Moderne biler "Skyder i karburatoren"
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 29-10-03 08:11

Hej...

Efter at have gået rundt i Kbh. myldretidstrafik har jeg på flere
forskellige biler af nyere dato hørt underfundige lyde....
Det lyder nærmest som en god gammeldags stresset suger der i tomgang står og
skyder lidt i karburatorerne, en "pst"-lyd.......

Jeg mener på et tidspunkt at have hørt en forklaring om, at det var et
renseprogram til katalysatoren, som gav denne lyd, men da jeg ikke har meget
forstand på moderne motorstyringer ville jeg lige høre om det er en and,
eller om der er noget om snakken......

Hvis det _er_ en and, hvad er det så ?

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : SNiP

Dato : 29-10-03 09:41

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
> [...]
meget
> forstand på moderne motorstyringer ville jeg lige høre om det er en and,

Tjah, et bud, som er grebet ud af ingenting, ikke underbygget af andet end
gisninger, kunne være damplommer i vandfyldte udstødninger?

Altså hvis man snakker den udstødningspotter med et perforeret rør igennem
noget 'uld' burde det vel ikke lade sig gøre..

Men som sagt, det var bare en tåbelig ide jeg lige kom på.
/J

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 29-10-03 09:49

> [...]
meget
> forstand på moderne motorstyringer ville jeg lige høre om det er en and,

Det kan højest sansynligt være en Blow-Off ventil til turboen du har hørt,
de giver sådan en "swish" lyd når de lukker for gassen, den er til for at
turboen ikke bliver bremset meget hurtigt af overtryk, istedet leder den alt
trykket ud gennem ventilen.

Mvh
Jacob

Fra : SNiP

Dato : 29-10-03 10:03

"Jacob Rungwald" <rungwald@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> turboen ikke bliver bremset meget hurtigt af overtryk, istedet leder den
Det var også min første tanke, men så tænkte jeg "Naah, enhver mand må da
kunne genkende lyden af en turbo ;)" Ej no offence, det er jo nok svaret,
jeg kunne i øvrigt godt forestille mig at moderne turbo biller (altså de her
diesel banditter) har en ret så fisten blow off lyd, specielt ved crusing i
byen.

/J

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 29-10-03 11:24

Hej igen....

> [...]
> turboen ikke bliver bremset meget hurtigt af overtryk, istedet leder den

Jeg har rodet rigeligt med turbobiler til at vide det ikke er en blow-off
ventil, eller en ekstremt larmende wastegate......
Det er også de færreste biler på landevejen, som har eftermonteret turbo, og
min egen 1 md. gamle 307SW'er har det ihvertfald ikke....

Mvh. Mikael