/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tuning af Xantiaen - hvor dyrt?
Fra : Kasper Hansen


Dato : 30-10-03 15:18

Hej NG
Nu faldt jeg lige "tilfældigvis" over en artikel på hi-speed.dk der
beskriver hvordan man kan få lidt mere ud af motoren i den kære bil. Jeg har
lige pastet stykket ind:

1.8 16v

Motoren findes i 306 XS 1.8, 306 1.8 St.Car, 406 1.8 samt i Citroën
Xantia og Xsara 1.8 16v. Motoren kan have meget stort olieforbrug, men hvis
motoren ellers er sund er den nem at lokke mere effekt ud af. 1.8'eren
kommer ud af XU familien (205 GTI 1.6 og 1.9 samt 306 og 405 2.0 bl.a.) Hvis
den monteres med indsugningsknast fra 306 GTI-6 samt udstødningsknast fra
306 XSI 16v og får bearbejdet topstykket nærmere effekten sig i samarbejde
med et K&N injection kit sig 145 hk. Et sæt knastaksler alene giver knap 135
hestekræfter ved svinghjulet.



Nu er det jo bare sådan, at jeg ikke aner noget som sådan noget - men det
plejer I jo at gøre. Jeg har dermed lige et par spørgsmål:

1. Hvis man nu holder sig til at skifte knastaksler i første omgang, hvor
meget vil sådan nogle ca. koste? Kom med et gæt.

2. Hvor lang tid vil det tage en mekaniker at skifte dem?

3. Hvor meget vil det kunne mærkes på benzin forbruget ved alm. pæn kørsel?
Jeg er godt klar over at det kan ses, hvis man kører med klampen i bund, men
når jeg nu bare køre en stille tur på arbejde, vil det så gøre en stor
forskel?

4. Og hvordan er det nu det er med lovgivningen - er det 20 eller 40 %
(eller noget andet) ekstra HK den må få, uden man skal ud i en større
forklaring?

På forhånd tak,

Kasper Hansen



 
 
Bernhard Ege (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 30-10-03 15:54


"Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> wrote in message
news:3fa11db1$0$45340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
> Nu faldt jeg lige "tilfældigvis" over en artikel på hi-speed.dk der
> beskriver hvordan man kan få lidt mere ud af motoren i den kære bil.
Jeg har
> lige pastet stykket ind:

Har du et link til den artikel? Jeg synes ikke lige jeg kan finde den.

Jeg vil dog sige at jeg er fristet til at få lavet det nummer hvis det
ellers giver lidt ekstra bundtræk hvor den motor er lidt død (har Xantia
1.8i 16v) og det ikke ved normal kørsel koster mere benzin.

Og det er vist 20% du max må øge motor styrken med og så er 135Hk vist
lidt i overkanten (den motor giver vist lidt under 112.5Hk normalt).

mvh Bernhard


Kasper Hansen [8270] (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 30-10-03 18:16

Hej Bernhard
Jeg fandt linket via google - kan nemlig heller ikke se det fra forsiden :)

http://www.hi-speed.dk/Tuning.html

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote in message
news:fC9ob.3740$6j5.519@news.get2net.dk...
>
> "Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> wrote in message
> news:3fa11db1$0$45340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej NG
> > Nu faldt jeg lige "tilfældigvis" over en artikel på hi-speed.dk der
> > beskriver hvordan man kan få lidt mere ud af motoren i den kære bil.
> Jeg har
> > lige pastet stykket ind:
>
> Har du et link til den artikel? Jeg synes ikke lige jeg kan finde den.
>
> Jeg vil dog sige at jeg er fristet til at få lavet det nummer hvis det
> ellers giver lidt ekstra bundtræk hvor den motor er lidt død (har Xantia
> 1.8i 16v) og det ikke ved normal kørsel koster mere benzin.
>
> Og det er vist 20% du max må øge motor styrken med og så er 135Hk vist
> lidt i overkanten (den motor giver vist lidt under 112.5Hk normalt).
>
> mvh Bernhard
>



Morten Fruergaard (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 30-10-03 19:41

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> Jeg vil dog sige at jeg er fristet til at få lavet det nummer hvis det
> ellers giver lidt ekstra bundtræk hvor den motor er lidt død (har Xantia
> 1.8i 16v) og det ikke ved normal kørsel koster mere benzin.


Når du sætter andre skarpere knaster i flyttet du momentområder længere op, så
du vil normalt opnå et dårligere bundtræk med andre knaster...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Mogens Knudsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 30-10-03 19:44

On Thu, 30 Oct 2003 19:40:40 +0100, "Morten Fruergaard" <mit
fornavn@mit efternavn.com> wrote:

>Når du sætter andre skarpere knaster i flyttet du momentområder længere op, så
>du vil normalt opnå et dårligere bundtræk med andre knaster...

Derfor skal man endelig ikke tune sin bil på dén måde, hvis man gerne
vil have lidt flere hypper ifm. anvendelse af bilen som "trækker" af
campingvogn eller hestetrailer...


/Mogens

Morten Fruergaard (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 30-10-03 19:55

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> >Når du sætter andre skarpere knaster i flyttet du momentområder længere op,

> >du vil normalt opnå et dårligere bundtræk med andre knaster...
>
> Derfor skal man endelig ikke tune sin bil på dén måde, hvis man gerne
> vil have lidt flere hypper ifm. anvendelse af bilen som "trækker" af
> campingvogn eller hestetrailer...


Nemlig. Man skal have en TURBO.

Min søsters Honda har 160 hk, men hvad hjælper det, når de først kommer over
5.500 omdr...
Der kører man jo ikke alligevel.. :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Niels Skaaning (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 30-10-03 16:23

"Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa11db1$0$45340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
> Nu faldt jeg lige "tilfældigvis" over en artikel på hi-speed.dk der
> beskriver hvordan man kan få lidt mere ud af motoren i den kære bil. Jeg
har
> lige pastet stykket ind:
>
> 1.8 16v
>
> Motoren findes i 306 XS 1.8, 306 1.8 St.Car, 406 1.8 samt i Citroën
> Xantia og Xsara 1.8 16v. Motoren kan have meget stort olieforbrug, men
hvis
> motoren ellers er sund er den nem at lokke mere effekt ud af. 1.8'eren
> kommer ud af XU familien (205 GTI 1.6 og 1.9 samt 306 og 405 2.0 bl.a.)
Hvis
> den monteres med indsugningsknast fra 306 GTI-6 samt udstødningsknast fra
> 306 XSI 16v og får bearbejdet topstykket nærmere effekten sig i samarbejde
> med et K&N injection kit sig 145 hk. Et sæt knastaksler alene giver knap
135
> hestekræfter ved svinghjulet.

Sælg den du har og køb en 2,0 eller en V6'er. Det er det nemmeste og sikkert
også det billigeste.

NS



Jan W Nielsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 30-10-03 16:46

Kasper Hansen wrote:

> Nu er det jo bare sådan, at jeg ikke aner noget som sådan noget - men
> det plejer I jo at gøre. Jeg har dermed lige et par spørgsmål:

Kasper - lyt til Niels Skaaning.

Medmindre du selv kan lave det, er alt andet direkte dumt.

--
Jan W Nielsen




Kasper Hansen [8270] (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 30-10-03 18:13

Okay - jeg har ellers en ven der kan lave den, så det var nu ikke timelønnen
der burde være den store udgift - men hvis det andet er så dyrt, så må jeg
jo bare leve med den som den er...

/Kasper Hansen

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:3fa14052$0$7146$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Kasper Hansen wrote:
>
> > Nu er det jo bare sådan, at jeg ikke aner noget som sådan noget - men
> > det plejer I jo at gøre. Jeg har dermed lige et par spørgsmål:
>
> Kasper - lyt til Niels Skaaning.
>
> Medmindre du selv kan lave det, er alt andet direkte dumt.
>
> --
> Jan W Nielsen
>
>
>



Jan W Nielsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 30-10-03 17:41

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Okay - jeg har ellers en ven der kan lave den, så det var nu ikke
> timelønnen der burde være den store udgift - men hvis det andet er så
> dyrt, så må jeg jo bare leve med den som den er...

Det er klart, at tingene forholder sig helt anderledes, hvis man selv kan
lave sagerne - eller kender en, der kan.

Overvej dog stadig bare at sælge bilen for derefter at købe en kraftigere
model. Så undgår du problemer med myndighederne, Statens Bilinspektion,
udstødnings-gasser over lovligt niveau og et afsindigt økonomisk tab, når du
igen skal sælge den.

Du får formentlig også bedre bremser etc på de større modeller - og når alt
er gjort op, tror jeg ikke, det er dyrere.

--
Jan W Nielsen




kr (01-11-2003)
Kommentar
Fra : kr


Dato : 01-11-03 10:02

lige et par bemærkninger til denne tråd

Knastakslerner fra 306 gti/Xsara VTS giver ganske rigtigt en imponerende
effekt på både 1,8 og 2,0 motorene i bl.a Xantia og 406, men det er rent
racertun der først dukker op over 4000 omdrejninger, der er altså intet
vundet på bundtrækket, snarere tværtimod.

Sidst jeg undersøgte det var de billigst hos Peugeot (varenummer 0801S3) til
ca 1700 kr pr stk, men det er et par år siden så jeg kender ikke dagsprisen.

på 1,8 motoren skiftes både ind og ud knasten, på 2.0 kun ind knasten

Synsmyndighederne kan ikke opdage dette indgreb med mindre de skiller bilen
ad og måler knasterne, det giver heller ingen forskel på forureningen.

Benzinforbruget er på samme niv. hvis du kører normalt, og vokser
bemærkelsværdigt hvis du sætter alle heste på arbejde

Operationen er lige til for en der ved hvad han gør, og tager en 3-4 timer.

Husk at skifte knastakselpakdåserne samtidig

Husk at trykke de hydraliske ventilløftere sammen før i monterer dem igen.

Kort sagt en sjov og relativt billig løsning hvis du kan lide at skifte gear
og køre på det røde felt, men absolut ikke noget for en der skal trække en
campingvogn

Keld



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste