Montering af transducer
Fra : Lars K.

Dato : 28-10-03 16:17

Hej

Jeg har investert i et nyt ekkolod og skal på et tidspunkt have monteret
transduceren i båden. Nu har jeg så været igang med at læse lidt om
vinterklargørring og i den forbindelse er der nogle som mener man bør fjerne
sine transducere om vinteren. Hvordan montere man en transducer således at
det er muligt at fjerne den om vinteren? jeg ville nok umiddelbart montere
den i noget sikaflex men så fjerne man den jo ikke lige igen :).

lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-03 17:04

Lars K. wrote:
> [...]
> det er muligt at fjerne den om vinteren? jeg ville nok umiddelbart montere
> den i noget sikaflex men så fjerne man den jo ikke lige igen :).

Hej Lars

Din transducer er vel monteret i en gennemføring. Det burde være muligt
at tage transduceren ud af gennemføringen og evt. komme et låg på
gennemføringen.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-03 17:11

Lars Kristensen wrote:

> Hej Lars
>
> Din transducer er vel monteret i en gennemføring. Det burde være muligt
> at tage transduceren ud af gennemføringen og evt. komme et låg på
> gennemføringen.

Og så fik jeg lige kigget i et katalog, og set at der findes tranducere
der er ikke monteres i en gennemføring.

Jeg går ud fra, at din er sådan en hvor der er noget gevind på den del
du stikker igennem skroget og så har du en form for plastikmøtrik til at
skrue den fast med indvendig. Denne type tror jeg bare jeg ville give en
gummipakning på inder- og ydersiden. Og så regne med at det holder tæt.
Derved er det muligt at afmotere den forholdsvis let.

- Lars

Fra : Alvin

Dato : 28-10-03 17:12

Mine tranducere er monteret i skrovgennemføringer hvor transduceren er en
"løs indsats" som kan tages ud og hvor der sidder nogle o-ringe på
transduceren, der holder tæt mod skrovgennemføringen. Der medfølger
"blindpropper" som kan monteres i stedet for transduceren, hvilket kan gøres
når båden er i vandet. Hvis man er hurtig på fingrene når man skifter mellem
prop og transducer kommer der max ½ liter vand i båden. Dette system er dog
kun "nødvendigt" med log-transduceren m.h.p. på skift af paddelhjul, hvis
dette bliver beskadiget medens båden er i vandet. Det er efter min
opfattelse ikke nødvendigt at "afmontere" en lodtransducer om vinteren,
hvorfor du ikke behøver at anvende en skrovgennemføring, men kan anvende en
fast montering. Min logtransducer har siddet mange vintre og virker
fint.....og der står ikke noget om hint i brugsanvisningen.

Alvin

Fra : Lars K.

Dato : 28-10-03 19:15

"Alvin" <alvinbang@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fast montering. Min logtransducer har siddet mange vintre og virker
> fint.....og der står ikke noget om hint i brugsanvisningen.

OK, jeg har det på samme måde sin dig, med log skal kan fjernes mens den er
i vandet. Hvis det er normalt at have transduceren til at være monteret hele
året er det også OK det var bare fordi jeg læste noget andet et sted.

lars

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-10-03 22:42

Lars K. wrote:
> [...]
> transducer således at det er muligt at fjerne den om vinteren? jeg
> ville nok umiddelbart montere den i noget sikaflex men så fjerne man

Hej

Det skulle ikke være nødvendigt at fjerne den. Men jeg ville vælge en med
skroggennemføring alligevel. Den slags går altid i stykker når det er mest
ubelejligt. F.eks. 14 dage efter båden er kommet i vandet, netop den sæson I
ville sejle til Sverige! Så kan man enten vælge at besejle skærgården uden
lod eller hive båden op og rode med Sikaflex og andre fortræffeligheder!

Du må bare ikke tænde loddet, når transduceren er ude af vandet. Det kan den
ikke holde til.

MVH

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-10-03 23:59

Hej Lars

Hmm... Jeg har nu aldrig hørt om at man skulle afmontere transduceren... men
det kan jo godt være sandt selvom jeg ikke har hørt... hvor fandt / læste du
denne information?

Min transducer sidder permanent neddybbet i mad olie... og kan ikke tages
ud... der har den så sidet flere vintre... og den har somend også været
tændt nogle gange mens båden har været på land...

Jo, den virker endnu... og jeg har aldrig stødt på at manikke må tænde den,
eller den ikke kunne tåle kulde... Til orientering kan jeg fortælle jeg har
et NASA lod...
Jan Rasmussen

Fra : Lars K.

Dato : 29-10-03 17:34

> [...]
men
> det kan jo godt være sandt selvom jeg ikke har hørt... hvor fandt / læste

Jeg mener det var i politikens sejlerbog (vist nok en gammel sag)

> Min transducer sidder permanent neddybbet i mad olie... og kan ikke tages
> ud... der har den så sidet flere vintre... og den har somend også været
> tændt nogle gange mens båden har været på land...

I madolie? så er den vil monteret indvendigt?

lars

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-11-03 12:03

Ja, den er monteret indvendig
Jan Rasmussen

Fra : Lars Troelsen

Dato : 31-10-03 20:55

Hej

Jeg havde en transducer til gennemføring (med o-ringe i et rør), hvor jeg
støbte gennemføringsrøret fast indvendigt i skroget med sikaflex - altså
uden at bore hul. Det var så meningen, at jeg ville fylde det med madolie og
sætte transduceren i som normalt. Transduceren skal slå igennem et fast stof
eller en væske for at virke. Hvis der er luft mellem den og skroget, virker
den ikke. Nogle af jer har sikkert oplevet at krydse kølvandet efter et
stort skib, hvorefter loddet pludselig viser 1,5 meter. Det skyldes
luftbobler, som er blevet pisket ned i vandet af skibets skrue og skrog. I
mit tilfælde havde jeg dog ikke være grundig nok, og systemet kunne ikke
holde tæt, så madolien lækkede og loddet strejkede. Så fik jeg den brillante
ide at komme silikonefedt i i stedet for olie. Det flyder ikke så let. Det
virkede storartet, og jeg kunne tage transduceren op lige så tit jeg ville
uden at miste effekt på loddet, og uden at slippe vand ind. Hvis man kommer
til at tage lidt af fedtet med op, fylder man bare lidt mere på. Meget
simpelt, meget effektivt. Så kan du selv bestemme, om du lader det sidde om
vinteren. Mit lod har aldrig taget skade af det.

Venlig hilsen
Lars