Tele2 - serveren får ny ip ofte
Fra : Klaus Jensen

Dato : 30-10-03 00:17

Hej!

Jeg skiftede for en måneds tid siden til Tele2-adsl fra TDC, og jeg må sige
det kører rigtig godt og jeg er godt tilfreds, selvom det varede en mindre
evighed at få det.

Jeg har en webserver stående, som tidligere kun skiftede ip hvis jeg pga.
something havde haft den pillet ned i timevis - f.eks. hvis undertegnede
klovn pillede strømmen fra switchen.

Men nu har jeg 5-6 gange på 4 uger oplevet at den pludselig har fået ny
ip-adresse, tilsyneladende helt uden nedbrud eller lignende. Jeg har
dynamiske ip-adresser, og sådan vil jeg have det.

Så var det jeg tænkte... Er der nogen der ved om Tele2 tvinger en til at
skifte IP-adresse med jævne mellemrum? Eller andre der oplever det samme?

Det er ikke det store problem, men så længe jeg ikke slukker serveren og den
ikke mister forbindelsen burde jeg da beholde samme IP-adresse, right?

Der kan også være andre årsager, f.eks. kører der noget antivirus på den,
som jeg ikke helt stoler på opfører sig pænt når jeg ikke kigger. Så det er
ikke nødvendigvis Tele2's skyld. ;)

- Klaus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-10-03 08:30

"Klaus Jensen" <no@tospam.com> wrote in message
> [...]
> something havde haft den pillet ned i timevis - f.eks. hvis undertegnede

Ehm.
Dynamisk IP og Webserver lyder forkert i mine ører. Hvad har du imod en fast
IP da?

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 30-10-03 09:10

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> Ehm.
> Dynamisk IP og Webserver lyder forkert i mine ører. Hvad har du imod en
fast
> IP da?

Jeg kunne vælge at få to dynamiske IP-adresser og så købe ekstra dynamiske -
eller få een fast ip-adresse - uden mulighed for at købe ekstra, som jeg har
forstået det.

Jeg har brug for tre, og det har altid funket fint hos TDC, at så længe
serveren er på skifter den ikke IP.

Derfor. :)

Fra : Calle.

Dato : 30-10-03 15:20

Klaus Jensen wrote:
> [...]
> ekstra, som jeg har forstået det.
>
> Jeg har brug for tre, og det har altid funket fint hos TDC, at så
> længe serveren er på skifter den ikke IP.

skift din switch ud med en router med indbygget 4 ports switch, og skift til
fast IP, så er dit problem løst, og det er oven i købet billigere i abb.

--
Calle

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-11-03 17:26

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i

> skift din switch ud med en router med indbygget 4 ports
> switch, og skift til fast IP, så er dit problem løst, og det
> er oven i købet billigere i abb.

Måske - det kommer jo lidt an på hvad man har brug for. Det er fx
*ret* svært at køre med 2 (eller flere) fysiske web-servere på kun
en IP.

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>

Fra : René Nielsen

Dato : 01-11-03 23:28

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> Måske - det kommer jo lidt an på hvad man har brug for. Det er fx
> *ret* svært at køre med 2 (eller flere) fysiske web-servere på kun
> en IP.
Sidst jeg checkede, krævede det bare at route de forskellige port-numre til
forskellige interne ip-adresser..?

René

--
Web : [ http://www.renenielsen.net/ ]
...Taler på egne vegne, og kun egne

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-11-03 23:45

René Nielsen wrote:

> "Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> Sidst jeg checkede, krævede det bare at route de forskellige
> port-numre til forskellige interne ip-adresser..?

jah, port 80 til port 80 på 192.168.0.2 .. og port 80 til port 80 på
192.168.0.3 ..

nåh nej..

sigh!

doh!

Men det kan lade sig gøre..

http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=30#42
(utestet, men burde virke)

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : René Nielsen

Dato : 02-11-03 18:17

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse
> jah, port 80 til port 80 på 192.168.0.2 .. og port 80 til port 80 på
> 192.168.0.3 ..
Ha Ha, havde ikke lige set, at der stod web-servere.... det bliver lidt
kringlet...

René

Fra : Anders S..

Dato : 30-10-03 15:09

">>
> Ehm.
> Dynamisk IP og Webserver lyder forkert i mine ører. Hvad har du imod en
fast
> IP da?

Webserver uden Router lyder forkert i mine øre (set fra en sikkerheds
vinkel). Routren vil klare dit problem. fast ip og du kan smække 254 pcere
på routeren. fåes fra 399 og opefter.

MVH
Anders

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 30-10-03 09:25

> [...]
den
> ikke mister forbindelsen burde jeg da beholde samme IP-adresse, right?

Uden at være DHCP expert... Der ligger i DHCP protokollen at man får et IP
lease i en perioden. Når denne periode udløber skal klienten fornye sit
IP-release. Her kan DHCP server så vælge at give et nyt i stedet. Du bør
kunne se fra en windows maskine hvor lang lease perioden er. I en
komandolinien: ipconfig /all (tror jeg)

Dennis

Fra : Calle.

Dato : 30-10-03 15:18

Klaus Jensen wrote:
> [...]
> ny ip-adresse, tilsyneladende helt uden nedbrud eller lignende. Jeg
> har dynamiske ip-adresser, og sådan vil jeg have det.

Af hvilken grund? det er jo det der iriterer dig

--
Calle

Fra : Klaus Jensen

Dato : 03-11-03 15:30

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message
> Af hvilken grund? det er jo det der iriterer dig

Jeg tror slet ikke jeg kan få flere faste IP-adresser hso Tele2. Og indtil
videre er mit behov dækket rigtig fint på denne måde.

Og nej, jeg vil ikke til at have bøvlet og den ekstra sikkerhed der ligger i
en router og så kun en fast IP.

Iøvrigt har serveren ikke skiftet ip i næsten en uge nu. Måske var jeg bare
uheldig de første uger. Desuden er webserveren og de andre services den
kører ikke kritiske, og er de nede en halv dags tid er det da irriterende,
men det koster ingen menneskeliv. Jeg giver det lige lidt tid, før jeg
overvejer at investere tid og penge i en anden løsning.

Jeg ville bare gerne vide om andre havde en lignende oplevelse hos Tele2.

- Klaus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-11-03 09:18

"Klaus Jensen" <no@way.com> wrote in message news:bo5ood$kkd$1@sunsite.dk...
> [...]
> men det koster ingen menneskeliv. Jeg giver det lige lidt tid, før jeg
> overvejer at investere tid og penge i en anden løsning.

En anden mulighed var at bruge en af de dynip sider. Jeg brugte for nogle år
siden en dansk side (kan ikke liiiige komme på navnet nu). Hvor man havde
"selvvalgtnavn.detjegikkekanhuske.dk" - via en browser kunne man lyn hurtigt
ændre det IP-nummer der var regsisterret. Jeg mener DNS blev opdateret
engang i timen hvis ikke oftere - så er du ikke nede i en halv eller hel dag
:)

Fra : Calle.

Dato : 04-11-03 13:27

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> kunne man lyn hurtigt ændre det IP-nummer der var regsisterret. Jeg
> mener DNS blev opdateret engang i timen hvis ikke oftere - så er du

dyndns.dk

--
Calle