Vinterdæk/Omløbsretning af dæk
Fra : Leif pedersen

Dato : 29-10-03 22:47

Jeg har pludselig opdaget at jeg hele sidste vinter kørte med mine
vinterdæk, med forkert omløbsretning i forhold til hvordan pilen på dækket
er, men hvad sker der hvis jeg nu i vinter skifter retning på dem.?

Er der noget om at man skal kører med 4 ens vinterdæk på, eller må man godt
kører med 2 forskellige mærker.?

2 af mine vinterdæk, står for at kører den sidste vinter, og de 2 andre er
kun 1 vinter gamle, hvad skal jeg sætte forrest.

Bilen er en FIAT Brava og dækkene er Michelin Alpine

Leif

leif-pedersen@mail1.stofanet.dk

Fra : Jæger

Dato : 30-10-03 07:46

Eksperterne siger at de bedste dæk skal på baghjulene, men det logiske vil
jeg umiddelbart mene, er de bedste på de trækkende hjul og er det forhjulene
er det også de styrende hjul.
Nu er jeg heller ikke ekspert.

Poul

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-10-03 08:17

Jæger wrote:
> Eksperterne siger at de bedste dæk skal på baghjulene, men det logiske vil
> jeg umiddelbart mene, er de bedste på de trækkende hjul og er det forhjulene
> er det også de styrende hjul.

Du kan ikke styre hvis baghjulene skrider.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 08:35

On Thu, 30 Oct 2003 08:16:32 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Du kan ikke styre, hvis baghjulene skrider.

Nå, okay.... Dét må vi så lige huske at fortælle rallykørerne.

/Mogens

Fra : Jæger

Dato : 30-10-03 15:29

Der må da være forskel på om der er baghjul eller forhjul trukket?
mvh
Poul

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 16:10

On Thu, 30 Oct 2003 15:28:53 +0100, "Jæger" <FUCK*SPAM!@get2net.dk>
wrote:

>Der må da være forskel på om der er baghjul eller forhjul trukket?

Det handler ikke om "træk", men nedbremsning. Hvis du kører med ringe
dæk bagpå, risikerer du en baghjulsudskridning. Jeg hælder ikke til
den teori, men sådan siger de kloge...

/Mogens

Fra : René Lønstrup

Dato : 30-10-03 14:12

Roberto Saldo wrote:
> Du kan ikke styre hvis baghjulene skrider.

Kan man da det hvis forhjulene skrider?

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Michael Schrøder

Dato : 30-10-03 08:30

"Jæger" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message

> [...]

> Eksperterne siger at de bedste dæk skal på baghjulene, men det logiske vil
> jeg umiddelbart mene, er de bedste på de trækkende hjul og er det

NEJ, nej og nej...

De bedste dæk SKAL på baghjulene !

Det bliver selvfølgelig sværere at afgøre hvilke der er de bedste hvis det
ikke er 4 ens dæk...

mvh Michael

Fra : eam

Dato : 30-10-03 16:04

> [...]
> Eksperterne siger at de bedste dæk skal på baghjulene, men det logiske vil
> jeg umiddelbart mene, er de bedste på de trækkende hjul og er det

Ikke rutinerede bilister vil lettere komme i vanskeligheder ved en
baghjulsudskridning (overstyret) end en forhjulsudskridning (understyret)

At have de bedste dæk på de trækkende hjul er da kun for at komme frem, har
intet med sikkerhed at gøre.

For lavt lufttryk på baghjulene giver samme resultat. Du kan jo selv prøve,
men pas på, at fælgkanten ikke gær ned i asfalten => rulletur.

Der står lidt her:
http://www.dackinfo.nu/

2002-04-22
Dålig kunskap om att bästa däck ska monteras bak

Information till media 020422 / #3

Man ska undvika stora skillnader i slitage mellan däcken. I den mån det är
skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. Detta
gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

Om man har bättre grepp fram äventyras kursstabiliteten. Bilen sladdar då
lättare och vid sladdolyckor ökar risken att skadas allvarligt eller dödas i
trafiken. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Detta
gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

- Förr var den allmänna uppfattningen att bästa däcken ska sitta på
drivhjulen, även på framhjulsdrivna bilar. Den uppfattningen lever tyvärr
kvar hos många, även bland vissa däckhandlare, säger Pontus Grönvall,
Däckbranschens Informationsråd.

Enligt en undersökning genomförd av Däckbranschens Informationsråd i
september 2001 hade hela 31 procent av bilisterna i Sverige bäst mönsterdjup
fram. 41 procent hade bäst mönsterdjup bak och 27 procent hade samma
mönsterdjup fram och bak.

För mer information, kontakta:

Däckbranschens Informationsråd
Pontus Grönvall
Tel: 0340-67 30 00, 0705-67 37 47

(Mogens: svenskerne har også rimelig habile rallykører, og
baghjulsudskridning skal man have prøvet et par gange for at håndtere det
optimalt,)

--
Møller

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 16:19

On Thu, 30 Oct 2003 16:04:23 +0100, "eam" <eamhvem@hvadget2net.dk>
wrote:

>Ikke rutinerede bilister vil lettere komme i vanskeligheder ved en
>baghjulsudskridning (overstyret) end en forhjulsudskridning (understyret)

Ævl. De vil nemmere kunne tøjle en baghjulsudskridning end en
forhjuls, hvor selv jég ikke har en chance.

>Der står lidt her:
>http://www.dackinfo.nu/

<Klip af en masse om dæk og placering>

>Mogens: svenskerne har også rimelig habile rallykører, og
>baghjulsudskridning skal man have prøvet et par gange for
>at håndtere det optimalt,)

Klart, klart - derfor er det en god idé som nybegynder at få sig en
baghjulstrækker, så man lærer at tøjle en bil. Denne lærdom kan man så
sidenhen overføre til en forhjulstrækker, men start ud med
baghjulstræk.

Iøvrigt må jeg sige, at efter jeg er begyndt at køre i min Alfa Romeo
164 Q4 m/4x4, er der ikke andet, der dur! - Hold da _kæft_ mand hvor
en 4x4 ligger godt på vejen - burde være hvermandseje, IMO.
(standardudstyr)

/Mogens

Fra : eam

Dato : 30-10-03 16:30

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Ævl. De vil nemmere kunne tøjle en baghjulsudskridning end en
> forhjuls, hvor selv jég ikke har en chance.

JA selvfølgelig om igen.
--
Møller