10-03 13:52

On Sat, 11 Oct 2003 16:43:13 +0200, Christian Planck
<christian@REMOVE_THISplanck.dk> wrote:

>Jeg sidder ca. en halv meter fra mit Access Point :-/

Kan du så give mig en eneste fornuftig grund til at du ikke anvender
et kabel ??

>Ingen tvivl om, at mobiltelefoni også er farligt, men heldigvis taler
>jeg kun i ganske få minutter ad gangen, og der går oftest flere dage
>imellem at jeg bruger den.

Når du flytter dig komunikerer din mobil med nettet for at flytte dig
mellem senderne, det medfører sending.

>Derimod bliver jeg udsat for en konstant stråling fra mit AP, mens jeg
>sidder ved min computer -- og det gør jeg meget! (min. 5-6 timer om dagen).

Sluk det hvis du er nervøs.

>Jeg er muligvis enormt paranoid, men man kan da ikke bare ignorere den
>fare, som nogle åbenbart mener, at strålingen udgør.

Sluk det og problemet er løst.

Fra : Christian Planck

Dato : 12-10-03 21:54

Arne Keller wrote:

> Kan du så give mig en eneste fornuftig grund til at du ikke anvender
> et kabel ??

Svaret findes tidligere i tråden.

[...]

> Sluk det hvis du er nervøs.

[...]

> Sluk det og problemet er løst.

Fantastisk intelligente forslag! Mange tak skal du have.

--
Christian Planck.

Fra : Arne Keller

Dato : 12-10-03 22:00

On Sun, 12 Oct 2003 22:54:22 +0200, Christian Planck
<christian@REMOVE_THISplanck.dk> wrote:

>Svaret findes tidligere i tråden.

Jeg havde ikke set det da jeg svarede.
Næste forslag er at flytte dit AP så afstanden bliver større og
effekten dermed mindre.

Hvis du bare tænder dit AP når du vil anvende det trådløse net bliver
påvirkningen mindre.

>Fantastisk intelligente forslag! Mange tak skal du have.

Selv tak.