Webspeed-modem, router og maskiner på samm~
Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-10-03 20:13

Jeg overvejer følgende opsætning:

Access Point - Webspeed-modem

|-- Trådløst netkort - Linux-maskine

Trådløst netkort - Andre maskiner

Modemet skal stå i stuen med access-pointet tilsluttet som det eneste.
Linux-maskinen skal stå i den anden ende af huset og route for de andre
trådløst forbundne maskiner.

Hvordan vil WebSpeed-modemet have det med, at andre maskiner kører på samme
netværk som den sidder på?

De ville få 10.0.0.0/8-IP-adresser og ville blive sat op med linux-maskinen
som router.

Så vidt jeg har forstået vil det trådløse netværk fungere som en hub, så
modemet vil komme til at se alle pakkerne fra andre maskiner til
linux-maskinen. Mon den vil forwarde dem, så det sluger båndbredde? Vil det
mon forvirre den? Der er vist noget med, at man kun kan bruge modemet fra
en MAC-adresse ad gangen, man kunne frygte, at den pludseligt kun vil
tillade en af de andre maskiners MAC-adresser.

(Hvis det ikke kan lade sig gøre må jeg vel få en router (linux-boks eller
rigtig router) til at stå direkte ved modemet, men jeg ville egentlig gerne
undgå det).

Fra : Anders S...

Dato : 09-10-03 21:13

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer følgende opsætning:
>
> Access Point - Webspeed-modem
> |
> |-- Trådløst netkort - Linux-maskine
> |
> Trådløst netkort - Andre maskiner

Hvis jeg var dig ville jeg bytte om på Access pointet og Modemet ellers får
du ingen forbindelse til Internettet

MVH
Anders

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-10-03 21:31

"Anders S..." <anderzz@mailfjerndette_og_den.dk> wrote:

> Hvis jeg var dig ville jeg bytte om på Access pointet og Modemet ellers får
> du ingen forbindelse til Internettet

Jeg er ikke helt med, fra modem til linux-maskine havde jeg tænkt mig:

Webspeed-modem - Access Point ~ Trådløst netkort - Linux-maskine
^ TP krydset ethernet-kabel ^ PCI
^ Trådløst

Fra : Anders S...

Dato : 09-10-03 21:57

> [...]

Se ovenover, du har sat Access Pointet før modemet, det kan man ikke.
Modemet laver Internetforbindelsen som Access pointet skal bruge. det var
bare det.

Mvh
Anders

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-10-03 22:48

> Se ovenover, du har sat Access Pointet før modemet, det kan man ikke.
> Modemet laver Internetforbindelsen som Access pointet skal bruge. det var
> bare det.

Jeg tror bare det er tegningen vi ikke er helt enige om. Jeg mente, at
access point og de trådløse netkort var forbundet med hinanden trådløst. De
andre ting sidder på henholdsvis access point og trådløse netkort.