Hjælp til installering af netværksprinter
Fra : Biker Mike

Dato : 08-10-03 01:54

Hej, Jeg har købt en Minolta QMS MagiColor 2 DeskLaser på auktion, Maskinen
er forsynet med stik til netværk, og der er mulighed for at vælge inet
adresse, subnet, og router indstillinger, m,m. mit problem er at jeg i min
navitet troede at maskinen ville identificere sig på netværket som et stykke
hardware, men det gør den ikke, jeg kan slet ikke finde den uanset hvad jeg
gør, jeg har bla prøvet at installere driverene og sætte den op som lokal
printer, for derefter at ændre opsætningen for maskinen til at være en
tcp/ip, dette fordi at den ikke umiddelbart kan findes som en
netværksprinter da jeg ikke kan finde stien til den, jeg har selvfølgelig
prøvet at taste de indstillinger for bla "inet" som jeg har set printeren er
sat op til, men den kan stadig ikke findes på netværket.

Som de fleste jo nok har gættet har jeg ikke meget begreb om netværk, og
selvom at jeg har kikket på der her i gruppen anbefalede link
http://net-faq.dk/ så syntes jeg stadig ikke at jeg kan finde svar på mit
problem, så alt hjælp er meget velkommen.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : mik

Dato : 08-10-03 20:38

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://net-faq.dk/ så syntes jeg stadig ikke at jeg kan finde svar på mit
> problem, så alt hjælp er meget velkommen.

Til minolta printere findes et stykke software, som måske kan hjælpe dig
download det fra minoltas hjemmeside du kan kigge her
http://www.minoltaeurope.com/software/software.html

Det kan jo også være at netkortet ikke virker??

Mikk

Fra : Biker Mike

Dato : 09-10-03 04:22

Hmmm, Joe , Men driverene ser ud til at være installeret som de skal, og når
jeg kører en selvtest på maskinen viser den at alt er OK.

Er der ikke en måde hvor jeg kan finde den på netværket ? eller er der evt
en eller anden protokol som mangler at blive installeret ?

Michael Sørensen

Fra : Biker Mike

Dato : 09-10-03 05:24

Glemte lige at sige at styre sysremet er XP.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 10-10-03 15:10

Hej Biker Mike
Måske skal du finde fejlen her?
1). Skal printeren være sat i routerens UPlink?
2). Hvis ja, så er fejlen måske den at porten nærmest UPlink deles med
samme,og derfor ikke virker pga. at der er sat en computer i denne port?
3). Bruger du et lige kabel hvor det skulle havde været et krydset?

mvh
Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-10-03 20:01

On Tue, 7 Oct 2003 17:54:11 -0700, "Biker Mike"
> [...]

>navitet troede at maskinen ville identificere sig på netværket som et stykke
Det gør den også hvis du har givet den en IP adresse i det scope der
dækker din subnetmask.
Men du ser den ikke i "andre computere".
Giv den en IP, subnet, gateway, der passer til dit netværk.
Ping derefter maskinen.

Vend evt tilbage og fortæl hvad IP /subnet/gateway din PC og printeren
har.

Jeg kan ikke huske om man også skal installerer en "minolta ip port",
men kik på minoltas hjemmeside, der er masser af oplysninger.

/Hans

Fra : Jesper Andersen

Dato : 14-10-03 09:04

Hej Michael.
Jeg har sådan en printer i mit netværk og det du skal gøre er at
tildele printeren en IP og et subnet der passer til dit netværk, evt
også en gateway, men er ikke nødvendigt.
Ping evt lige printeren og se om den svarer.
Derefter skal du oprette en printerport som kaldes en "minolta port",
dette kan gøres ganske simplet ved at bruge en ip-port, hvor du taster
ip adressen ind på din printer. Husk at hente den seneste driver på
minoltas hjemmeside, og derefter skulle det virke.

Men det er en dejlig printer, du har anskaffet dig.

Mvh
Jesper Andersen

Fra : Biker Mike

Dato : 16-10-03 03:08

Jeg har tildelt printeren IP 10.0.0.2 og subnet 255.255.255.0, tallene har
jeg nuppet fra de andre computere i netværket som ligger på 10.0.0.1 og
10.0.0.3 så jeg tænkte at 10.0.0.2 ikke kunne være helt galt, og når jeg
pinger printeren så svarer den også helt fint, Jeg har opsat en standart IP
port med adressen 10.0.0.2 og men jeg kan ikke få det til at virke aligevel.

Jeg har prøve følgende.

oprettet en standart TCP / IP port i tilføj port under printer installation,
med adressen 10.0.0.2 og kalde den minolta port.

Der bliver så svaret at enheden ikke kunne findes, og jeg bliver så bedt om
at vælge en på listen, jeg vælger Minolta network printer.

Wizarten fortæller så at den bliver installeret med følgende.
SNMP. No
Protokol. RAW. port 9100.
Device. 10.0.0.2
port name. minolta port.
Adaptor type. minolta network printer.

Derefter går jeg igen ind i tilføj printer, og tilføjer lokal printer, da
der under tilføj netværks printer kan findes nogen enhed.
Jeg vælger nu at den skal bruge "minolta port"

Nu vil den gerne installere printer software, og jeg vælger "har disk" ,
deler som minolta, location skriver jeg bare "printer" klikker ja til at
udskrive en test side.

Jeg får nu følgende oplysninger.
name. minolta printer
share name. minoltaP
port. minolta port.
model. QMS Magicolor 2 desk laser.
default. No ( den ændrer jeg senere til yes)

Derefter brokker den sig over at driveren ikke har passeret Microsofts logo
test , og er muligvis ikke kombatibel med XP, jeg vælger at installere
alligevel.
Jeg giver den stien til driveren, og den installeres nu uden problemer, når
installeringen er overstået får jeg den besked at der er blevet sendt en
test side, men printeren er sten død, Øv bøv.

Jeg har prøvet at køre helt udenom hubben, og køre netværkskablet direkte
fra PC til printer , men lige lidt hjælper det, kablet er et helt alm
netværks kabel, ikke parsnoet, det burde da være OK ikke ?

printeren kører fint selvtest og siger at alt er OK, også netværks kortet.

nogle ideer ?

foreløbig tak for hjælpen

Undskyld til Jesper, jeg kom til at sende denne meddelse med "reply til
sender" i stedet for "reply til group" det var ikke tilsigtet.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Jesper Andersen

Dato : 17-10-03 10:45

Hej Michael.
Træls når sådan noget ikke bare vriker med det samme ...

1. For det første ville jeg personligt aldrig lægger en fast ip
adresse i mit dhcp scope. Jeg ville tildele min printer en ip efter
10. (fx. 10.0.0.11).

2. Du har en fejl i din port opsætning. Du skal lave en TCP/IP port
med ip'en på din printer fx. 10.0.0.11. det ser ud som om du skriver
til port 9100. Det ser ud som om du har tildelt din ip i device
navnet.

3. QMS printer skal køre med LPR Protokollen og ikke RAW som så mange
andre. Der skal du finde ud af hvad kø navnet på printeren er,
standard er det: xxx - det skrives under Queue Name.

Husk du vil ikke kunne "finde" printeren, du vil kun kunne pinge den.
Sørg for at den svarer. Det er et must ! Hvis den svarer kan man også
udskrive til den, med den rigtige opsætning.
Vi finder en løsning på det.

4. Hvis du kører udenom hubben, og sætter pc mod printer, så skal det
være et krydset kabel, og hvis du kører gennem hubben skal det være
almindelige "lige" kabler.

Håber dette hjælper dig lidt tættere på en løsning, ellers skriv igen.

Mvh
Jesper Andersen

On Wed, 15 Oct 2003 19:08:13 -0700, "Biker Mike"

Fra : Biker Mike

Dato : 18-10-03 00:27

Hmmm, Jae den er ikke nem at have med at gøre, men det lykkedes vel til
sidst

Nå, men, Nu har jeg så installeret dyret igen med de nye opsætninger.

IP er ændret på printeren til 10.0.0.11

Under installeringen på Pc en er der nu valgt følgende.

SMNP No
Protokol. LPR.xxx
Device 10.0.0.11
Port name. IP_10.0.0.11
Adaptor type QMS Printer

Jeg kunne også have valgt.

SNMP Yes
Protokol. LPR Crownnet
Device 10.0.0.11
Port name. IP_10.0.0.11
Adaptor type Minolta QMS printer

Men den kan jeg måske prøve næste gang ?

den er sluttet til hubben med lige kabler som på en PC

Men, men ,men, hvodden er det nu lige at jeg finder printerens kø / queke
name ?
for den vil selvfølgelig stadig ikke være med på en test side.

Fra : Jesper Andersen

Dato : 20-10-03 07:23

Køen til printeren er jo IP adressen., du skal bare udskrive til den
IP port som du oprettede....

Mvh
Jesper Andersen

On Fri, 17 Oct 2003 16:26:32 -0700, "Biker Mike"

Fra : Biker Mike

Dato : 21-10-03 19:07

Hmmmm, Den er stadig dum, alle indstillinger skulle ellers være i orden nu,
måske er det ikke den rigtige print processor jeg bruger, Af muligheder har
jeg QMSMC25 og her en del under indstillinger bla Raw, Raw FF appended, Raw
auto, NT EMF, Text, QM journal, samt Winprint, med ligeledes en række under
indstillinger som, Raw, Raw FF appended, Raw auto, NT EMF i forskellige
vertioner, og Text.

Nogen forslag ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-03 21:32

> [...]

>indstillinger som, Raw, Raw FF appended, Raw auto, NT EMF i forskellige

Netværk printere kan drille som ind i h......, men det har du jo
opdaget.

Jeg kan se du bruger Standard TCP/IP porten... På Minolta's site:

http://www.minolta-qms.nl/dk/frames/support.htm

kan du under 'Manual Download' finde en 'Network Note' der i detaljer
beskriver hvordan du opsætter printeren med Minolta's QMS port
(manualen er rettet mod W2K, men det burde virke under XP også).

God fornøjelse...

<mlr>

Fra : Biker Mike

Dato : 22-10-03 08:42

Tak, det kan være jeg skulle prøve den hvis jeg ikke snart får den op at
køre.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen