lige lidt til at ødelægge smagen af
Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 12-04-01 15:51

- Faldt over et billede på en side, som måske meget godt illustrerer,
hvorfor folk simpelthen ikke kan argumentere sig fra, ikke at få deres
kæledyr neutraliseret. Chancen for at finde et hjem til en killing eller
en hundehvalp, hvor dyret kan leve en hunds/kats levealder ud,
forekommer mig mere og mere usandsynlig....hvad er det lige der gør, at
så mange mener, at lige netop deres lige hul-i-hækken-kuld ikke ender på
et kattehjem eller bliver aflivet en skønne dag? Når så mange andre
fantastiske dyr gør....

http://millennium.fortunecity.com/treearbor/834/cattery.html
Sorry. Jeg har ikke fri i disse dage, så at det er helleigdag mærker jeg
ikke noget til. Måske er det derfor, jeg absolut skal havne på en side
med sådan et billede i dag.
- Gitte

OBS: Det er ikke så meget racekatteavlere jeg tænker på - det er mere
avl på katte uden papirer. Familiedyrets ret til fri formering uden
effektive restriktioner. Det er trods alt stadig de "uægte" der oftest
havner på KV ol., ligesom det også oftest er de uægte man ikke vil ofre
en sterilisation/kastration på.

Fra : Claus og Pia Lihme

Dato : 12-04-01 16:04

Puha, Gitte.. Det var et grimt billede !! Giver eftertanke..

God påske alligevel !!

Knus fra Pia og misserne

--

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Look at my cats, quilts and other stuff at:
http://albums.photopoint.com/j/AlbumList?u=404324

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-04-01 16:49

Som fortsættelse af billedet: Jeg har fået oplyst fra USA at de har
kattehjem, hvor de er tvunget til at aflive 500 KILLINGER OM DAGEN, og det
er altså pr. kattehjem!!

Men nej katte skal leve naturligt! *ironisk*

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : trine

Dato : 12-04-01 18:50

.............jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal sige
Det er et uhyggeligt, men desværre meget realistisk billede. Jeg fik en
kæmpe klump i halsen, specielt fordi begge mine katte (kommer fra kattehjem
begge to) kunne være endt som en af dem på billedet.....Så til jer der kunne
tænke jer at få et kuld for "hyggens"og for "sjov" skyld: Jeg synes i skal
tænke jer godt om....tænk på om det virkeligt er så vigtigt at jeres kat får
lov til at parre sig, så i kan få et kuld killinger.....bare fordi det kunne
være "sjovt"....

Tanker til dyrene på billedet......
/Trine

Fra : Christina K

Dato : 12-04-01 21:28

Hejså

Åååhhhhhhh, jeg bliver bare så gal på dem der ikke vil sætte en stopper
for deres kattes uhæmmede avl......

Men god påske!

Kh Christina & Askepot

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AD5C0C8.1A3AE589@hum.auc.dk...

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 12-04-01 22:41

Uha, og jeg havde faktisk fortrudt at jeg postede linket ... pga. helligdage
og så fordi jeg nok engang imellem synes, at jeg kommer med lovlig mange
sure opstød over den slags i forvejen. Dejligt at I forstod, hvorfor jeg
følte jeg var nødt til at dele den med jer.....
Laban og Freja fik lige lidt kylling og lever oveni i aften - det trøster
nok mig mere at forkæle dem, end det egentlig glæder dem - jeg synes bare
det var så trist at se alle de dyr, katte såvel som hunde. Uha, hvor har jeg
dog mødt mange uhyggelige kendsgerninger om katteliv på den korte tid jeg
har været katteejer ... det bringer til tider lige så mange sorger at holde
kat, som det bringer glæder.
God påske til pelsklædte og tobenede
- Gitte

Fra : Christina K

Dato : 13-04-01 10:43

Hej Gitte

Jeg synes bestemt ikke at du kommer med for mange sure opstød omkring
det emne, jeg er glad for at læse forskellige indlæg om kastration. Jeg
kan bruge det i min argumentation overfor katteejere, som vælger ikke at
kastrere f.eks. fordi de synes det er "synd" for katten. Hvem har dog
fundet på den skrøne...... -og hvordan kan man ændre den holdning?

Påskehilsen Christina & Askepot

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AD62100.BF032C3F@hum.auc.dk...

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-04-01 01:19

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3AD5C0C8.1A3AE589@hum.auc.dk...
> [...]
> så mange mener, at lige netop deres lige hul-i-hækken-kuld ikke ender på
> et kattehjem eller bliver aflivet en skønne dag? Når så mange andre

Hmmmmm.... Jeg er absolut en af dem, der er
varm fortaler for kastration og helt enig med dig i
din pointe.

Men når det så er sagt, må jeg sige, at jeg ikke
bryder mig særligt om den slags sider. For det
første beskylder hun racekatteopdrætterne for at
være skyld i de mange uønskede killinger, hvilket
jeg nok synes er et meget forenklet billede. Jeg
tror ikke, at racekattene tager en masse hjem fra
de uønskede katte, og i hvert fald er det en
ansvarsforskydelse, der vil noget ! Det er ikke (i
de fleste tilfælde) racekatteopdrætterne, der har
lavet alle disse stakkels uønskede katte og hun
skulle hellere fokusere på de menensker, der har
gjort det.

For det andet har jeg det lidt ambivalent med
sådan nogle skræmmebilleder. Jeg ved da godt,
at det er ganske sandt, men jeg foretrækker at
man kan ændre folks holdninger ved en dialog i
stedet for at slå det stort og kvalmende op. Det
der sker er blot at nogle måske får skyldfølelse,
men hvor mange holdninger det rykker, er jeg nu
ikke sikker på. Jeg bryder mig simpelthen bare
ikke om den slags formanende løftede pegefingre.

Dvs. målet er vi enige om, men ikke midlet.

--
Hilsen Helle
In a cat's eye, all things belong to cats.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 13-04-01 08:58

Helle Andersen wrote:

> [...]
> de fleste tilfælde) racekatteopdrætterne, der har
> lavet alle disse stakkels uønskede katte og hun
> skulle hellere fokusere på de menensker, der har

Hm..som jeg gjorde opmærksom på, var det billedet på siden - ikke teksten - der havde spoleret min i
forvejen småsyge helligdag. Omend jeg dog også kan synes det er paradoksalt at så mange avler
racekatte istedet for at give hjem til alle de dejlige "bastarder" der findes allerede, så var det
netop også mere alle de ukastrerede familiedyr jeg tænkte på. Når man læser på de amerikanske
kattesider, så synes jeg dog også det er oftere at man møder en racekat, der har været losset ud.

> [...]
> men hvor mange holdninger det rykker, er jeg nu
> ikke sikker på. Jeg bryder mig simpelthen bare
> ikke om den slags formanende løftede pegefingre.

Fair nok. Til tider kan det dog nok være ganske sagligt...selvom om det er kvalmende. Alene statistik
kan være kvalmende på området, vil jeg tro...
Ang. den formanende løftede pegefinger, så er den jo ikke mindre formanende og løftet blot fordi man
pakker sine ord ind i "neutrale" formuleringer - kendsgerningerne er jo stadig lige barske. Det er
blot altid nemmere at forblive uberørt af dem, når man ikke lige besøger et kattehjem, ser hvilke dyr
det går ud over eller selv en dag samler en kaseret 8 ugers killing op af skraldespanden.
Ærlig talt...hvis en enkelt katteejer, der efterhånden har foræret både ti og tyve stribede killinger
væk, får skyldfølelse af at se billederne, så synes jeg egentlig det er fair nok. Det sker jo så
netop fordi den enkelte bliver opmærksom på, at der faktisk er større perspektiver i at spare
neutraliseringen væk, end blot de private aspekter......chancen for at ale killingerne har fået
varige hjem og bliver neutraliserede er jo heller ikke optimal.
Dialog forekommer på mange måder. Nogle gange er den saglig, neutral og "ikke påtrængende" andre
gange er den netop "påtrængende" og provokerende. Nogle gange er det det sidste der skal til, fordi
folk i forvejen er så vandt til at lukke af for følelserne og sige at den slags ikke kommer dem ved.
De har jo netop spurgt, om deres killings nye ejere vil passe godt på den.

>Dvs. målet er vi enige om, men ikke midlet.

Både og: jeg synes jo også at dialog og oplysning er bedst. Men jeg ved også, at der er mange derude,
som blot har den holdning, at så længe de ikke selv står med killingerne - så er det ikke deres
problem hvad deres hankat bidrager med. En barsk virkelighed diskuteres nogle gange bedst, når også
de barske kendsgerninger tages med.....medmindre billedet er manipuleret, så er det jo et lige så
sandt aspekt ved sagen, som de mere "saglige" tal. Hvis den oplysende og ikke-stødende argumentation
engang imellem følges op af nogle barske kendsgerninger i form af bileder ol., så tror jeg den rokker
mere.
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 14-04-01 13:48

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3AD6B174.643ED0F@hum.auc.dk...
> [...]
> racekatte istedet for at give hjem til alle de dejlige "bastarder" der findes allerede,

Okay, here we go again....*suk* Jeg er rasende
uenig og nægter at tage ansvar for, at der er nogle
mennesker, der ikke gider, at behandle deres
katte ordentligt, blot fordi jeg har racekatte.
Jeg føler ikke skyld over at have racekatte og jeg
har heller ingen skyldfølelse over ikke at føle mig
kaldet til at rende rundt og ryde op efter andre
folks svineri. Er det også moralsk forkasteligt, at få
sine egne børn, når der er så mange børn, der
ikke har noget hjem ?

> [...]
> De har jo netop spurgt, om deres killings nye ejere vil passe godt på den.

Det er din holdning og det er fair nok. Jeg synes
stadig, at der er rigtig meget "Ekstra-Bladet" over
det.

--
Hilsen Helle
If man could be crossed with a cat, it would

Fra : Nina El Falaki

Dato : 14-04-01 17:15

Hej

Kan vi ikke blive enige om at alle katte er dejlige og lige meget værd, og
at det er forfærdeligt, at så mange katte får et kummerligt liv.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-04-01 21:38

Nina skrev
snip
>Kan vi ikke blive enige om at alle katte er dejlige og lige meget værd, og
>at det er forfærdeligt, at så mange katte får et kummerligt liv.
snip slut

Jamen helt bestemt ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 15-04-01 20:34

Hej Helle
Jeg har ikke kunnet svare på dit indlæg, pga. dårlig forbindelse. Men jeg må sige, din tone kom helt og
aldeles bag på mig!

Helle Andersen wrote:

> [...]
> folks svineri. Er det også moralsk forkasteligt, at få
> sine egne børn, når der er så mange børn, der

Nu har jeg jo så penslet ud i mine indlæg, at det NETOP IKKE er racekatteopdræt, jeg opfatter som et stort
problem, men derimod uhæmmet fri formering hos almindelige huskatte (med alle de uautoriserede
forskelligheder det begreb indebærer) ... så jeg fatter simpelthen ikke, at du kan opfatte indlægget som et
angreb på folk som dig! Så jeps, "here we go again".....jeg har ikke ment det som et angreb på
racekatteavl, jeg har ligefrem understreget at det ikke skulle opfattes sådan, så beklager...hvis du føler
det er et angreb mod dig som racekatteopdrætter, ja så kan jeg jo egentlig kun undre mig over det. Du har
jo dit på det rene ik!

> Det er din holdning og det er fair nok. Jeg synes
> stadig, at der er rigtig meget "Ekstra-Bladet" over
> det.

Personligt vil jeg nødig anklages for følelsespornografi, eller på anden måde anklages for at høre under
gruppen af ukritiske læsere, der foretrækker de såkaldt "royale" ugeblade og billige avisers stortopslåede
billeder, blot fordi jeg i lighed med andre har været så naiv at linke til et ubehageligt site på
Nettet....På den anden side: hvis det gavner Lenes affaldskatte, at der kommer billeder i Se & hør, så har
de lave lixtal og de forkætrede billedrige sider da haft en effekt et og andet sted.
Jeg synes faktisk der er rigtig meget elitær arrogance over din sidste kommentar, for nu at bruge en
lignende formulering .... ikonoklasmens tid er da forhåbentlig forbi, og billeder er nok næppe mere
manipulerende end retorikken i debatten er det.
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-04-01 21:05

Hej Gitte

> [...]
billeder er nok næppe mere
> manipulerende end retorikken i debatten er det.

Kunne vi få en oversættelse??

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 15-04-01 21:43

Hej Nina
Jeg forfaldt til en åndssvag formulering, men jeg blev sgi så irriteret over at
blive misfortstået og derefter nedgjort på den måde....for negørende er det.
At jeg så måske selv forfalt til dum retorik nu her, det er jo så virkelig et
uheldigt eksempel på, at jeg nok burde lære at lukke munden og blot læse
passivt med istedet.
Elitær arrogance er det i mine øjne, når folk - ofte fra de veluddannede lag -
nedgør folk ved at sammenligne med fx blade, der blandt de veluddannede grupper
ofte betegnes som dårlig journalistik (herved mener jeg også, at man udviser en
nedladende holdning overfor de befolkningsgrupper der læser bladene).
Ikonoklasmen - oprindelig billedstrid i Byzan, for meget lang tid siden.
Ikonoklasterne ville fjerne billederne pga. et af de ti bud - "du må ikke gøre
dig noget billede...etc". I moderne tid er ikonoklasmen en storm på sproglige
billeder, særligt metaforen. Suk, det var ikke meningen at give stof til mere
diskussion, for det var langtfra intentionen med det første indlæg....det synes
jeg også mit PS udtrykker vældig klart.
Beklager hvis mit indlæg også endte med at blive noget ordpladder....jeg kan
bare ikke forstå, at jeg skulle have trådt Helle så grundigt over tæerne med
indlæg 1 og 2.
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-04-01 22:17

"Gitte Jæger Lock" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3AD9F7A4.38DC63E8@hum.auc.dk...
> Hej Helle
> Jeg har ikke kunnet svare på dit indlæg, pga. dårlig forbindelse. Men jeg må sige, din tone kom helt og
> aldeles bag på mig!

I lige måde

>snip en hel masse<

Jeg respekterer din holdning. Fortsat god påske.
--
Hilsen Helle
Cat's motto: No matter what you've done wrong, always try to make it look like the dog did it.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 15-04-01 22:27

Hej Helle
Hermed undskyld tonen, jeg blev nok selv ligefrem nedladende, hvilket jo heller ikke er særlig smart. Hader
når det sker. Jeg følte dog faktisk at jeg blev klandret grundigt for en kritik jeg slet ikke havde i sinde
at fremføre....
I lige måde, hvad påsken angår.
Nu vil jeg så fundere lidt over, om ikke jeg kan lære lidt af dette her...
- Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-04-01 11:57

et langt indlæg...
puha..
Det er klart et skræmmende billede (for de ansvarsbevidste), jeg kunne
forestille mig en kraftig kampange baseret på billeder som det, for at få
folk til at neutralisere deres misser, men det ville bare nok slet ikke
hjælpe det mindste...;((

Jeg er enig med Helle i at det ikke nødvendigvis er racekatopdrætterne som
er årsagen til den slags (de ansvarsbevidste altså), igen kan vi starte den
endeløse debat om hvorvidt man skal betale for missen, nogen her som er
uenige ??

om midlet nødvendigvis er skræmmekampanger eller oplysning er nok et
spørgsmål om den enkelte modtager, men siden skræmmekampanger koster penge -
mange penge, må vi klare os med oplysningens vej, jeg kan forestille mig at
alle i opdrættere forsyner jeres killingers mennesker med oplysninger om
kattens tarv og relevant litteratur men hvorfor ikke også om denne gruppe,
som jeg er sikker på at mange af os ser frem til at kigge i hver dag, hvor
mere eller mindre rabiate meninger om neutralisering/udekatte florerer, lad
os tage pænt mod missernes mennesker, oplyse dem om hvorfor og hvilke
fordele der er ved neutralisering i stedet for at slå dem oven i hovedet,
hvilket oftest kan betyde at de vender om på en tallerken og er tabt for
yderligere fornuftige argumenter...;((

Måske vil det på langt sigt betyde at dem som har indset det fornuftige i
neutralisering, påvirker dem som ikke har indset fornuften og som ikke kan
nås gennem denne gruppe eller lignende måder, indser at det faktisk gør en
forskel både for dem men også i sidste ende for misserne hvilket ultimativt
kan betyde at det en dag bliver muligt at forlange en passende sum penge for
selv en rundstrikket kat, ikke nødvendigvis i 1000 kr klassen men bare
penge, fordi folk så vil tænke sig om en ekstra gang inden de anskaffer en
killing som jo har det med at vokse og blive stor..

Med det vil det også næsten komme af sig selv, vores fælles projekt med at
få hævet kattens status..;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-04-01 15:20

Henrik Pedersen <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b6m1m$2gp7$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> forestille mig en kraftig kampange baseret på billeder som det, for at få
> folk til at neutralisere deres misser, men det ville bare nok slet ikke

Ja og ikke alene i katteverdenen ville en sådan kampagne være god også
hundeverdenen ville have godt af det idet denne modvilje mod sterilisering
af hunde bestemt også findes inden for hundeejere ... jeg har sandelig mødt
mange bebrejdende blikke og undrende miner fordi jeg konsekvent altid lader
mine hunde/katte neutralisere hvad enten det så er tæver eller hanner jeg
har. Jeg vil simpelthen ikke risikere at stå med et kuld killinger/hvalpe
idet jeg tror jeg ville have meget svært ved at komme af med dem ... altså
finde mennesker der ville være gode nok til at få en hvalp/killing fra mig
Godpåskehils fra Ami

Fra : N/A

Dato : 13-04-01 15:11

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 13-04-01 15:11

Jeg tror simpelthen hun mener alle de ufixede gårdkatte der fx. render
rundt, og det er jo sjældent at du ser en race katte rende rundt på en
bondegård og fange mus...

Det var en mulighed....men der er jo mange, og der er sikkert også mange
race katte avlere der ikke er lige smarte, derfor findes der både gode og
dårlige avlere, og det rygtes hurtigt hvem der er dårlige avlere - så på
lang sigt udrydder de sig selv.

Jeg tror ikke Gitte har ment noget ondt med det, men sommetider er man nødt
til at generalisere. Og det er netop nu at sommerhuskatte og den slags er
ved at blive et problem, og det er altså sjældent at du ser en ragdoll eller
en somali der render rundt ved Blokhus!

Bare mine 25 øre...

- Sidsel

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-04-01 15:32

Ulla <ullaogasger@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GUBB6.37018$o4.2794250@news010.worldonline.dk...
men det ville jo betyde at os, der ikke har råd til at
> betale det hvide ud af øjnene for en kat, aldrig nogensinde oplever den
> fornøjelse, det er at have killinger i huset

<> og her er så netop spørgsmålet om man kan tillade sig at få et kuld
killinger for ens egen fornøjelses skyld ... jeg mener det egentlig ikke ...
der er i forvejen al al for mange katte som det er svært at finde hjem til
.... og de killinger man lader sin kat få for ens egen fornøjelses skyld har
man så i 12 uger hvorefter de sendes ud i verden til en mere eller mindre
ukendt skæbne .... de små killinger betaler ofte en mega høj pris for en for
os kortvarrig og egoistisk fornøjelse ....

I øvrigt kender jeg racekatteejere, hvis katte formerer sig som kaniner og
killlingerne bliver druknet for et godt ord, men det er jo synd at kastrere
dyret.

<> hvis du kender nogen racekattere ejere ... eller i det hele taget andre
hunde/katteejere der drukner killinger/hvalpe bør du melde det for det er
simpelthen forbudt .... du må ikke selv nu aflive et dyr med mindre du har
en uddannelse i det .... og drukning af et dyr er direkte dyrplageri ved du
hvor lang tid der går inden dyret er død ...? og ved du at al for mange
druknede killinger kun er skinddøde når de begraves ???

God påske trods alt fra Ami

Fra : Ulla

Dato : 15-04-01 14:21

> [...]
> ukendt skæbne .... de små killinger betaler ofte en mega høj pris for en for
> os kortvarrig og egoistisk fornøjelse ....

Enig. Jeg har selv været nødt til at gå til dyrelægen med et par uafsættelige killinger. Det var en ulykkelig situation og jeg har det stadig dårligt med det og vil aldrig gøre det igen. Men det er ikke ensbetydende med at racekatte er bedre end alm. katte og det var det jeg reagerede på. Så vidt jeg ved er det heller ikke altid lige nemt at komme af med sine racekillinger.... I øvrigt... Hvis man ikke får killinger for sin egen og for kattens skyld, hvem er det så for?

> [...]
> hvor lang tid der går inden dyret er død ...? og ved du at al for mange
> druknede killinger kun er skinddøde når de begraves ???

Ups..... det er ikke mig der synes det er synd at kasterere katten. Jeg har haft en kæmpe diskussion med de mennesker om kastration, men de er hverken til at hugge eller stikke i. De mener at katten stærkeste instinkt er at formere sig (det har de muligvis ret i) og at bremse katten i at følge dette instinkt er dyreplageri... Jeg har forklaret dem at det er ulovligt selv at aflive killingerne og at det faktisk ikke er så dyrt hos dyrlægen (hvis nu det endelig skal være) men de vil ikke høre..... Faktisk er vi blevet mere elle mindre uvenner med dem på grund af dette, men det er deres tab.
At melde dem til politiet vil efter min mening nærmest være spild af tid. Sidste gang jeg meldte kattejere til politiet for dette fik jeg at vide at det ville være påstand mod påstand og at de i øvrigt havde vigtigere ting at beskæftige sig med. Sådan!

> God påske trods alt fra Ami

I lige måde, jeg håber jeg har gjort det klart at det var "diskrimineringen" af alm. katte jeg reagerede på og ikke snakken om uønskede killinger. Med hensyn til de uønskede killinger er vi helt enige.

--
Med Venlig Hilsen Ulla -og Rosin som gerne ville have killinger igen hvis ikke dyrlægen var blevet beordret til at fjerne hendes livmoder for to år siden.