Hvem har udtalt dette?
Fra : ENN

Dato : 30-10-03 17:58

Hvem tror i der har udtalt dette:

"Og til dem der forsøger at bagatallisere selv en lille overtrædelse
af hastighedsgrænserne vil jeg stille spørgsmålet om det er ens
betydende med at en lille overtrædelse af promillegrænserne heller
ikke betyder noget

I Australien har man fundet ud at hvis man kører 80 km/t hvor man må
køre 60 km/t er risikoen for at komme galt af sted 30 gange større end
hvis du kører lovligt"

Fra : Torben E

Dato : 30-10-03 18:01

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I Australien har man fundet ud at hvis man kører 80 km/t hvor man må
> køre 60 km/t er risikoen for at komme galt af sted 30 gange større end

Jeg gætter på en vis hr. Buksti

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Thomas H.

Dato : 30-10-03 18:06

> [...]
> af hastighedsgrænserne vil jeg stille spørgsmålet om det er ens
> betydende med at en lille overtrædelse af promillegrænserne heller

En der, hvis han kører over 170, sikkert også ligger og kører med 2 promille
alkohol i blodet

Fra : Torben E

Dato : 30-10-03 18:09

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> En der, hvis han kører over 170, sikkert også ligger og kører med 2
promille
> alkohol i blodet

Ja det er nemmelig lige farligt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-10-03 21:19

Torben E wrote:

> promille
>
> Ja det er nemmelig lige farligt.

Nej, den har du misforstået, det er en 20 km/t
hastighedsoverskridelse der er lige så farlig som en promille på 2
(ifølge Margrethe Auken). Gad vidst hvad hun egentlig omregner 173
km/t til??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 21:23

On Thu, 30 Oct 2003 21:18:58 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Nej, den har du misforstået, det er en 20 km/t
>hastighedsoverskridelse der er lige så farlig som en promille på 2
>(ifølge Margrethe Auken).

Det er sgu da "fantastisk" at se TV2's udlægning af historien idag,
indbefattende en testtur med en racerkører. Det ser jo ud som, at den
fart skulle være ganske forfærdentligt, hvilket ikke er rigtigt. Gosh!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-10-03 21:33

Mogens Knudsen wrote:

> Det er sgu da "fantastisk" at se TV2's udlægning af historien idag,
> indbefattende en testtur med en racerkører. Det ser jo ud som, at den
> fart skulle være ganske forfærdentligt, hvilket ikke er rigtigt. Gosh!

Helt enig. DR TV-avisen var ikke bedre.

Totalt åndsforsnåttet udgangspunkt, at hastigheden partout er livsfarlig
uanset omstændigheder. På den anden side er det svært at lave historierne
væsentligt anderledes. Det kræver i hvert fald frækhed - og ville nok vække
nogen undren.

"Buksti kører næsten 200 km/t - men det er slet ikke farligt - se her..:"

--
Jan W Nielsen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 30-10-03 21:43

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Nej, den har du misforstået, det er en 20 km/t
> hastighedsoverskridelse der er lige så farlig som en promille på 2
> (ifølge Margrethe Auken). Gad vidst hvad hun egentlig omregner 173
> km/t til??

Eftersom det er en kendt sag at energien stiger med kvadratet på hastigheden
kan vi faktisk godt lave lidt antagelser her.

Vi må køre 110km/t på motorvejen, og 20km/t oveni svarer til 130km/t(kvikt
ikke?). Dette svarer til en promille på 2.

Da jeg samtidigt tillader mig at antage(!) at ulykkesrisikoen er ligefrem
proportional med energien kan vi regne lidt.

130/2 = (173/x)^2, hvor X er den nye hastighed.

Løser man denne simple sag finder vi at 173km/t vil svare til at køre med en
promille på 21,45. Lad os være flinke og runde lidt ned til feks 21 rent.
Gad vist hvor mange gevesener der igrunden skal til for at skaffe 2% sprit i
kroppen?? Slag på tasken skal en 0,1tonner(nu er det ikke for at træde på
nogen) så indtage 1,6liter ren alkohol, eller mindst 3.6liter snaps. På een
gang. Nå, det er lidt ude af proportioner.

Da vi må antage at promillen i forhold til folks evner bag ratter er en
eksponentiel funktion så bliver sagen faktisk endnu værre, så de 21promille
er sandsynligvist alvorligt underdrevet. Bemærk dette forudsætte der er en
sammenhæng mellem de +20km/t og de 2 promille.

Jeg kunne ikke lade være....

Henrik

Fra : Torben E

Dato : 31-10-03 16:46

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
een
> gang. Nå, det er lidt ude af proportioner.

He he, så lige din udregning nu, man må sige jeg var tæt på med et skud
på de 20 i promille så

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-11-03 00:00

Henrik Mortensen wrote:

> kroppen?? Slag på tasken skal en 0,1tonner(nu er det ikke for at træde på
> nogen) så indtage 1,6liter ren alkohol, eller mindst 3.6liter snaps. På een
> gang. Nå, det er lidt ude af proportioner.

Det lyder egentlig lidt som min aften igår, jeg kørte dog ikke
hjem..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 31-10-03 16:44

> [...]

> hastighedsoverskridelse der er lige så farlig som en promille på 2
> (ifølge Margrethe Auken). Gad vidst hvad hun egentlig omregner 173

Nåå, det er nok det samme som en promille på 20 så

Fra : Thomas²°°³

Dato : 31-10-03 08:34

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> En der, hvis han kører over 170, sikkert også ligger og kører med 2
promille
> alkohol i blodet

Og kører han så stærkt i beruset tilstand, så har han garanteret blankslidte
dæk på, og kun en forlygtepære der virker ...

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam