/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Kan fonten Verdana
Fra : Kurt Brixen


Dato : 27-10-03 17:05

I dag var jeg ude for en kunde der havde fået lavet et nyt design til annoncer
og tryksager hos et reklamebureau.

Det hele er bygget op omkring skriften Verdana. Jeg synes lidt historien minder
om den tidligere tråd om "Skia". Vi kan ikke bruge truetype-skrifter i
produktionen (avis), så hvad gør man. Kan Verdana købes som Type 1?

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

 
 
KNL DtP (27-10-2003)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 27-10-03 17:47

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:m8gqpvgvpsjkqf43a00682r753dtbjnggv@4ax.com...

> Det hele er bygget op omkring skriften Verdana. Jeg synes lidt historien
minder
> om den tidligere tråd om "Skia". Vi kan ikke bruge truetype-skrifter i
> produktionen (avis), så hvad gør man.

Dumt spørgsmål: Hvorfor kan TT ikke anvendes til avisproduktion? Kan man
ikke bare gemme annoncen/layoutet som PDF med fontet embedde?


> Kan Verdana købes som Type 1?

Jeg kan se at det er Microsoft der ejer fonten, og de vil næppe udgive
fonten i et konkurrerende format.

Link:
http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.asp?FID=1&FNAME=Verdana

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Kurt Brixen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 27-10-03 18:51

On Mon, 27 Oct 2003 17:46:51 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:


>Dumt spørgsmål: Hvorfor kan TT ikke anvendes til avisproduktion? Kan man
>ikke bare gemme annoncen/layoutet som PDF med fontet embedde?

Vores RIP kan ikke klare alle TrueType fonte. Nogle få går dog igennem, men det
er meget tidskrævende at finde fejl, hvis en avisside ikke kan rippes pga.
TT-fonte. Så vi har valgt at når vi får en annonce, der indeholder TT, bliver
alle skrifter i hele annoncen out-linet.
Det er så heller ikke tilladt efter Branchestandarden, så vi får problemer hvis
vi skal sende nogle af annoncerne videre.

>Jeg kan se at det er Microsoft der ejer fonten, og de vil næppe udgive
>fonten i et konkurrerende format.
>
>Link:
>http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.asp?FID=1&FNAME=Verdana

Ja, der står jo også at det er en skrift specielt designet til skærmbrug. Så
mener jeg ikke det er smart af bureauet at ville bruge den i annoncer.

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

KNL DtP (27-10-2003)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 27-10-03 19:02

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:9amqpvs1t8ds3eo3uk51om6mbo688p8kmb@4ax.com...
> On Mon, 27 Oct 2003 17:46:51 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> Vores RIP kan ikke klare alle TrueType fonte.

Okay.


> Ja, der står jo også at det er en skrift specielt designet til skærmbrug.

> mener jeg ikke det er smart af bureauet at ville bruge den i annoncer.

Dvs. at hvis man som designer skal være sikker på, at fonten man benytter
skal kunne køre glat, så er Type 1 vejen?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk



Kurt Lund (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 27-10-03 22:29

KNL DtP skrev:

> Dvs. at hvis man som designer skal være sikker på, at fonten man
> benytter skal kunne køre glat, så er Type 1 vejen?


Absolut. Dog kan du sagtens bruge OpenType, hvis det er en Type 1, der
gemmer sig i den (det er ihvertfald min erfaring).

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.


Per Christoffersen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-03 11:00


"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9d8e20$1$94866$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KNL DtP skrev:

> Absolut. Dog kan du sagtens bruge OpenType, hvis det er en Type 1, der
> gemmer sig i den (det er ihvertfald min erfaring).

Jeg har Verdana som Open Type, men når jeg kigger på fonten, står den som en
TrueType (fra font-biblioteket).
Jeg går ud fra, at den så heller ikke kan bruges?

/Per



Kurt Lund (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 27-10-03 22:27

Kurt Brixen skrev:

[om Verdana]

> Ja, der står jo også at det er en skrift specielt designet til
> skærmbrug. Så mener jeg ikke det er smart af bureauet at ville bruge
> den i annoncer.

Nej, det var også min tanke da jeg læste dit første indlæg. Gad vide hvor
mange klamphuggere der findes "derude".

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.


Per Christoffersen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-03 10:58


"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:9amqpvs1t8ds3eo3uk51om6mbo688p8kmb@4ax.com...
> On Mon, 27 Oct 2003 17:46:51 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> Ja, der står jo også at det er en skrift specielt designet til skærmbrug.

> mener jeg ikke det er smart af bureauet at ville bruge den i annoncer.

Verdana er designet til skærmvisning og de forhold der gør sig gældende
præcist i det medie. På den måde er det vist ikke at tage munden for fuld,
at sige at funktionen er gået langt forud for formen.
Den er faktisk ikke særlig køn, - specielt i de store skriftstørrelser.

Det virker ærlig talt noget mystisk at anvende den til papirbrug, når der er
så mange andre (og bedre) muligheder...

/Per



Lars E. Knudsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars E. Knudsen


Dato : 28-10-03 11:37

Hej Kurt

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote in message
news:9amqpvs1t8ds3eo3uk51om6mbo688p8kmb@4ax.com...
> On Mon, 27 Oct 2003 17:46:51 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
>
>
> >Dumt spørgsmål: Hvorfor kan TT ikke anvendes til avisproduktion? Kan man
> >ikke bare gemme annoncen/layoutet som PDF med fontet embedde?
>
> Vores RIP kan ikke klare alle TrueType fonte. Nogle få går dog igennem,
men det
> er meget tidskrævende at finde fejl, hvis en avisside ikke kan rippes pga.
> TT-fonte. Så vi har valgt at når vi får en annonce, der indeholder TT,
bliver
> alle skrifter i hele annoncen out-linet.
> Det er så heller ikke tilladt efter Branchestandarden, så vi får problemer
hvis
> vi skal sende nogle af annoncerne videre.
>
> >Jeg kan se at det er Microsoft der ejer fonten, og de vil næppe udgive
> >fonten i et konkurrerende format.
> >
> >Link:
> >http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.asp?FID=1&FNAME=Verdana
>
> Ja, der står jo også at det er en skrift specielt designet til skærmbrug.

> mener jeg ikke det er smart af bureauet at ville bruge den i annoncer.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Kurt Brixen


Prøv evt. dette link:

http://www.myfonts.com/fonts/microsoft/verdana/

og se under

Not quite what you're looking for?

Try looking at more fonts like this.



--
Med venlig hilsen

Lars E. Knudsen
DTP-Consult




Kurt Brixen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 28-10-03 18:17

On Tue, 28 Oct 2003 11:36:59 +0100, "Lars E. Knudsen"
<larsNOSPAM@dtp-consult.dk> wrote:

>Prøv evt. dette link:
>
>http://www.myfonts.com/fonts/microsoft/verdana/
>
>og se under
>
>Not quite what you're looking for?
>
>Try looking at more fonts like this.

Det må jeg se på senere, for jeg får denne side:
MyFonts.com is briefly out of service while we perform some server maintenance.
The site should be back up within a few minutes. Thank you for your patience!

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

Lars E. Knudsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars E. Knudsen


Dato : 28-10-03 11:46

Hej igen Kurt

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote in message
news:9amqpvs1t8ds3eo3uk51om6mbo688p8kmb@4ax.com...
> On Mon, 27 Oct 2003 17:46:51 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
>
>
> >Dumt spørgsmål: Hvorfor kan TT ikke anvendes til avisproduktion? Kan man
> >ikke bare gemme annoncen/layoutet som PDF med fontet embedde?
>
> Vores RIP kan ikke klare alle TrueType fonte. Nogle få går dog igennem,
men det
> er meget tidskrævende at finde fejl, hvis en avisside ikke kan rippes pga.
> TT-fonte. Så vi har valgt at når vi får en annonce, der indeholder TT,
bliver
> alle skrifter i hele annoncen out-linet.
> Det er så heller ikke tilladt efter Branchestandarden, så vi får problemer
hvis
> vi skal sende nogle af annoncerne videre.
>
> >Jeg kan se at det er Microsoft der ejer fonten, og de vil næppe udgive
> >fonten i et konkurrerende format.
> >
> >Link:
> >http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.asp?FID=1&FNAME=Verdana
>
> Ja, der står jo også at det er en skrift specielt designet til skærmbrug.

> mener jeg ikke det er smart af bureauet at ville bruge den i annoncer.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Kurt Brixen


Se også her, hvorfor du evt. ikke skulle bruge Verdana!

http://www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/verdana.html

--
Med venlig hilsen

Lars E. Knudsen
DTP-Consult




Per Christoffersen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-03 11:59


"Lars E. Knudsen" <larsNOSPAM@dtp-consult.dk> skrev i en meddelelse
news:bnlh5i$lh5$1@sunsite.dk...
>
> Se også her, hvorfor du evt. ikke skulle bruge Verdana!
>
> http://www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/verdana.html

Efter min bedste overbevisning, så har forfatteren af den artikel tabt den
afgørende pointe...
Grunden til at Verdana er større end andre skrifter er fordi den er udviklet
til at være det. Den har en større x-højde, og en større bredde på stort set
alle bogstaver, med det formål at øge de indre rum i bogstaverne. De indre
rum er af afgørende betydning for en hurtig og nem aflæsning af tekst.

Den bliver ikke køn af det, men læsbarheden er høj.
Lignende forhold gør sig gældende for andre skrifter udviklet til skærmbrug.
Sammenligningen med Arial er pudsig, fordi Arial netop ikke er en
skærmskrift, og Verdana derfor er tænkt som afløseren til skærmbrug.

Men verden kan selvfølgelig se forskellig ud alt efter hvad man kigger
efter.
Man kunne lige så godt sige, at man aldrig skal skrive tekst på finsk, fordi
det altid fylder så meget mere end andre sprog
/Per



Michael Schrøder (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 28-10-03 13:04

"Lars E. Knudsen" <larsNOSPAM@dtp-consult.dk> wrote in message
news:bnlh5i$lh5$1@sunsite.dk...

> Se også her, hvorfor du evt. ikke skulle bruge Verdana!
>
> http://www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/verdana.html

Spændende læsning, men hvor relevant er det ?

Hvilke styresystemer har ikke verdana, og hvad er deres %-vise andel af
brugerne ?

I "gamle dage" var jeg helt enig, men jeg mener at verdana findes på enhver
opdateret windows maskine og Mac.

mvh Michael




Kurt Brixen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 28-10-03 18:15

On Tue, 28 Oct 2003 13:04:14 +0100, "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk>
wrote:

>Hvilke styresystemer har ikke verdana, og hvad er deres %-vise andel af
>brugerne ?
>
>I "gamle dage" var jeg helt enig, men jeg mener at verdana findes på enhver
>opdateret windows maskine og Mac.

Men problemet er at kunden vil bruge Verdana til avis, og Branchestandarden
foreskriver at der ikke bruges TrueType skrifter i PDF-filer til aviser.

Det letteste ville være hvis Verdana kunne fås som Type 1, for vi får 99%
sikkert ikke kunden til at skifte skrift nu.

--

Med venlig hilsen
Kurt Brixen

Storm (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 29-10-03 13:32

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> On Tue, 28 Oct 2003 13:04:14 +0100, "Michael Schrøder"
> <news4mis1@schroeder.dk> wrote:
>
> >Hvilke styresystemer har ikke verdana, og hvad er deres %-vise andel af
> >brugerne ?
> >
> >I "gamle dage" var jeg helt enig, men jeg mener at verdana findes på
> >enhver opdateret windows maskine og Mac.
>
> Men problemet er at kunden vil bruge Verdana til avis, og
> Branchestandarden foreskriver at der ikke bruges TrueType skrifter i
> PDF-filer til aviser.
>
> Det letteste ville være hvis Verdana kunne fås som Type 1, for vi får 99%
> sikkert ikke kunden til at skifte skrift nu.

Jeg har været i 100% samme situation. Vi fandt flere erstatningsfonte
frem, men nej. Tænkte dengang at få Microsoft tilladelse til at lave en
postscriptversion, men opgav da jeg ikke kunne finde ud af hvor jeg
skulle henvende mig, men da det jo er en ændring af en skrift som de har
ophavsret til så må man jo strengt taget nok ikke.

Men ja, det var sådan vi løste det - en postscriptversion med
fontographer - og ja, det gik formentlig ud over kerningen i skriften.

Nu tror jeg endelig kunden vil vælge en anden font.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste