/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Eftertænding
Fra : Steen Jessen


Dato : 28-10-03 22:16

Hejsa.
Jeg har en gammel Passat (86) med automatgear.
Mit problem er at den har en fæl eftertænding.
Hele tændingssystemet er skiftet ud, uden held.
Er der nogle der har et råd til hvad der kunne hjælpe?
Steen.
P.S. Den har "kun" kørt 200000 km



 
 
Brian Sørup (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 28-10-03 22:23


"Steen Jessen" <Steeen@net.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9edc93$0$54794$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa.
> Jeg har en gammel Passat (86) med automatgear.
> Mit problem er at den har en fæl eftertænding.
> Hele tændingssystemet er skiftet ud, uden held.
> Er der nogle der har et råd til hvad der kunne hjælpe?

Står den højt i tomgang ?
Står den rigtigt i tændingen ?
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car





Olesen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 29-10-03 17:51


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:bnmmnu$1375v3$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...

> Står den højt i tomgang ?


Hvad gør dette egentlig ?



Brian Sørup (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 29-10-03 21:34


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9fefda$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:bnmmnu$1375v3$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
> > Står den højt i tomgang ?
>
>
> Hvad gør dette egentlig ?

Hvis den står meget højt i tomgang kan godt *puffe* et par gange når man
drejer nøglen, det oplevede jeg med Camaro'en.
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car




Jan W Nielsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 28-10-03 22:23

Steen Jessen wrote:

> Mit problem er at den har en fæl eftertænding.
> Hele tændingssystemet er skiftet ud, uden held.

Er den undersøgt for koks ved ventiler etc..?

> Er der nogle der har et råd til hvad der kunne hjælpe?

Jeps - injektion cleaner i brændstoffet.

> P.S. Den har "kun" kørt 200000 km

Så er den jo ny endnu.

--
Jan W Nielsen




Soren Pedersen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 28-10-03 22:45

Der er flere måder at klare koks på:

Den kedlige er danskvandskuren: Af med luftfiltret og med et par tusinde
omdrejninger på motoren drypper du forsigtigt lidt danskvand ned i
indsugningen..

Den sjove er tysklandsturen: Fyld bilen med venner og hent den mængde øl der
kan være i bagagerummer i tyskland. Kør friskt til, og vent med at drikke
til I kommer hjem. - Det forudsætter dog at du har mindst 200km derned.

Derudover findes der sikkert et par hundrede additiver du kan fylde tanken
med (og tømme pungen)

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)


"Steen Jessen" <Steeen@net.dk> wrote in message
news:3f9edc93$0$54794$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa.
> Jeg har en gammel Passat (86) med automatgear.
> Mit problem er at den har en fæl eftertænding.
> Hele tændingssystemet er skiftet ud, uden held.
> Er der nogle der har et råd til hvad der kunne hjælpe?
> Steen.
> P.S. Den har "kun" kørt 200000 km
>
>



SNiP (29-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 29-10-03 09:33

"Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> wrote in message
news:3f9ee2b3$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Der er flere måder at klare koks på:
>
> Den kedlige er danskvandskuren: Af med luftfiltret og med et par tusinde
> omdrejninger på motoren drypper du forsigtigt lidt danskvand ned i
> indsugningen..
>
Ville jeg nok ikke læne mig op af til en injection bil.

> Den sjove er tysklandsturen: Fyld bilen med venner og hent den mængde øl
der
> kan være i bagagerummer i tyskland. Kør friskt til, og vent med at drikke
> til I kommer hjem. - Det forudsætter dog at du har mindst 200km derned.
>
> Derudover findes der sikkert et par hundrede additiver du kan fylde tanken
> med (og tømme pungen)
>
Jeg vil sige det bedste er en kombination af de to :) en flaske rens ( den
billigste fra biltema er imho ikke markant bedre end de dyre fra RdEx Holts
eller Abcon ) og så en frisk tur med masser fut i raketten, godt med køren
ud i tredje og fjerde med gennemvarm motor, for ekstraordinær herlighed
laver man 'flush tricket' når man kommer hjem 'flush' additiv i olien når
man ankommer hjemme (efter bilen lige har fået lov at køle lidt af, men
stadig driftsvarm, 5-10 minutters tomgang, ud med olien til sidste dråbe,
nyt filter på, og frisk kval olie på, så er den glat som silke overalt inden
i.


/J
> Mvh
> /Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)
>
>
> "Steen Jessen" <Steeen@net.dk> wrote in message
> news:3f9edc93$0$54794$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hejsa.
> > Jeg har en gammel Passat (86) med automatgear.
> > Mit problem er at den har en fæl eftertænding.
> > Hele tændingssystemet er skiftet ud, uden held.
> > Er der nogle der har et råd til hvad der kunne hjælpe?
> > Steen.
> > P.S. Den har "kun" kørt 200000 km
> >
> >
>
>



SNiP (29-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 29-10-03 09:35

"SNiP" <snip@snip.dk> wrote in message news:bnntvr$nu1$1@sunsite.dk...
> "Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> wrote in message
> news:3f9ee2b3$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg vil sige det bedste er en kombination af de to :) en flaske rens ( den
> billigste fra biltema er imho ikke markant bedre end de dyre fra RdEx
Holts
> eller Abcon ) og så en frisk tur med masser fut i raketten, godt med køren
> ud i tredje og fjerde med gennemvarm motor, for ekstraordinær herlighed
> laver man 'flush tricket' når man kommer hjem 'flush' additiv i olien når
> man ankommer hjemme (efter bilen lige har fået lov at køle lidt af, men
> stadig driftsvarm, 5-10 minutters tomgang, ud med olien til sidste dråbe,
> nyt filter på, og frisk kval olie på, så er den glat som silke overalt
inden
> i.
>
>
Jeg skal lige huske at tilføje at det lader sig høre at engang hver fuldmåne
'åbner' flush additivet nogen gamle slidte pakdåser som holdes sammen af
olieslam, og derved bevirker at disse efterfølgende skal udskiftes.

Samt naturligvis at olie flush ikke vil gøre noget for dit tændingsproblem,
blot for den gennerelle herlighed i din motors velvære.

/J
/J



Henrik Mortensen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 29-10-03 17:41

> Samt naturligvis at olie flush ikke vil gøre noget for dit
tændingsproblem,
> blot for den gennerelle herlighed i din motors velvære.
>

Det må godt nok være noget arrigt gammelt olie hvis der er reelt behov for
at "flushe" motoren. Ellers er motoren lige til at smide ud, hvis den sviner
olien så meget.

Skylle motoren igennem skal man være overordentlig påpasselig med. Ikke alle
overlever kuren uden alvorlige bivirkninger hvis der reelt er behov for at
rense den indvendigt.

Tjek tændingsindstillingen, og evt tomgangsventiler/magnetventiler omkring
manifold/spjældhus. Kør en lang tur med konstant relativ høj fart(110) og
beskeden speederføring. På vejen hjem bliver du lidt mere "ivrig" og giver
den lidt mere frisk kørsel.

Glem alt om additiver. i 99 ud af 100 tilfælde har de ingen effekt, eller
kun begrænset effekt. Hvis du har et stoppet bensintilførselssystem er den
rigtige løsning ikke at finde i "flydende værktøjskasser".

Henrik



Jan W Nielsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 29-10-03 17:56

Henrik Mortensen wrote:

> Glem alt om additiver. i 99 ud af 100 tilfælde har de ingen effekt,
> eller kun begrænset effekt. Hvis du har et stoppet
> bensintilførselssystem er den rigtige løsning ikke at finde i
> "flydende værktøjskasser".

Hej Henrik

Jeg respekterer din store indsigt i motorer - og især tuning - men jeg er
ikke helt enig med dig i "glem alt om additiver".

Der kan være gode grunde til at motoren er "kokset til", og der kan også
være god grund til at bruge et additiv. Hvis nu bilen har anlæg for
koksdannelse, og der samtidig har været kørt i et mønster, der faktisk har
betydet koksdannelse, så er det da en god ide at køre et par tusinde
kilometer med et rensende additiv. Det er entydigt, at det renser motoren,
og der kan sagtens gå 50.000 inden maskinen igen trænger. Dette afhængigt at
de forskellige omstændigheder.


--
Jan W Nielsen




Olesen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 29-10-03 18:09


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9ff112$0$4354$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...


> og der kan sagtens gå 50.000 inden maskinen igen trænger. Dette afhængigt
at
> de forskellige omstændigheder.

Jeg synes 50.000 km. lyder af overraskende meget,
selvom det var et tænkt eksempel.
Der er jo stor sansynlighed for, at bilisten
vil køre rimelig ens, og bilen hurtig vil tilkokse
igen relativt hurtigt igen.

MVH Olesen
--nu fri for tallater--



Jan W Nielsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 29-10-03 18:17

Olesen wrote:

> Jeg synes 50.000 km. lyder af overraskende meget,
> selvom det var et tænkt eksempel.

Den slags kan være opbygget over de seneste 200.000 km.

> Der er jo stor sansynlighed for, at bilisten
> vil køre rimelig ens, og bilen hurtig vil tilkokse
> igen relativt hurtigt igen.

Jep - det kan sikkert både ske over 10.000 km og 200.000 km. Som regel er
det dog ikke noget, der sker "overnight". Det kan sagtens være, at een
rensning er alt, som Steen Jessen har brug for, før Passaten skal på
pension.

Det betyder dog ikke, at der ikke er grund til at kikke resten af maskinen
efter, som Henrik Mortensen skriver. det KUNNE jo være, der faktisk var
noget galt med den.

--
Jan W Nielsen




Olesen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 29-10-03 17:56


"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bnoqi5$199d$1@news.cybercity.dk...

> Glem alt om additiver. i 99 ud af 100 tilfælde har de ingen effekt, eller
> kun begrænset effekt. Hvis du har et stoppet bensintilførselssystem er den
> rigtige løsning ikke at finde i "flydende værktøjskasser".

Vil blot tilføje, at Redex effektivt hindrer
Ford'en i at eftertænde, så jeg gir' den
nu konsekvent en sjask af og til når
jeg tanker, det virker sq hver gang må
jeg sige, så jeg synes ikke du har ret.

MVH



Olesen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 29-10-03 17:53


"Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9ee2b3$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Der er flere måder at klare koks på:
>
> Den kedlige er danskvandskuren: Af med luftfiltret og med et par tusinde
> omdrejninger på motoren drypper du forsigtigt lidt danskvand ned i
> indsugningen..

Kan være hård ved en ældre motor, hvor kokset måske
endda medvirker til at holde den tæt..


> Den sjove er tysklandsturen: Fyld bilen med venner og hent den mængde øl
der
> kan være i bagagerummer i tyskland. Kør friskt til, og vent med at drikke
> til I kommer hjem. - Det forudsætter dog at du har mindst 200km derned.

Denne metode er sjov, men ubrugelig da det kun kurerer
i ganske kort tid. Bilen vil givetvis eftertænde 2-3 dage
efter alligevel. Idêen er dog åbenlys god.


> Derudover findes der sikkert et par hundrede additiver du kan fylde tanken
> med (og tømme pungen)

Kan anbefale Redex. Det koster lidt, men holder også
relativt længe.
Det virker bare, har jeg erfaret på Ford'en, som noget
af det eneste. Oktantal er iøvrigt ligegyldigt hvad eftertænding
angår, siger min måske ringe erfaring, men Redex virker.



Steen Jessen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Steen Jessen


Dato : 29-10-03 20:40

Tak for alle de gode råd.
Jeg kører ca. hver anden måned til Tyskland med rimelig fart.
Den kører aldrig under 140 på motorvejen. Hver måned en tur over bæltet
eller fra Esbjerg til nordjylland.
Så den er blevet blæst igennem.
Den er blevet justeret hos en mekaniker, det hjalp ikke.
Oliefilter og olie er skiftet, pakninger og "paraplyer" er skiftet.
Intet hjælper. Jeg har prøvet additiver dog ikke danskvand endnu. (Danskvand
er så kedeligt at det regnes som et additiv).Er der noget med, at hvis
manifolden ikke er helt tæt ved blokken, at det så kan give eftertænding?
Steen
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9ff081$0$27417$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f9ee2b3$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Der er flere måder at klare koks på:
> >
> > Den kedlige er danskvandskuren: Af med luftfiltret og med et par tusinde
> > omdrejninger på motoren drypper du forsigtigt lidt danskvand ned i
> > indsugningen..
>
> Kan være hård ved en ældre motor, hvor kokset måske
> endda medvirker til at holde den tæt..
>
>
> > Den sjove er tysklandsturen: Fyld bilen med venner og hent den mængde øl
> der
> > kan være i bagagerummer i tyskland. Kør friskt til, og vent med at
drikke
> > til I kommer hjem. - Det forudsætter dog at du har mindst 200km derned.
>
> Denne metode er sjov, men ubrugelig da det kun kurerer
> i ganske kort tid. Bilen vil givetvis eftertænde 2-3 dage
> efter alligevel. Idêen er dog åbenlys god.
>
>
> > Derudover findes der sikkert et par hundrede additiver du kan fylde
tanken
> > med (og tømme pungen)
>
> Kan anbefale Redex. Det koster lidt, men holder også
> relativt længe.
> Det virker bare, har jeg erfaret på Ford'en, som noget
> af det eneste. Oktantal er iøvrigt ligegyldigt hvad eftertænding
> angår, siger min måske ringe erfaring, men Redex virker.
>
>



Olesen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 30-10-03 17:13


"Steen Jessen" <Steeen@net.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa017a5$0$95026$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har prøvet additiver dog ikke danskvand endnu.

Hvad med Redex ?
En ordentlig dram kan kun hjælpe, medmindre
motoren har en alvorlig defekt/mangel.



alexbo (29-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-03 21:45


"Steen Jessen" skrev

> Jeg har en gammel Passat (86) med automatgear.
> Mit problem er at den har en fæl eftertænding.
> Hele tændingssystemet er skiftet ud, uden held.
> Er der nogle der har et råd til hvad der kunne hjælpe?

Det er muligt jeg tager fejl, men jeg er næsten sikker på at din bil har en
elektrisk tomgangsdyse, den skal lukke for bensinen når man afbryder
tændingen, netop for at forhindre eftertænding.

Hvis der sidder en dims, på siden af karburatoren med en ledning i enden, så
er det den.
Lad motoren gå tomgang, skil stikket på ledningen ad, så skal den stoppe.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste