/ Forside / Teknologi / Udvikling / ASP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ASP
#NavnPoint
smorch 9259
Harlekin 1866
molokyle 1040
Steffanst.. 758
gandalf 657
smilly 564
gibson 560
cumano 530
MouseKeep.. 480
10  Random 410
Tjek for javascript enabled med asp
Fra : Bo Dudek


Dato : 16-10-03 08:57

Hejsa

Som webudvikler sker det af og til, at jeg bruger JavaScript, men i
visse tilfælde vil jeg gerne have mulighed for at teste, om brugeren
har JavaScript enabled i sin browser. Kan dette lade sig gøre med ASP?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk


Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

 
 
Torben Brandt (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Brandt


Dato : 16-10-03 09:33

Bo Dudek skrev:
> Som webudvikler sker det af og til, at jeg bruger JavaScript, men i
> visse tilfælde vil jeg gerne have mulighed for at teste, om brugeren
> har JavaScript enabled i sin browser. Kan dette lade sig gøre med ASP?

Nej, det kan ikke lade sig gøre. Du kan dog tjekke det når brugeren
kommer ind på siden og så sende svaret videre til serveren.
Dog kan du så ikke få den første side til at se forskellig ud for
brugere der bruger/ikke bruger javascript.

/Torben


Bo Dudek (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Bo Dudek


Dato : 16-10-03 09:53

[...]

>Nej, det kan ikke lade sig gøre. Du kan dog tjekke det når brugeren
>kommer ind på siden og så sende svaret videre til serveren.
>Dog kan du så ikke få den første side til at se forskellig ud for
>brugere der bruger/ikke bruger javascript.

hmmm.. problemet opstår, fordi Microsoft er i gang med at revidere IE,
så engang først i det nye år, kan man ikke problemfrit anvende tags
som f.eks. <embed>, <object> o.lign..

som IE er nu, bruger man både <object> og <embed> til at implementere
flash på sine websites, og det kan man fortsat.. men benytter man sig
ikke af et netop frigivet hack, så vil brugere med opdaterede
versioner af IE blive mødt af en promptbox a la 'Klik ok, hvis du vil
vise indholdet på dette website'..

hacket er et simpelt javascript, men det betyder rent faktisk, at hvis
brugeren IKKE har javascript enabled, så vil denne SLET ikke have en
chance for at kunne se flashet..

hvis jeg så kunne tjecke, om brugeren HAR javascript enabled, så ville
jeg

hvis ja) kunne køre hacket
hvis nej) vise flashet som normalt og leve med, at der kommer en
prompt box

hmmmm.. nogle idéer?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk


Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Jesper Stocholm (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Stocholm


Dato : 16-10-03 10:02

Bo Dudek wrote :

> [...]
>
>>Nej, det kan ikke lade sig gøre. Du kan dog tjekke det når brugeren
>>kommer ind på siden og så sende svaret videre til serveren.
>>Dog kan du så ikke få den første side til at se forskellig ud for
>>brugere der bruger/ikke bruger javascript.
>
> hmmm.. problemet opstår, fordi Microsoft er i gang med at revidere IE,
> så engang først i det nye år, kan man ikke problemfrit anvende tags
> som f.eks. <embed>, <object> o.lign..
>
> som IE er nu, bruger man både <object> og <embed> til at implementere
> flash på sine websites, og det kan man fortsat.. men benytter man sig
> ikke af et netop frigivet hack, så vil brugere med opdaterede
> versioner af IE blive mødt af en promptbox a la 'Klik ok, hvis du vil
> vise indholdet på dette website'..

Jeg går ud fra at du har læst artiklen på msdn? Da jeg skimmede den
igennem virkede det som om at konsekvenserne ikke var så store som det
umiddelbart lyder (det krævede vist en lille omskrivning af hvordan
object-elementerne får data fra og parametre).

> hvis jeg så kunne tjecke, om brugeren HAR javascript enabled, så ville
> jeg
>
> hvis ja) kunne køre hacket
> hvis nej) vise flashet som normalt og leve med, at der kommer en
> prompt box
>
> hmmmm.. nogle idéer?

Den eneste måde du kan teste om javascript er enabled er at skrive noget
javascript til browseren, der sender noget data tilbage til din server
(fx request af en fil).

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Bo Dudek (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Bo Dudek


Dato : 16-10-03 12:11

[...]

>Jeg går ud fra at du har læst artiklen på msdn?

ja, og har læst dybere om det på macromedia's hjemmeside


>Da jeg skimmede den
>igennem virkede det som om at konsekvenserne ikke var så store som det
>umiddelbart lyder (det krævede vist en lille omskrivning af hvordan
>object-elementerne får data fra og parametre).

til dels.. i stedet for at skrive <object> i html'en, skal man bruge
en javascript a la document.write('<object>') og så fremdeles med alle
parametre.. men problemet opstår jo, hvis IKKE brugeren har javascript
enabled.. for så vil ovenstående streng ikke blive udskrevet og
flashet vil ikke blive vist...


[...]

>Den eneste måde du kan teste om javascript er enabled er at skrive noget
>javascript til browseren, der sender noget data tilbage til din server
>(fx request af en fil).

ok.. troede måske der var noget a la de variabler man kan tilgå, som
giver oplysninger om brugerens browser, styresystem osv.. men måske
blander jeg asp og php sammen..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk


Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Jens Gyldenkærne Cla~ (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 16-10-03 12:34

Bo Dudek skrev:

> til dels.. i stedet for at skrive <object> i html'en, skal man
> bruge en javascript a la document.write('<object>') og så
> fremdeles med alle parametre.. men problemet opstår jo, hvis
> IKKE brugeren har javascript enabled.. for så vil ovenstående
> streng ikke blive udskrevet og flashet vil ikke blive vist...

Kan man ikke bare proppe en normal <object>-kode i <noscript>? Så
kan brugere der ikke har javascript aktiveret få flash efter en
dialogboks, mens andre slipper?

NB: Den artikel I omtaler - kunne man ikke få et link til den?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jacob Nielsen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Nielsen


Dato : 16-10-03 12:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
news:Xns941689F04EED7jcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk...
> Bo Dudek skrev:
>
> > til dels.. i stedet for at skrive <object> i html'en, skal man
> > bruge en javascript a la document.write('<object>') og så
> > fremdeles med alle parametre.. men problemet opstår jo, hvis
> > IKKE brugeren har javascript enabled.. for så vil ovenstående
> > streng ikke blive udskrevet og flashet vil ikke blive vist...
>
> Kan man ikke bare proppe en normal <object>-kode i <noscript>? Så
> kan brugere der ikke har javascript aktiveret få flash efter en
> dialogboks, mens andre slipper?
>
> NB: Den artikel I omtaler - kunne man ikke få et link til den?

Jo da, http://msdn.microsoft.com/ieupdate/

- Jacob



Bo Dudek (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Bo Dudek


Dato : 16-10-03 13:03

[...]

>> Kan man ikke bare proppe en normal <object>-kode i <noscript>? Så
>> kan brugere der ikke har javascript aktiveret få flash efter en
>> dialogboks, mens andre slipper?

tjoooeh, har egentlig aldrig brugt en noscript, men det lyder da
egentlig meget fornuftigt..


[...]
>> NB: Den artikel I omtaler - kunne man ikke få et link til den?
>
>Jo da, http://msdn.microsoft.com/ieupdate/

og macromedia har naturligvis også en del om emnet:

http://www.macromedia.com/devnet/activecontent/faq.html
http://www.macromedia.com/devnet/activecontent/articles/devletter.html
http://www.macromedia.com/devnet/activecontent/articles/solution_summary.html

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk


Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408824
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste