Problem med pro@ccess og HUB
Fra : Allan

Dato : 12-04-01 15:03

Hejsa

Jeg har fået proaccess fra TDC og er nu løbet ind i et problem.

Ifølge dokumentationen kan jeg tilslutte Routeren til en HUB hvor jeg har 2
pc'er sidende.

men jeg kan ikke komme på nettet. Jeg har sat flg. op:

PC-1
Fast IP 192.168.1.4
DNS (den hos TDC)
Default gateway: 192.168.1.1 (routerens Interne adresse)

PC -2
Fast IP 192.168.1.5
DNS (den hos TDC)

Kabler.

Fra router til HUB krydset
Fra HUB til PC'er Strait

Har jeg overset noget ?

Hilsen
Allan

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 12-04-01 17:57

Allan <allan@bitcom.dk> wrote:

> Har jeg overset noget ?

Virker det når du tilslutter PC'erne direkte til routeren, en ad gangen?
Hvis nej, så tal med kundeservice, hvis ja, så check at link lampen lyser
på hub'en, check kabler, check om du kan pinge routeren fra de enkelte
PC'ere, check at PC'erne kan pinge hinanden indbyrdes.

/jan

Fra : Brian Høy

Dato : 12-04-01 18:31

> Fra router til HUB krydset
> Fra HUB til PC'er Strait

min intuition siger mig at kablet mellem router og HUB ikke skal være
krydset. Hvis du forbinder direkte mellem router og PC, skal det nok være
krydset, men når du setter den til en hub, sørger den for at "krydse"
signalet

Fra : Christen Stephansen

Dato : 12-04-01 20:30

> [...]
> krydset. Hvis du forbinder direkte mellem router og PC, skal det nok være
> krydset, men når du setter den til en hub, sørger den for at "krydse"

Hvis det er en SpeedStream 5711 skal man bruge straight til uplink,
cross-over til en alm. port. Det er omvendt med Cisco 1401 (efter sigende
med alt udstyr Cisco laver).

Tjek lige, at din HUB ikke er rent 100 mbit. HUB'en i SS 5711 kan kun køre
10 mbit.

/Christen Stephansen

Fra : Søren Schaarup

Dato : 12-04-01 21:56

Prøv evt. at køre DHCP og lade routeren tildele
adresser til dine pc'ere ...

S.S.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-04-01 22:57

On Thu, 12 Apr 2001 21:30:22 +0200, Christen Stephansen wrote:

>Hvis det er en SpeedStream 5711 skal man bruge straight til uplink,
>cross-over til en alm. port. Det er omvendt med Cisco 1401 (efter sigende
>med alt udstyr Cisco laver).

Ganske naturligt, X-kabel mellem 2 hubs, og lige igennem kabel
mellem en hub og en end station (i dette tilfælde en router).

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Christen Stephansen

Dato : 12-04-01 23:08

> Ganske naturligt, X-kabel mellem 2 hubs, og lige igennem kabel
> mellem en hub og en end station (i dette tilfælde en router).

Ikke spor naturligt, da det efterhånden er standard med uplink.

/Christen Stephansen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-04-01 23:34

On Fri, 13 Apr 2001 00:07:53 +0200, Christen Stephansen wrote:

>Ikke spor naturligt, da det efterhånden er standard med uplink.

Som blot er en port der virker som et X kabel, ændrer ikke det
faktum ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Christen Stephansen

Dato : 13-04-01 02:52

> Som blot er en port der virker som et X kabel, ændrer ikke det
> faktum ...

Det har jeg på intet tidspunkt været i tvivl om, men jeg synes stadig det er
fjollet med krydsede kabler. Et cat. 5 kabel burde bare være et cat. 5
kabel, efter min mening. Klart, man kan bruge et krydset kabel i mange
sammenhænge, men det er sgu nemmere når tingene er lidt standardiseret. Som
f.ex. med uplink-porte ...

/Christen Stephansen

Fra : Allan

Dato : 13-04-01 07:38

Tak for alle svarene - jeg har nu fået løst problemet.

Det viser sig at Speedstream routeren kører 10mbps
og min hub kører 100mbps.

Jeg skal så bare have byttet mig til en 10mbps med min 100mbps.

Hvis nogen er interesseret så .......

Hilsen
Allan

Fra : Thomas Ehler

Dato : 15-04-01 20:37

Hej Allan

Nej nej det må du da ikke Du skal bare have en Hub med indbygget
Switch. Den finder selv ud af at konvertere fra 10 -> 100 og tilbage fra hul
til hul.
Jeg købte min "Switched hub" i Zitech sidste år for 700,- men de er åbenbart
endnu billigere nu... 570 incl. momme.

Edimax, 10/100BASE-TX, Eth.net Switch, 1 MB, 5 porte, desktop

og så har den enda 1 Mb cache memory.
Fyr den gamle af i DBA...

MVH
Thomas E

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-04-01 10:42

> Ikke spor naturligt, da det efterhånden er standard med uplink.

Speedstream'en er jo netop en hub, mens Cisco sjældent blander den slags
produkter.
En router uden hub kan da umuligt være andet end en end station....

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Christen Stephansen

Dato : 13-04-01 19:51

> Speedstream'en er jo netop en hub, mens Cisco sjældent blander den slags
> produkter.
> En router uden hub kan da umuligt være andet end en end station....

Ja, I må altså undskylde mig, men jeg kan dælme ikke se hvad pokker I vil
frem til.

Man burde overhovedet ikke have krydsede kabler i et netværk. Det er et rod
at holde styr på, og hvis man skal have extra kabler (og det skal man jo, i
tilfælde af et er defekt) skal man have extra kabler x2. Det er noget rod.

/Christen Stephansen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-04-01 15:25

On Fri, 13 Apr 2001 20:50:37 +0200, Christen Stephansen wrote:

> [...]
>tilfælde af et er defekt) skal man have extra kabler x2. Det er noget rod.

Nu koster ethernet kabler stort set ingen ting, og man sikrer sig blot at
kablerne har forskellige farver afhængig af om de er X-ede eller lige igennem,
så er det ikke noget problem.

F.eks. er det ret smart at bruge et X-kabel når man vil koble 2 routere sammen
med 100 Mbps ethernet, og ønsker redundans i forhold til den forbindelse som
går via den switch der står der ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Philip Søeberg

Dato : 16-04-01 18:58

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> [...]
sammen
> med 100 Mbps ethernet, og ønsker redundans i forhold til den forbindelse

Og hvornår er det så lige at man har behov for at forbinde to routere
direkte sammen?

- Philip