FP 2002 Ext.
Fra : Torben Brøndum

Dato : 13-10-03 15:34

Hej,

I en testsituation har jeg som udgangspunkt oprettet 2 websites på min IIS
5.0 (win2Ksrv). Begge sites er konfig med FP ext. 2002 dk version.

Tilladelser driller mig en smule: Som et eksempel kan jeg fortælle, at
såfremt jeg slår anonym adgang fra så bliver jeg godt nok promtet for en
logonboks samtidig med at index siden loades. Trykker jeg på escape eller
cansel kommer jeg uden problemer ind på siden. Trykker jeg herefter på en
side i menuen bliver jeg igen promtet for logon samtidig den nye sider
loader og så fremdeles.

Jeg kan således sagten komme ind på sitet uden de "store" problemer. det
skal siges, at jeg har haft oprettet brugeren "browser" (kun læseadgang) som
anonym adgang har været "koblet på", da der var anonym adgang.

På trods af at jeg har oprettet en administratorkonto til bl.a.
redigering/upload - bliver jeg ikke promtet for logon ved eks. upload.

Al test, upload m.v foregår direkte på serveren.

Hvad tror I er galt, når dette rettighedsspørgsmål ikke "virker" efter
hensigten.

Et andet spørgsmål:

På et webhotel, hvor jeg har nogle sites har jeg utrolig ofte problemer med
frontpage.lck filen, så jeg ikke kan foretage mig noget direkte på
webstedet: rettigheder, sletning af subwebs etc.

Er der ikke et eller andet galt i den situation ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-10-03 10:13

Se inline
--
ahw

> [...]
noget
> direkte på webstedet: rettigheder, sletning af subwebs etc.

Det er udbyderen, der kan afgøre, hvilke rettigheder du skal have
med upload m.v.

> Er der ikke et eller andet galt i den situation ?

næ, ikke nødvendigvis.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-10-03 10:43

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk>

[snip det hele]

.......enig i dine betragtninger - men mit spørgsmål var mere komplekst
end som så ;- ) Andre med kommentarer - tak.

Torben Brøndum

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-10-03 11:08

Det er sikkert mere komplekst end som så, men det skriver du ikke -
jeg har selv haft samme problematik inde på livet med mit webhotel
hos min udbyder. ´Han vendte tilbage til sagen, idet han hævdede at
der var en fejl i FP ext., der gjorde at man ikke kunne gøre som
jeg ønskede, eller også var der andre undskyldninger. Et andet
eksempel: Tiscali hævder stadig på deres hjemmeside, at der er en
fejl ved FP2000 server ext.,d er gør at tælleren ikke fungerer. DET
har nu stået på i de sidste 2 år eller mere -heller ikke her, har
man en "løsning", men holder folk hen med at de venter på en
fejlrettelse hos MS. Sådan er der så meget.

Den bedste metode er nok at oprette egen webserver og få en pegning
på domænet - det er billigere og så bestemmer man selv, i hvilket
omfang man ønsker at installere den ene eller anden feature på
stedet.

Jeg overvejer den løsning i nær fremtid. Livet er for kort til
vrangvillige udbydere. (Du kan ikke få en søgefunktion på, da den
belaster vores CPU'er unødig hårdt. -var et af svarene jeg fik -det
kan godt være korrekt, men jeg ved det ikke, og jeg ved at andre
udbydere har den samme funktion, som min nuværende udbyder desværre
pludselig ikke kan tilbyde)
--
ahw

Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-10-03 11:38

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk>

[snip det hele]

......jamen jeg er enig med dig igen Arne.

Som du kan læse i mit opridelige spørgsmål, så legedfe jeg med min egen IIS
5.0 server
hvorunder der er installeret FP 2002 Ext. Kan bare ikke få det til at virke
omkring rettigheder
på brugere og administratorer.

Det er som om, at alle har samme rettigheder - dvs. at alle kan uploade.

Jeg har i severgruppen spurgt om sammenhængen mellem rettigheder opsat i IIS
og så via
FP Ext. Har ikke fået et svar endnu.

Det kan være, at du har leget med de samme problemstillinger ?

Selve det at oprette flere domaener på IIS´en er ikke (for mig) noget
problem - selv med kun
én fast ip - det har jeg fundet ud af - men jeg har alstå store
problemer med at få
rettighederne til at fungere korrekt.

Som eksempel kan nævnes, at ved opload (via FP) bliver jeg ikke promtet for
id og password
til/for administratoren, som er den eneste med alle rettigheder i FP ext.
Jeg forstår det ikke.

Sev når jeg i FP Ext. slår anonym adgang fra - bliver jeg ikke promtet for
id og/eller passw.

Torben Brøndum

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-10-03 11:47

Det lyder som et serverproblem - prøv at skrive til
dk.edb.system.ms-windows.server - der findes også nogle tips i et
af bøgerne på dansk, der er udkommet omkring Windows 2003-server
(for administratorer og som introduktion til W2k3) - men jeg har
ikke læst dem igennem, så jeg er ikke stødt på den slags problemer
endnu. Men prøv som sagt i den nyhedsgruppe, jeg angiver -det kan
da være at nogen af dem kan forklare problematikken. Nogle af dem
er faktisk meget flinke til at forklare den slags.

--
ahw

Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-10-03 12:13

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk>

[snip det hele]

Har du forlag og tittel på nævnte bog ?

Torben Brøndum

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-10-03 17:30

Introduktion til Windows Server 2003 - Microsoft Press
Forfatter: Jerry Honeycutt. Forlag: Kroghs Forlag.
Pris:kr 499,00
ISBN:87-624-2000-3
Udgiv.dato:2003
Udgave:1
Antal sider:301
Udstyr:Hæftet
Vedlagt: cd-rom

Et første kik på den nye Windows Server 2003, det kommende server-
og netværksoperativsystem fra Microsoft.

Bogen er beregnet til IT-ansvarlige, der gerne vil vide mere om,
hvilke nyheder den nye Server-version af Windows indeholder, samt
hvordan man bedst og mest "smidigt" indkører Windows Server 2003 i
virksomheden.

Bogen giver et grundigt overblik over de mange nye kraftfulde
funktioner, tjenester og programmer og hvorledes de adskiller sig
fra tidligere versioner af Windows Server (2000 og NT). Bogen ser
således nærmere på sikkerheden, Active Directory, IIS, SharePoint,
understøttelse af IPv6, integrationen af .NET-tjenester og meget
mere.

Bogen indeholder al den information, der er nødvendig, for at
undersøge om Windows Server 2003 er noget, man bør opgradere til og
hvordan det gøres mest smertefrit fra både Windows 2000 Server og
Windows NT Server.

Med bogen følger gratis cd-rom med 180-dages trial version til
Windows server 2003
Samt:
Windows Server 2003
- Administratorens håndbog
Forfatter: William R. Stanek. Forlag: Krogh.
Windows Server 2003 - Administratorens håndbog er udformet som en
praktisk guide til Windows Server 2003 til brug både på arbejde og
privat. Bogen henvender sig til IT-supportere og administratorer af
Windows Server 2003.

Bogen er udformet som et hurtigt opslagsværk, der indeholder
lettilgængelige og kortfattede tabeller, oversigter og
trin-for-trin gennemgange af alle de emner, der er nødvendige, for
at udføre de daglige systemadministrations opgaver.

Windows Server 2003 - Administratorens håndbog beskriver håndtering
af arbejdsstationer og servere, brugen af Microsoft Active
DirectoryT, oprettelse og administration af brugere og grupper,
håndtering af filer og directories. Endvidere gennemgås emner som
datasikkerhed og overvågning, back-up, netværksadministration ved
brug af TCP/IP, WINS, DNS og meget

Pris:kr 499,00
ISBN:87-624-2003-8
Udgiv.dato:2003