Sky cichlider
Fra : Silverflame

Dato : 12-04-01 08:46

Hej.
Som beskrevet i en tidligere tråd, har jeg lidt problemer med sky Malawi
cichlider. Vil det kunne hjælpe at fjerne en del af deres skjulesteder
indtil de er blevet vant til at være fremme og så lægge stenene tilbage,
eller vil de bare gemme sig igen såsnart de får muligheden? Det ville ærgre
mig gevaldigt hvis jeg ikke kan have den smukke (synes jeg selv)
stenopbygning jeg har fået lavet, fordi de gemmer sig!
MVH SF

Fra : Torben

Dato : 12-04-01 10:02

Hej,

Hvor stort er dit akvarie og hvor mange fisk har du og hvilke ?

Torben

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-04-01 10:24

Torben <nope@nope.dk> skrev i en news:d5eB6.22$6X3.1585@news.get2net.dk...
> Hej,
>
> Hvor stort er dit akvarie og hvor mange fisk har du og hvilke ?

Får akvariet indfaldende lys??

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 12-04-01 11:41

230 liter, Cynotilapia afra 'Cobué' 1:2, Sciaenochromis fryeri 1:1,
Aulonocara jacobfreibergi 'Undu Point' 1:2, Labidochromis caeruleus 5. Dvs.
13 fisk ialt, ikke ret store.

> Får akvariet indfaldende lys??

Nej, det står ganske vist ikke gemt i en mørk krog, men heller ikke i
direkte sollys fra vinduerne.
MVH SF.

Fra : Silverflame

Dato : 12-04-01 11:47

Åh ja, og det er 12 dage siden de kom i tanken, undtagen afra'erne, der kom
i i forgårs. Det er primært Aul. der gemmer sig, dem ser jeg stort set
aldrig... De andre er fremme noget af tiden, men man skal ikke bevæge sig
ret hurtigt før de smutter ind i deres huler igen. Jeg synes ikke, det tog
så lang tid før mine prydfisk var vant til deres tank!?
Jeg slukker som regel pumpen, når jeg fodrer med levende foder, for at det
ikke skal forsvinde ind i filteret, og det kan som regel få dem frem. Og de
kommer somregel også frem når lyset slukker....
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-04-01 12:06

> [...]
de
> kommer somregel også frem når lyset slukker....

Hvis akvariet står således at når du går i lokalet, kaster du skygger i
akvariet.
Og da fisk ikke hører til de mest intilligente væsner, opfatter de din
skygge som
en fare, og forsvinder i hulerne. At dine Aulonocare er de mest sky, kan
skyldes at
de i naturen normalt har en større flugtafstand end andre fisk.

Iøvrigt kalder vi her i landet en beholder med vand, hvori man har fisk,
et akvarie og ikke
en "tank".

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-04-01 13:18

> [...]
skygger i
> akvariet.
> Og da fisk ikke hører til de mest intilligente væsner, opfatter de

hvis denne skygge kommer ind fra siden, kan du med fordel sætte noget
karton på med noget tape. Det gjorde jeg efter at have flyttet mit
akvarie. Jeg mener at det har hjulpet, på fiskenes "løben for livet"
lige pludselig, på trods af at akvariet har stået samme sted i 1½ mdr.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 12-04-01 13:45

"Carsten Gall" skrev:
> Iøvrigt kalder vi her i landet en beholder med vand, hvori
man har fisk,
> et akvarie og ikke en "tank".

Nix, det er også forkert. Det kaldes et akvarium!

Jonas

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-04-01 15:50

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> Nix, det er også forkert. Det kaldes et akvarium!

En diskussion vi også havde, dengang gruppen blev dannet. Og de sprogstærke
konkluderede at begge former er korrekt dansk.
Personligt foretrækker jeg også 'akvarium' men det er altså kun en af to
muligheder. Så du er nok lige vel bombastisk i din udmelding

mvh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 12-04-01 16:15

"Jan Boegh" skrev:
> [...]
<snip>

Fra : ole larsen

Dato : 12-04-01 17:30

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9b4fas$10gg$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
>Personligt foretrækker jeg også 'akvarium' men det er altså kun en af to
>muligheder. Så du er nok lige vel bombastisk i din udmelding

Det er næsten morsom (næsten) - vi har en stribe
medie-flippere/ludere-i-tv-der-næsten-alle-siger-FRAM-som-oliefiltret-FRAM-n
år-de- mener-frem-som-f(r)eminist (host). Beklageligvis er Dansk et lille
sprog med et lille aktivt og passivt ordforråd og med et sprognævn der
kroner majonæse fordi mayonnaise blev for svært i 70érne og med en ny
kommaregel, så ingen kan finde ud af noget. Så kan man nedsætte et udvalg,
der skal finde ud af, hvad man ikke kan finde ud af. Og så kan resultatet
sættes i udvalg skabt til lejligheden så der bliver flere kernevælgere -
osv.
Aqvarium/akvarie kommer af latin, men i "demokratiets" navn har man
udskiftet q med k ( i modsætning til i det Engelske udtryk "quiz"- hvorfor
ikke kalde det "Kvits") - og så har man ændret entalsendelsen (um) - eller
rettere - sat den ud af funktion. ( a i flertal)
En tank -flere tanke, når det nu skal være så forbandet socialpædagogisk.
Blot en tanke (fnis)
Ole

Var det for bombastisk ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-04-01 10:43

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> En tank -flere tanke, når det nu skal være så forbandet socialpædagogisk.

Tal nu dansk, Ole : En kampvogn flere kampvogne.......

vh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 14-04-01 12:17

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9b962k$1g3m$1@news.net.uni-c.dk>...
>"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

>Tal nu dansk, Ole : En kampvogn flere kampvogne.......
>

>vh
>Jan

"Folks" associationsformåen er da heller ikke til at styre - fra een tanke
til krigshumør - det vil da noget - måske skal vi i Wien have endnu et
selvretfærdigt EU- center, til modvirkning af den frie tanke - må
hellere stoppe med at hælde vand ud af ørerne nu - ellers flyder mit
akvari_um_ over

Ole, undtagelsesvist tankefuld

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-04-01 13:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Iøvrigt kalder vi her i landet en beholder med vand, hvori man har fisk,
> et akvarie og ikke
> en "tank".

Oh fryd - hvor har du dog ret. Desværre er evnen til at læse og skrive dansk
støt nedadgående.

I øvrigt vil jeg mene at det bedste råd i historien om de skræmte fisk er:
Tålmodighed. Jeg har aldrig oplevet at malawier ikke efter en vis tid kommer
frem og bliver særdeles synlige. Så tag det bare helt roligt.

mvh
Jan

Fra : Silverflame

Dato : 13-04-01 14:22

> Oh fryd - hvor har du dog ret. Desværre er evnen til at læse og skrive
dansk
> støt nedadgående.

Jeg mener nu ellers ikke selv at have nogen problemer med hverken at læse
eller skrive dansk.... Og for at belyse årsagen til mit sprogvalg på dette
for sagen så utroligt relevante emne, er det min opfattelse at Nettet (og
hverdagen) 'svømmer' i diverse ikke særligt korrekte danske 'pop-udtryk'. Og
så er det hurtigere at skrive tank fremfor akvarie. Det er jo trods alt ikke
et ord jeg selv har fundet på, vel? Var der iøvrigt nogen, der var i tvivl
om hvad jeg mente?
Åh ja, når jeg skriver ordet 'akvarie' i Word og derefter kører en
stavekontrol, vil ordbogen gerne rette det til 'akvarium'... ikke fordi jeg
betragter Word som en ufejlbarlig kilde... men jeg kan også kværulere...
Men tak for de mange gode svar på det oprindelige emne.
MVH SF.

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-04-01 10:52

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg mener nu ellers ikke selv at have nogen problemer med hverken at læse
> eller skrive dansk....

Så skal der herfra lyde en opfordring til at gøre det

> [...]
> hverdagen) 'svømmer' i diverse ikke særligt korrekte danske 'pop-udtryk'.

....og den udvikling vil du så gerne støtte?

> [...]
ikke
> et ord jeg selv har fundet på, vel? Var der iøvrigt nogen, der var i

Er det så moleståkken får hvores språv? For du forstod sikkert også
foregående sætning.

> Åh ja, når jeg skriver ordet 'akvarie' i Word og derefter kører en
> stavekontrol, vil ordbogen gerne rette det til 'akvarium'... ikke fordi
jeg

Der findes en udmærket tilføj-funktion, hvis du ikke kan acceptere den mere
gammeldags måde din stavekontrol foreslår.
I øvrigt er den engelsk baserede stavekontrol nok årsag til den udbredte
praksis med at dele sammensatte ord i to - så alt i alt er stavekontrollen
fin til ordblinde og slå-fejl - og ellers ikke ret meget (for folk, der kan
stave selv).

> betragter Word som en ufejlbarlig kilde... men jeg kan også kværulere...

Nu er det jo nok sådan på NG at man ikke selv bestemmer, hvad folk vil
reagere på. Det er som at råbe ud i et offentligt forum, og man kan så vælge
om man vil ignorere eller diskutere de svar man får. Så kværuler du bare
løs - det er din ret - men vær indstillet på at du ikke får lov til at dø i
synden....

mvh
Jan

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 18-04-01 08:49

Havde også nogle sky malawier og med et råd fra Lystrup Dyrecenter
indsatte jeg 5 unger af Pseudotropheus Acei der er en "fritvandsfisk".
Nu er der fuld skrue på alle fisk, plus at adfærden af Ps. Acei er
interessant som flokfisk (fattigmands tropheus ??).

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Silverflame

Dato : 18-04-01 14:54

Tak for alle de gode råd! Men problemet er sådan set løst. Efter jeg har
tilføjet en trio af Cynotilapia afra Cobué, er alle fisk fremme og meget
aktive. De viger dog stadig, når man kommer tæt på akvariet, men kun få
sekunder, så er de tilbage. Så det skal nok gå altsammen.
MVH SF.