Skærme
Fijala 3554
Prøvede en Dell 1800FP i weekenden
Fra : Kay

Dato : 28-10-03 14:00

Hej folkens,

Jeg var på besøg i weekenden, og kunne ikke holde mig fra værternes
computer. På den sad en Dell 1800FP fladskærm.
Efter at have fulgt folks begejstrede oplevelser med ips paneler er jeg
nysgerrig efter at vide om også denne Dell skærm har ips? Skærmen er ret ny,
men jeg kan dog ikke huske hvilken måned den er fra.

Mvh.
Kay

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 08:33

> [...]
> nysgerrig efter at vide om også denne Dell skærm har ips? Skærmen er ret ny,
> men jeg kan dog ikke huske hvilken måned den er fra.

Jeg er ikke sikker, men mener at Dell 1800FP er en rebadged Samnsung skærm,
og derfor bruger den IKKE IPS panel - men nærmere et PVA panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kay

Dato : 29-10-03 08:56

I know it's awful, but Dr.Ralph wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

> Jeg er ikke sikker, men mener at Dell 1800FP er en rebadged Samnsung
> skærm, og derfor bruger den IKKE IPS panel - men nærmere et PVA panel.

Tjae, hvad jeg ikke skrev var jo også min mening om den. jeg var ikke
imponeret overhovedet.

Kay

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 09:24

> Tjae, hvad jeg ikke skrev var jo også min mening om den. jeg var ikke
> imponeret overhovedet.
>
> Kay

Ahaaaa...en lille tester hvad :)

Vi faldt ikke i :)

Der er absolut ikke noget særpræget over Samsung 181 og 191, som hhv. Dell
1800Fp og Dell 1900FP er bygget over :)

Jo DENGANG da TFT lige kom frem, der skulle der jo heller ikke meget til at
imponere.

Lidt ligesom da den første mobiltlf kom frem på 500 gram og 5 timers
batteritid, der var man ved at tabe både næse og mund - men den holder nok
ikke i dag :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kay

Dato : 30-10-03 10:23

I know it's awful, but Dr.Ralph wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

> Ahaaaa...en lille tester hvad :)
>
> Vi faldt ikke i :)

*plask*

Nå men jeg må så konstatere, at selv med de mest moderne paneltyper er jeg
stadig CRT-mand hele vejen! Hvordan holder i TFT-gutter den matterede
overflade ud?

jeg vil i øvrigt nævne at jeg prøvede at slå cleartype til og det var ikke
særligt pænt, åbenbart en IPS-svaghed generelt. Jeg har dagligt kontakt med
mere "almindelige" tft'er og der virker cleartype temmelig godt.

mvh.
Kay

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-10-03 11:36

> [...]
> særligt pænt, åbenbart en IPS-svaghed generelt. Jeg har dagligt kontakt med
> mere "almindelige" tft'er og der virker cleartype temmelig godt.

Var det en skærm, der design mæssigt ligner den Dell 1800FP, du ser på
www.dell.dk under tilbehør ?
For var det ikke det, så kan det sagtens have været den rebadged Samsung
181T, som jeg talte om før.

Iøvrigt kan du ikke rigitg bruge dit plask til ret meget, da den den LG,
som Dell 1800FP bygger på ikke er en tidssvarende skærm - panelet er 2-3 år
gammelt og den LG skærm, som TFT'en fra Dell bygger har ikke et ret godt
panel - når man tænker på, at der er tale om et IPS panel, så dine
konlkusioner kan ikke bruges effektivt i denn sammenhæng, medmindre du
ligefrem VIL have et argument for ikke at skifte over til TFT.

LG skæmen var en af de tidligere TFT modeller, og der er sket et ordentligt
ryk i næste generation af TFT paneler rent kvalitets mæssigt.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kay

Dato : 30-10-03 12:04

I know it's awful, but Dr.Ralph wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

<klips>

> Var det en skærm, der design mæssigt ligner den Dell 1800FP, du ser på
> www.dell.dk under tilbehør ?

Ja.

<klip>

> [...]
> så dine konlkusioner kan ikke bruges effektivt i denn sammenhæng,
> medmindre du ligefrem VIL have et argument for ikke at skifte over til

Okay, jeg pakker mit plask sammen og gemmer det til sommer.

Efter at have fulgt debatten herinde om IPS paneler har jeg selvfølgelig
været noget nysgerrig efter at se et selv. Hvis panelet jeg har set
alligevel ikke repræsenterer moderne fladskærmes ypperste formåen, så vil
jeg regne mig selv som fortsat uoplyst.

Mvh
Kay

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-10-03 13:19

> [...]
> været noget nysgerrig efter at se et selv. Hvis panelet jeg har set
> alligevel ikke repræsenterer moderne fladskærmes ypperste formåen, så vil

Når meget kritiske skærm freaks som os herinde (bla. Madsen, der har den
ypperste CRT skærme FW900 at sammenligne med TFT direkte) siger god for
TFT, så er der noget der tyder på, at det ikke står helt galt til med
kvaliteten af TFT - den er ikke perfekt - der er stadig børnesygdomme - men
det har CRT også, og den er ved at blive udfaset ganske langsomt af
produktion i det hele taget. Jeg gætter på, at der ikke vil eksistere
egenlig produktion af CRT skærme i 2005 - på det tidspunkt vil TFT have
udviklet sig så meget, at de værste børnesygdommer vil være væk, og nye
typer LCD skærme vil være på vej ind på markedet som afløser for TFT.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Christian Planck

Dato : 30-10-03 15:22

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> konlkusioner kan ikke bruges effektivt i denn sammenhæng, medmindre du
> ligefrem VIL have et argument for ikke at skifte over til TFT.

Ved du _præcist_ hvilken LG skærm 1800FP bygger på, og hvordan kan du
være så sikker på, at det er et gammelt panel? Dokumentation tak?

> LG skæmen var en af de tidligere TFT modeller, og der er sket et ordentligt
> ryk i næste generation af TFT paneler rent kvalitets mæssigt.

Hvad er det for et kvalitetsmæssigt ryk du taler om? Er det rykket fra
IPS til S-IPS? Gider du give mig et par eksempler på "næste generations"
TFT paneler? Tak

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-10-03 04:09

> Ved du _præcist_ hvilken LG skærm 1800FP bygger på, og hvordan kan du
> være så sikker på, at det er et gammelt panel? Dokumentation tak?

Nej - ingen ved præcist noget indenfor TFT paneler - producenterne selv
dårlig nok har det vist sig i flere tilfælde. Derfor gør vi det herinde, at
vi prøver at gætte os frem til sandheden, da sandheden ikke er sådan lige
at få fat i, når TFT producenterne så ihærdigt sjusker med information og
skjuler den bedst muligt.

Men da Dell 1800FP er ved at være en ret gammel TFT skærm, så resonerer
jeg, at den KUNNE indeholde et ældre IPS panel fra LG Philips, og de første
IPS paneler fra LGPhilips sad i bla. deres første 18' TFT modeller - kan
ikke lige huske dens navn - måske L1800P (eller modellen før den) - og jeg
kan huske et par anmeldelser af disse skærme, der ikke var for rosende - og
det var anmeldere på cad websites - kan ikke lige nu huske, hvilket site
det var - det er 1,5 år siden, og jeg stødte på dem, da jeg selv ledte
efter min først TFT skærm dengang.

Men da bla. LG desværre har det rygte, at de rask væk putter andre paneler
end de opgiven i deres TFT skærme, så er det svært at konkludere noget
stabilt ud fra disse antagelser fra min side.
Så Dell 1800FP kunne da i teorien godt indeholde et nyt frisk panel, som
ikke var i en 1 år gammel Dell 1800FP - så det er svært at vurdere noget
konkret ud fra det.

Men da Kay tydeligt ikke vart tilfreds med billedet, go jeg selv kan huske
LG fik et par ringe anmeldelser af et par seiøse sites for ca. 18-20
måneder siden, så syntes jeg godt jeg har belæg for at konkludere, at denne
Dell kunne bygge på et af de første IPS paneler, der ikke fik samme ros som
de efterfølgende IPS paneler.

> Hvad er det for et kvalitetsmæssigt ryk du taler om? Er det rykket fra
> IPS til S-IPS? Gider du give mig et par eksempler på "næste generations"
> TFT paneler? Tak

S-IPS er en viderudvikling af IPS - S står for SUPER.
Men der udvikles stadig alm. IPS paneler - S-IPS paneler er som hovedregel
i højere kvalitet - og derfor monteret på de dyrere TFT skærme - selvom man
f.eks lige nu kan få en 20,1' HP/Compaq 2025 TFT med et fremragende S-IPS
panel til blot 8.600 kr incl. moms - men ellers er det på de dyre store TFT
skærme, at man kan finde S-IPS paneler - men ikke på alle.

LGPhilips og NEC er begge i fuld gang med at sende TFT skærme på markedet
med S-IPS paneler, der har reponstid på blot 16 ms og en noget højere
kontrast (400:1) - f.eks er NEC på vej med afløseren for Nec 2080UX - den
kalder den 2080UX+, Viewsonic laver Vp201s+, der afløser Vp201s og flere
andre vil komme meget snart - bla. afløseren for min Dell 2000FP - de
kalder den Dell 2001FP - den får sandynligvis samme panel, som de nye
Viewsonic Vp201s+ og NEC 2080UX+ - i hvert fald har den 400:1 kontrast og
16 ms repons.

Den er jeg meget spændt på, denne Dell 2001FP - den får både Pivot, en
skærm, der er 0,7' tyk (1,7 cm) 4 USB 2 porte og en meget let justerbar fod
- se mit indlæg ang. denne Dell andet steds her i NG'en.

Et eksempel på en TFT med IPS er Viewsonic Vp181s og Nec 1860NX
Et eksempel på en TFT med S-IPS er NEC 1880SX.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Christian Planck

Dato : 31-10-03 17:25

Hej Dr.Ralph,

Mange tak for dit grundige svar.

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> at få fat i, når TFT producenterne så ihærdigt sjusker med information og

Ja, det er sq sørgelige omstændigheder. Valget af TFT skærm er nok det
sværeste valg, jeg nogensinde har været udsat for mht. køb af ny
hardware. Manglen på klare facts gør det utroligt svært at beslutte sig.

> [...]
> Dell kunne bygge på et af de første IPS paneler, der ikke fik samme ros som

Jeps, jeg forstår godt dit ræsonnement. Men for mig lyder det bare højst
usandsynligt, at LG.Philips skulle blive ved med at producere og levere
et gammelt IPS panel til Dell 1800FP. Tanken om at LG.Phillips i dag
skulle producere en række forskellige versioner (både gamle og nye) af
IPS panelet virker helt obskur?

Derfor er jeg mere tilbøjelig til at tro, at der i Dell 1800FP (selvom
modellen har været på markedet i 2-3 år) sidder nøjagtigt samme "nye"
IPS panel som i fx ViewSonic VP181s og alle andre skærme som LG
producerer IPS paneler til.

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Christian Planck

Dato : 29-10-03 11:20

Kay wrote:

> Tjae, hvad jeg ikke skrev var jo også min mening om den. jeg var ikke
> imponeret overhovedet.

Hvad var der galt med den?

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Kay

Dato : 30-10-03 10:27

I know it's awful, but Christian Planck wrote to everybody in
dk.edb.hardware.skaerm saying:

> Hvad var der galt med den?

Jeg udførte selvfølgelig ikke den store testrunde, men sad da en times tid
og læste hardwarereviews på den (hvid bagrund, sort tekst, og masser af
billeder).
Cleartype gav slørede farver på teksten, og generelt fik den matte overflade
billedet til at virke sløret og uvirkeligt. Måske vil det dog være en god
læseskærm, når man vender sig til det skarpe lys.

Jeg spillede ikke på den.

Mvh
Kay

Fra : Christian Planck

Dato : 29-10-03 11:19

Dr.Ralph wrote:

> Jeg er ikke sikker, men mener at Dell 1800FP er en rebadged Samnsung skærm,
> og derfor bruger den IKKE IPS panel - men nærmere et PVA panel.

Forkert. Dell 1800FP er uden tvivl lavet af LG Electronics. Se bare på,
hvor meget den ligner LG Flatron 1811s modellen. Desuden har den et
konstrastforhold på 350:1 hvilket stærkt indikerer, at den har IPS
panel. Til sammenligning har Samsung 181T et kontrastforhold på 500:1 så
der kan altså ikke være tale om samme panel.

De adskillige positive reviews på nettet, som beretter at skærmen klarer
sig fremragende i spil og film (helt uden trailing), bakker yderligere
påstanden om IPS panel op.

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 11:39

> [...]
> panel. Til sammenligning har Samsung 181T et kontrastforhold på 500:1 så
> der kan altså ikke være tale om samme panel.

Du har helt ret - Dell 1800FP så bare ikke sådan ud sidst jeg kiggede på
den - der mener jeg 100% den lignede Dell1900FP, der jo er en rebadged
Samsung 191T - altså var en rebadged Samsung 181T.

Men når jeg nu kigger på Dell1800FP så skinner dens klumpede fod jo
tydeligt i øjnene - og der er ugen tvivl en rebadged LG model.
Dens specs siger også, at det nok er et IPS panel, der sidder i - så jeg
undskylder...tog fejl.....gad ikke kigge efter, men stolede på min
hukommelse :(

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph