hint til skift af fælge.
Fra : Tor Lund

Dato : 28-10-03 21:00

jeg skulle skifte til vinterdæk her den anden dag og dermed have mine alu'er
af. Det kunne ike lade sig gøre, for mine fælge sat så godt fast at jeg ikke
kunne rive dem af, på trods af at jeg flere gange tjekkede om jeg nu havde
glemt en bolt. jeg har selv sat dem på i foråret og har skiftet dem en del
gange før. er der nogen der har et hint til mig??.

mvh Tor Lund

Fra : Rene´

Dato : 28-10-03 21:09

Knald den en med en træskostøvle, så falder de nok af...

Fra : bme

Dato : 28-10-03 21:13

> er der nogen der har et hint til mig??.

løsn boltene et par millimeter, sænk bilen igen, og kør forsigtig frem og
tilbage et par meter, så plejer de at løsne sig. har før med held brugt den
metode.

/bo

Fra : thomsen

Dato : 28-10-03 21:52

gummihammer på indersiden!
hvis ikke så træklods og kæmpehammer.

børst al rust af før du sætter hjul på, specielt omkring nav.

RT

Fra : Aksel

Dato : 28-10-03 22:58

> [...]
> glemt en bolt. jeg har selv sat dem på i foråret og har skiftet dem en del
> gange før. er der nogen der har et hint til mig??.

Sum de tidligere indlæg foreslår, vold.

Smør anlægsfladerne med kobberfedt før du sætter vinterhjulene på.

Hilsen Aksel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-10-03 23:12

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> skrev :

>Smør anlægsfladerne med kobberfedt før du sætter vinterhjulene på.

Hva' skal det snask gøre godt for ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 06:18

On Tue, 28 Oct 2003 23:12:28 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Hva' skal det snask gøre godt for ?

At fælgene ikke sætter sig fast, men det hælper ikke en pind

/Mogens

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 29-10-03 13:08

[snip]
> At fælgene ikke sætter sig fast, men det hælper ikke en pind

Det er vist ikke hele sandheden... Det hjælper skam en hel masse - det
forhindrer nemlig korrosion af anlægsfladerne, og deraf følgende fornemmelse
af at fælge og bremseskiver/tromler er svejset sammen.

Hvis det ikke har hjulpet i dit tilfælde, har du ikke fedtet de rigtige
flader (man skal naturligvis huske nav-hullet), selvom fælgene naturligvis
sagtens kan sidde noget fast på trods af fedt-trick'et.

Mvh
Michael

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 15:33

On Wed, 29 Oct 2003 13:08:21 +0100, "Michael Jørgensen"
<mijo@FJERN.pc.dk> wrote:

>Det er vist ikke hele sandheden... Det hjælper skam en hel masse - det
>forhindrer nemlig korrosion af anlægsfladerne...

I princippet kunne jeg have bidt mig selv i tungen lige efter
"affyringen". Jeg bruger selv kobberfedt netop for at holde metallet
rent for rust :)

/Mogens
'91 Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 29-10-03 15:51

[snip]
> I princippet kunne jeg have bidt mig selv i tungen lige efter
> "affyringen". Jeg bruger selv kobberfedt netop for at holde metallet
> rent for rust :)

Jeg forstod nok bare ikke den egentlige mening med smiley'en... Til gengæld
bandede jeg mig selv langt væk i foråret for IKKE at have brugt fedt (hvad
jeg ellers ALTID gør), da jeg monterede mine spritnye vinterdæk/fælge sidste
efterår, på min næsten nye bil...! Jeg måtte ty til den store hammer, da
alu-sutterne skulle på igen i April. Øv!!!

Og så måtte jeg jo til det med smergellærred for at rense skiverne af og
kobberfedt efterfølgende. DET var træls! Nu mangler jeg så bare at rense &
smøre stålfælgene, inden de ryger på igen i week-end'en.

Mvh
Michael

Fra : Gynex

Dato : 29-10-03 16:53

Hejsa i gruppen.

Jeg har hørt/læst/fået af vide(måske), at man ikke skal bruge kobberfedt når
én eller flere af fladerne er alu. Man skal i stedet bruge grafitfedt el
lign., da det ikke skulle gå i forbindelse med alu´en.

/Gynex

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 30-10-03 14:22

> [...]
> én eller flere af fladerne er alu. Man skal i stedet bruge grafitfedt el
> lign., da det ikke skulle gå i forbindelse med alu´en.

Det kan der muligvis være noget om. Hvordan mon Kobber og Aluminium ligger i
forhold til hinanden i spændingsrækken? Mener at Kobber er over Alu, så
Alu'en vil ofre sig før kobberet...

Hvis der virkelig er kobber i kobberfedt, så kan kobberfedt muligvis
fremskynde tæring... Grafitfedt (eller bare alm. konsistensfedt) lyder som
en bedre løsning - der bliver jo ikke så frygtelig varmt på anlægsfladerne,
at der er nødvendigt med noget varmevbestandigt. Tror jeg...

Mvh
Michael

Fra : Aksel

Dato : 28-10-03 22:58

Fra : Tor Lund

Dato : 29-10-03 00:26

takker for svar tror lige jeg vil prøve metoden med at løsne boltene et par
milimeter og køre frem og tilbage. dog synes jeg at et par millimeter lyder
voldsomt så starter med bare lige at løsne dem.

Tor Lund