Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ilford XP2 på en time, kan man det?
Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 12-04-01 07:38

Hejsa

Jeg har kun skudt med Fp4 og hp5; nu har jeg så købt min første xp2,
eftersom jeg skal lave en amatør-reportage, hvor det vil være rart at have
sort/hvid billeder hurtigt - uden selv at lave dem.

1) Eftersom fremkaldelsen er C41 går jeg ud fra, at en 1-times serivce ikke
kan ødelægge min film mere ved fremkaldelsen, end man kunne forvente de
mishandler en normal farve negativ film. Er det korrekt?

2) De billeder der så bliver lavet på farvepapir, får garanteret en anden
nuance end sort/hvid billeder på s/h papir.?
(Det kan jeg så også leve med, eftersom jeg bare skal bruge dem som
prøveaftryk og bare kan lave de rigitige forstørrelser selv eller hos en
prof anstalt senere)

3) For mig at se, må xp2'ens store fordel netop være at man kan sende den
hen og få den lavet hurtigt på et standard farvenegativ mini lab, for eller
kunne jeg jo lige så godt bruge en s/h film der fremkaldes normalt. Hvordan
bruger du xp2??

Mange venlige fotohilsner Peter Henrichsen

Fra : Fotografering.org

Dato : 12-04-01 08:24

> [...]
> kan ødelægge min film mere ved fremkaldelsen, end man kunne forvente de
> mishandler en normal farve negativ film. Er det korrekt?

Yep.

> 2) De billeder der så bliver lavet på farvepapir, får garanteret en anden
> nuance end sort/hvid billeder på s/h papir.?

Yep.
Som regel en lettere varm brun tone.

> 3) For mig at se, må xp2'ens store fordel netop være at man kan sende den
> hen og få den lavet hurtigt på et standard farvenegativ mini lab

Yep.

Desuden har Kodak lavet en tilsvarende film.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-04-01 19:49

Hej Peter

On Thu, 12 Apr 2001 08:37:59 +0200, "PETER HENRICHSEN"
<peterspejd@get2net.dk> wrote:

>1) Eftersom fremkaldelsen er C41 går jeg ud fra, at en 1-times serivce ikke
>kan ødelægge min film mere ved fremkaldelsen, end man kunne forvente de
>mishandler en normal farve negativ film. Er det korrekt?

Om laboratoriet mishandler fil som standard kommer de også at göre det
med din XP2. Nå et spöj et andet alvor. Det går aldeles udmärket
at fremkalde den i et entimes lab, den blir faktisk efter min mening
betydeligt bedre i end Kodaks tilsvarende film, Nästen helt rent
sort/hvid med en aning blåtoning.

> [...]
> (Det kan jeg så også leve med, eftersom jeg bare skal bruge dem som
>prøveaftryk og bare kan lave de rigitige forstørrelser selv eller hos en

Som jeg skrev ovenfor bliver de en anelse blåtonede, derudover kan
skyggerne blive lidt for sorte, men det er nok mere et spörgsmål om
hvor god tuid kopisten giver sig.

> [...]
>kunne jeg jo lige så godt bruge en s/h film der fremkaldes normalt. Hvordan

Precis som du siger, jeg bruger den når jeg hurtigt skal ha små
billeder i sort/hvid, store billeder kan jeg så kopiere i fred og ro
når jeg får tid. Farvetonen på XP2 er i det närmeste som hvilken anden
sort/hvid film på markedet så den bör väre let at kopiere.

Nej jeg har först lige taget et par stykker og ikke haft tid at
kopiere endnu, jeg skal göre det en af påskedagene.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 12-04-01 21:21