YEAH MR2
Fra : Bo Gundersen

Dato : 29-10-03 10:59

Hejsa folkens

Så fik jeg købt noget nyt legetøj (var tiltrængt efter næsten et år i en
kadett :), og det blev til en MR2 fra 85 med 160kkm på tælleren.

Men (og der er jo altid et /men/ når det handler om biler fra 85) den
kære sælger havde ikke nogen instruktionsbog, så jeg er lidt på heres
mark...
Så jeg håber i kan hjælpe mig med at besvare et par af spørgsmålene så
jeg kan holde den her lille racer i god stand :)

1) Hvilket dæktryk skal der være i nogle 195/50R15 sutter?
2) Hvilken olie skal motoren have? og skal jeg bruge motor flush når jeg
skifter det?
3) Alle siger den skal være varm før man må "fyre den af", hvornår er
den varm? er det når termometeret når ca. op til midten (længere kommer
det ikke op) eller kan man ikke regne med det?
4) Jeg skal have fjernet/plettet noget rust (den er jo fra 85 :), hvor
er det bedst at købe noget pletmaling? jeg købte noget i biltema til
kadett'en, men jeg er ikke sikker på at det er godt nok til den nye :)

Det var vidst alt i denne omgang, men vær forsikret om jeg nok skal
vende kraftigt tilbage...det er jo en hyggelig lille kaffeklub her i
gruppen ;)

--
Bo Gundersen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-10-03 11:24

Bo Gundersen wrote:
> Hejsa folkens
>
> Så fik jeg købt noget nyt legetøj (var tiltrængt efter næsten et år i en
> kadett :), og det blev til en MR2 fra 85 med 160kkm på tælleren.

Jamen det lyder da meget hyggeligt og racer-agtigt.

> [...]
> jeg kan holde den her lille racer i god stand :)
>
> 1) Hvilket dæktryk skal der være i nogle 195/50R15 sutter?

Hmmm er 195/50 virkeligt originalstørrelsen på en MR2?
Det lyder som golf-hjul (for små).
Nå men trykket er jo afhængigt af vægten på bilen så hvis den vejer
omkring et ton er 2.1-2.2 nok ikke så galt.

> 2) Hvilken olie skal motoren have? og skal jeg bruge motor flush når jeg
> skifter det?

En god een, med 10w40 delsynt går man sjældent galt i byen på en 85'er
og nej ikke skal, men hvis du har lyst kan du jo bare skifte lidt kort
de første par gange. HN tager 129kr for 4L Mobil Super M og 299 for 4L
Mobil Synth S.

> 3) Alle siger den skal være varm før man må "fyre den af", hvornår er
> den varm? er det når termometeret når ca. op til midten (længere kommer
> det ikke op) eller kan man ikke regne med det?

Nej det er vandtemperaturen.

> [...]
>
> Det var vidst alt i denne omgang, men vær forsikret om jeg nok skal
> vende kraftigt tilbage...det er jo en hyggelig lille kaffeklub her i

Pas nu på du ikke snurrer for meget rundt her i den kolde tid.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Bo Gundersen

Dato : 29-10-03 12:43

Roberto Saldo wrote:

> Jamen det lyder da meget hyggeligt og racer-agtigt.

Ja kort sagt sjov :)

> Hmmm er 195/50 virkeligt originalstørrelsen på en MR2?
> Det lyder som golf-hjul (for små).

De originale er i følge www.mr2+driversclub.dk 185/60 HR 14" så de er
faktisk størrer end orginal hjulene...

> Nå men trykket er jo afhængigt af vægten på bilen så hvis den vejer
> omkring et ton er 2.1-2.2 nok ikke så galt.

Okie, jeg takker :)

> [...]
> og nej ikke skal, men hvis du har lyst kan du jo bare skifte lidt kort
> de første par gange. HN tager 129kr for 4L Mobil Super M og 299 for 4L

Okie, og jeg går ud fra at HN = Harald Nyborg?
Dvs. at hvis jeg skal være god ved den her til vinter, så bruger jeg
noglet olie flush...

> Nej det er vandtemperaturen.

Og det kan man ikke bruge til at udlede noget om motorens generalle
temperatur? vil det så være bedre med en olietemperaturmåler?

> Pas nu på du ikke snurrer for meget rundt her i den kolde tid.

Heheh, det advaere alle mig sjovt nok om :)
Det skal jeg prøve at lade være med, men jeg begynder da at blive helt
nervøs...

--
Bo Gundersen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-10-03 12:58

Bo Gundersen wrote:

> Okie, og jeg går ud fra at HN = Harald Nyborg?

Jeps. M er delsyntetisk 10w40 og Synt er fuldsyntetisk 5w40.
Bilka har osse et udvalg.

> Dvs. at hvis jeg skal være god ved den her til vinter, så bruger jeg
> noglet olie flush...

Bare du husker at skifte oliefilteret samtidigt med olien.

> Og det kan man ikke bruge til at udlede noget om motorens generalle
> temperatur? vil det så være bedre med en olietemperaturmåler?

Ja hvis du vil være helt sikker.

Hvis du venter et stykke tid (10-15min) efter at vandet er oppe på 90
skulle olien nok være der også. Olien kører jo trods alt rundt inde
blokken.

> Heheh, det advaere alle mig sjovt nok om :)
> Det skal jeg prøve at lade være med, men jeg begynder da at blive helt
> nervøs...

Du skal bare finde ud af hvordan den opfører sig.
Ud på en øde P-plads og snurre den lidt.
195 er ret bredt i vinterføret ... og så en MR2.

Fra : René Lønstrup

Dato : 29-10-03 13:21

Bo Gundersen wrote:

> Heheh, det advaere alle mig sjovt nok om :)
> Det skal jeg prøve at lade være med, men jeg begynder da at blive helt
> nervøs...

Kører du på vinterdæk eller sommerdæk? På vinterdæk er det ikke noget
problem, med mindre du absolut _vil_ køre sidelæns i hvert sving (den kan -
og vil - skride helt ud/rundt, hvis du ikke er forsigtig - og det går
hurtigt!). Men med en rolig speederfod er den ikke sværrere at køre end
mange andre biler. Med sommerdæk kan det godt være en prøvelse, men ikke
umuligt (jeg klarede mig gennem sidste vinter med sommerdæk i samme
dimension som dine hjul uden ridser/buler)..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-10-03 13:30

René Lønstrup wrote:

> [...]
> umuligt (jeg klarede mig gennem sidste vinter med sommerdæk i samme
> dimension som dine hjul uden ridser/buler)..

Så må han ud og investere i nogen vinterhjul i en smallere dimension.
Så korroderer sommerhjulene heller ikke så meget.

Fra : Bo Gundersen

Dato : 29-10-03 13:46

Roberto Saldo wrote:

> Så må han ud og investere i nogen vinterhjul i en smallere dimension.
> Så korroderer sommerhjulene heller ikke så meget.

Hmmm, det er helårs dæk der sidder på nu og fælgene er helt korroderede
så jeg tror bare jeg lader dem sidde på indtil foråret kommer, også får
jeg nogle sommerdæk og nye fælge...

Men jeg skal helt sikkert ud og "lege" lidt med den på en tom parkerings
plads så jeg kan få lidt føling med hvornår og hvordan sådan en fætter
skrider ud, kadett'en kviterede bare med en grim understyring hvis man
tog svinget lidt for hurtigt det er jeg klar over at MR2'ern ikke gør :)

Tak for inputtet!

--
Bo Gundersen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-10-03 23:04

>De originale er i følge www.mr2+driversclub.dk 185/60 HR 14" så de er
>faktisk størrer end orginal hjulene...

Hva den side findes da ihvertfald ikke
Flemming Jacobsen

Fra : René Lønstrup

Dato : 30-10-03 23:31

Thunderbird [7100] wrote:

> Hva den side findes da ihvertfald ikke

Plus til minus ;) :
http://www.mr2-driversclub.dk

Fra : Bo Gundersen

Dato : 31-10-03 07:02

Thunderbird [7100] wrote:

> Hva den side findes da ihvertfald ikke

Undskyld det var en smutter, som René så rigtigt siger så skal du lige
bytte +'et til et - :)

--
Bo Gundersen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 11:49

"Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa folkens
>
> Så fik jeg købt noget nyt legetøj (var tiltrængt efter næsten et år i en
> kadett :), og det blev til en MR2 fra 85 med 160kkm på tælleren.

Tillykke... de går sq meget godt sådan nogle.. Har haft æren af at prøve
René Lønstrup her fra gruppens.

Ang. olie, så hælder René 10w40 på den.

http://www.rel7star.dk/rel3/?side=14&repId=6

Han har et helt reperationsregnskab liggende her:
http://www.rel7star.dk/rel3/?side=14

Tror du kan få en del ud af at kigge på hans hjemmeside:
http://www.rel7star.dk/rel3/?side=1

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 11:55

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke... de går sq meget godt sådan nogle.. Har haft æren af at prøve
> René Lønstrup her fra gruppens.

Og ingen John Sahl får nogle perverse idéer, må jeg hellere lige skrive at
jeg har fået lov til at prøvekøre Renés bil, og at han befandt sig på
passagersædet.!

Fra : John Sahl

Dato : 29-10-03 12:57

Bjørn wrote:
> Og ingen John Sahl får nogle perverse idéer, må jeg hellere lige
> skrive at jeg har fået lov til at prøvekøre Renés bil, og at han
> befandt sig på passagersædet.!

Hey, jeg er helt uskyldig.. Bare spørg min mor..
Hmm, nej spørg min kæreste, hmm nej, lad hellere være

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Bo Gundersen

Dato : 29-10-03 13:19

Bjørn wrote:

> "Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke... de går sq meget godt sådan nogle.. Har haft æren af at prøve
> René Lønstrup her fra gruppens.

Ja jeg skal lige vende mig til at vitale dele af styretøjet ikke er
lavet af elastik og tyggegummi som på kadett'en, men den rent faktisk
gør som man beder om...og gør det med det samme :)
Ikke dermed at sige at alle kadett'er er ligeså rådne som min er :)

> Ang. olie, så hælder René 10w40 på den.
>
> http://www.rel7star.dk/rel3/?side=14&repId=6

Det vil jeg så prøve...

> Han har et helt reperationsregnskab liggende her:
> http://www.rel7star.dk/rel3/?side=14

Det var sulme ikke rart, 20kkr om året i vedligeholdelse...

Jeg takker for tippet!

--
Bo Gundersen

Fra : René Lønstrup

Dato : 29-10-03 13:50

Bo Gundersen wrote:
> Ja jeg skal lige vende mig til at vitale dele af styretøjet ikke er
> lavet af elastik og tyggegummi som på kadett'en, men den rent faktisk
> gør som man beder om...og gør det med det samme :)

Jeps ;) En af mine gode venner blev også helt forbløffet over det samme,
første gang han prøvede min :)

> Ikke dermed at sige at alle kadett'er er ligeså rådne som min er :)

Sludder )

> Det var sulme ikke rart, 20kkr om året i vedligeholdelse...

Det skal så lige siges at jeg købte min bil lige billigt nok, og sikkert
også uden at have kigget den grundigt nok igennem. Der er bred enighed i MR2
klubben om, at mine reperationsomkostninger ikke er normale for bilen - så
jeg har formentligt været lidt uheldig med min. Desuden har det jo heller
ikke hjulpet på slutbeløbet, at den er blevet smidt til Toyota hver gang der
har været noget
Dog ser det ud til at de værste ting er fikset, så den skulle gerne være
nogenlunde stabil fra nu af Der er faktisk kun de sædvanlige rustpletter
tilbage der irriterer mig (men de får lov at vente til næste år)...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-10-03 13:57

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ang. olie, så hælder René 10w40 på den.
>
> http://www.rel7star.dk/rel3/?side=14&repId=6
>
> Han har et helt reperationsregnskab liggende her:

Tak for kaffe.
Der er da godt nok pumpet nogle penge i reservedele og jeg troede min pug
var dyr at holde på vejen...Hold da op..

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 14:19

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3f9fb90a$0$69928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message

> Tak for kaffe.
> Der er da godt nok pumpet nogle penge i reservedele og jeg troede min pug
> var dyr at holde på vejen...Hold da op..

Tror faktisk ikke heeeelt jeg kan følge med René's regnskab, men jeg nærmer
mig :/

Nu har jeg også stort set fået lavet de hele. Næste rep. bliver nok
tandremmen, som skal skiftes inden for nærmeste fremtid...

Går og overvejer kraftigt at finde noget nyere at køre i, ved bare ikke helt
om jeg nænner at sælge Kadetten. Døjer lidt med at finde den rigtige pris at
sætte den til salg til :/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-10-03 14:48

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev :

>Døjer lidt med at finde den rigtige pris at
>sætte den til salg til :/

Jeg er da frisk på at byde dig de obligatoriske 2 tudser ;)

<< grinning, ducking & running, very very fast ......>>
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 15:02

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jeg er da frisk på at byde dig de obligatoriske 2 tudser ;)

Det synes jeg nu ikke lyder som den rigtige pris :)

Jeg nærmer mig den pris den formentlig ryger til salg til i aften, skal dog
lige have haft i ham der har min muligvis kommende slæde først - han skal
lige overtales at slippe grebet i "hende" ;)

> << grinning, ducking & running, very very fast ......>>

Jeg har desværre stadig til gode at se dig løbe IRL. ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 14:59

On Wed, 29 Oct 2003 14:19:03 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

> [...]

Fornemt at lægge sit regnskab på en specialbil ud på nettet på dén
måde. Respekt !
Langt fra alle kan tyde regnskabet på den rette måde - de falder for
fristelsen at sammenligne med deres Corolla 1.3 eller lignende :)

Hvad er det for en Pug?
Alle specielle biler er dyre i drift - så kan du kalde dem, hva' du
vil. Du vil være den første, der er sluppet gennem nåleøjet for få
kroner, hvis du kan præstere et bedre regnestykke for din specialbil.
Jeg taler ikke om almindligheder som 206 GTi eller lignende !

>Går og overvejer kraftigt at finde noget nyere at køre i, ved bare ikke helt
>om jeg nænner at sælge Kadetten. Døjer lidt med at finde den rigtige pris at
>sætte den til salg til :/

Så kan vi vel blot finde den rette byttepris, Bjørn

/Mogens
'91 Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 15:07

> Så kan vi vel blot finde den rette byttepris, Bjørn

Hehe... tænkte nok den ville komme ;)

Omegaen er dog ikke ny nok til at være den jeg leder efter, desuden tvivler
jeg på at vi nogensinde kan blive enige om en byttepris som vi begge vil
være tilfredse med ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 15:39

On Wed, 29 Oct 2003 15:06:59 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

>Hehe... tænkte nok den ville komme

Naturligt...

>Omegaen er dog ikke ny nok til at være den jeg leder efter,

Okay...

>desuden tvivler jeg på at vi nogensinde kan blive enige om en
>byttepris som vi begge vil være tilfredse med ;)

Dét må man vel sige er at tage sorgerne på forskud...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 15:49

> Dét må man vel sige er at tage sorgerne på forskud...

Både og, jeg har mere eller mindre besluttet mig for hvad for en jeg vel
have. Jeg snakker med formentlig sælger i aften for at få afklaret nogle
detaljer. Han ønsker dog ikke at tage min Kadett i bytte, han er
privatperson.

Hvad mener du da vil være en fair bytte pris? Svar evt. pr mail.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 16:00

On Wed, 29 Oct 2003 15:49:15 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

> [...]
>have. Jeg snakker med formentlig sælger i aften for at få afklaret nogle
>detaljer. Han ønsker dog ikke at tage min Kadett i bytte, han er

Ok - good luck

>Hvad mener du da vil være en fair bytte pris? Svar evt. pr mail.

Aner det ikke - men det vil jeg da gerne "gå ind i" ud fra dén teori,
at den bedste handel er dén, hvor begge parter er glade. Gider du
sende mig din bils data evt. pr. mail, tager vi den dér fra.
(årg., km, eksakt model, osv.)

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-10-03 22:43

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> Langt fra alle kan tyde regnskabet på den rette måde - de falder for
> fristelsen at sammenligne med deres Corolla 1.3 eller lignende :)

Der er vist en pæn del af de omkostninger der er timeløn.. Når jeg
sidder og kigger på listen (uden dog at have regnet på det), så
slår det mig at René kunne spare rigtigt mange penge på at lære
relativt simple ting som at skifte olie, støddæmpere og den slags.
Alene 5.500 for _monteringsarbejdet_ af nye fjedre, dæmpere og
tårnstiver er da til at tage og føle på. Små 4000 for at få
skiftet olie, filter, bremser og bremsevædske lyder også ret vildt
når stumperne ikke er en del af prisen. At skifte den slags kræver
lidt håndelag, men det er ikke "raketfysikerarbejde", så der er
hurtigt næsten 10.000 sparet på en god dags arbejde..

Med en Corolla 1.3 er det muligt pengene til dæk, fælge, Eibach og
tårnstivere kunne spares, men derudover ser jeg da ikke nogle
udgifter der ikke også kunne have været på en Corolla. Olieskift,
udstødning, forrude, lidt rust, det er altsammen ting der også
kommer på andre biler.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-10-03 11:53

Bo Gundersen wrote:
> [...]
>
> Men (og der er jo altid et /men/ når det handler om biler fra 85) den
> kære sælger havde ikke nogen instruktionsbog, så jeg er lidt på heres

Hvis du gerne vil have en instruktionsbog så tror jeg Birger kan hjælpe dig:
http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 29-10-03 13:42

Bo Gundersen wrote:
> Så fik jeg købt noget nyt legetøj (var tiltrængt efter næsten et år i
> en kadett :), og det blev til en MR2 fra 85 med 160kkm på tælleren.

Dejlig bil

> 1) Hvilket dæktryk skal der være i nogle 195/50R15 sutter?

Jeg mener jeg kørte med 22-24 psi på mine gamle 15"ere - men er ikke heelt
sikker..

> 2) Hvilken olie skal motoren have?

Jeg kører på 5w40 fuldsyntetisk nu (og ikke 10w40 som Bjørn skriver), men
10w40 er nok bedst så længe du ikke ved om motoren er tæt eller ej (olien
skal jo helst blive i motoren i stedet for at ligge sig på gulvet ).
Toyota anbefaler forøvrigt også 10w40 olie, så helt ringe er den da ikke

> og skal jeg bruge motor flush når jeg skifter det?

Aner ikke hvad det er, men jeg bruger det ikke, så nej - det skal du ikke

> 3) Alle siger den skal være varm før man må "fyre den af", hvornår er
> den varm? er det når termometeret når ca. op til midten (længere
> kommer det ikke op) eller kan man ikke regne med det?

Du skal regne med at skulle køre mindst 10-15 km inden motoren er varm nok
til at kunne blive fyret af. Ellers kan du godt forvente at skifte motor i
tide og utide (har hørt skrækhistorier om motorer der er døde inden 100k
km).. Inden motoren er gennemvarm, skal den helst ikke have mere end
4000rpm - hvis du kan holde den på højst 3000rpm er det dog optimalt.

> 4) Jeg skal have fjernet/plettet noget rust (den er jo fra 85 :), hvor
> er det bedst at købe noget pletmaling? jeg købte noget i biltema til
> kadett'en, men jeg er ikke sikker på at det er godt nok til den nye :)

Det er et spørgsmål om hvad du føler for "den lille nye" ;) - Min bil kommer
til Toyota og bliver repareret og malet professionelt (hvilket også kan ses
på bundlinien af mit reperationsregnskab ;) ) når der er noget, - men hvis
du ikke er nær så hysterisk som jeg er, kan Biltema's sikkert godt bruges

> Det var vidst alt i denne omgang, men vær forsikret om jeg nok skal
> vende kraftigt tilbage...det er jo en hyggelig lille kaffeklub her i
> gruppen ;)

Jeps - og du skal være velkommen til at spørge

Fra : Bo Gundersen

Dato : 29-10-03 14:19

René Lønstrup wrote:

> Jeg mener jeg kørte med 22-24 psi på mine gamle 15"ere - men er ikke heelt
> sikker..

Okie, det må jeg prøve...

> Jeg kører på 5w40 fuldsyntetisk nu (og ikke 10w40 som Bjørn skriver), men
> 10w40 er nok bedst så længe du ikke ved om motoren er tæt eller ej (olien
> skal jo helst blive i motoren i stedet for at ligge sig på gulvet ).

Den skulle gerne være ret tæt da motoren blev renoveret for 16kkm siden,
så jeg tror jeg vil prøve den gode "suppe" og tage en gang fuldsyntetisk
5w40...

> [...]
> km).. Inden motoren er gennemvarm, skal den helst ikke have mere end
> 4000rpm - hvis du kan holde den på højst 3000rpm er det dog optimalt.

Ja den tager jo fint ved, så det skulle ikke være det store problem at
holde den på under 4k omdrejninger herinde i byen, så det må jeg hellere
gøre...for jeg håber da at motoren kan holdt lidt endnu :)

> [...]
> du ikke er nær så hysterisk som jeg er, kan Biltema's sikkert godt bruges

Hmmm, det må næsten være et spørgsmål om at opveje hysteri med vægten af
ens pengepung :)
Det er kun et par små steder på forskærmene også lidt under døren, så
det burde jeg næsten selv kunne plette...

> Jeps - og du skal være velkommen til at spørge

Jo tak, det er jo helt uvurderligt mængde viden der er her i gruppen, så
jeg takker mange gange!

--
Bo Gundersen