Skærme
Fijala 3554
Har denne Sony skærm IPS-panel?
Fra : Line

Dato : 27-10-03 15:14

Jeg er blevet lidt i tvivl om Sony's 18" fladskærm SDM-x82 virkelig
indeholder IPS panel??

www.prad.de
(http://www.prad.de/guide/ergebniss_vergleich.html?12%5B%5D=0&13%5B%5D=0&14%
5B%5D=0&15%5B%5D=0&16%5B%5D=0&17%5B%5D=0&18%5B%5D=505&19%5B%5D=0&20%5B%5D=0&
21%5B%5D=0&22%5B%5D=0&23%5B%5D=0&24%5B%5D=0&29%5B%5D=0&30%5B%5D=0&39%5B%5D=0
&40%5B%5D=0&order_by=price&order_order=asc&Submit=vergleichen)

fremgår det at skærmen skulle have IPS-panel. På sony's eget produktblad for
samme skærm fremgår det ikke
(http://www.sony-cp.com/en/products/lcd/x_exceptional/x82/ds_x82_en.pdf)

Så hvad skal jeg regne med?

er der iøvrigt nogen der har erfaringer (gode såvel som dårlige) med denne
skærm?

Mvh. Line

--
Ved direkte mail; fjern LEGEPLADSEN

Fra : Jacob Riis

Dato : 27-10-03 16:59

"Line" <malle_mus@LEGEPLADSENorangenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet lidt i tvivl om Sony's 18" fladskærm SDM-x82 virkelig
> indeholder IPS panel??

[snip]

> Mvh. Line

Det er en IPS skærm som har fået mange gode anmeldelser på prad.de Kig også
også på dens storebror P82 der har flottere design (teknisk er der ikke
forskel)

X82 / P82 ligger også på top 5 listen hvor manden bag prad.de i september
lavede en liste, så jeg tror ikke du går forkert med denne skærm. Der er
også et par folk under Testberichte ( i deres board) der har testet skærmen
(håber du kan tysk) direkte link http://tinyurl.com/sj8e

--
Jacob

Fra : Line

Dato : 27-10-03 20:50

Tak for tips og links

Er virkelig varm på tanken om en Sony skærm (Har en formodning om at man kun
kan blive tilfreds med en sony!?!); men de koster jo mere end andre skærme,
så jeg prøver p.t.at finde ud af om ekstra omkostningerne er det hele værd.

Line

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-10-03 21:28

On Mon, 27 Oct 2003 20:49:54 +0100, Line wrote:

> [...]
> så jeg prøver p.t.at finde ud af om ekstra omkostningerne er det hele værd.

Du kan finde samme paneltype i flere andre skærme - bla. Nec 1860NX,
Viewsonic Vp181s/b.
Men Viewsonic Vp181s/b serien har desværre en del problemer med DVI porten
(den port man tilslutter stikket fra selve PC'en til skærmen med)- dermed
ikke sagt, at alle Viewsonic modeller har denne fejl, men vær opmærksom på
det. Nec 1860NX har jeg ikke hørt om fejl ved - men det har jeg heller ikke
ved Sony'en - og vil du ofre det ekstra på Sony'en får du uden tvivl en god
skærm - men ikke nødvendigvis bedre end de 2 andre jeg næver - Sony har
blot fået lavet et chassis og købt indmaden og sat deres navn på - den er
ikke speciel fordi det er en Sony - så enkelt er det desværre ikke, selvom
Sony uden tvivl gerne vil have os til at tro det modsatte [så de kan sælge
nogle flere skærme :)]

Med både X82 og P82 er meget fine skærme.
Men de koster også lidt mere end de andre.

Jeg selv svinger imellem Sony X82, Sony P82, NEC 1860NX og den meget dyre
Nec 1880SX.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-03 18:17

> [...]
> Men de koster også lidt mere end de andre.
>
> Jeg selv svinger imellem Sony X82, Sony P82, NEC 1860NX og den meget dyre

Er meget interesseret i 19" IPS. Kender du nogen?
Hvad med MultiScan SDM-S91 White ?

---
Bjarne

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 08:24

> Er meget interesseret i 19" IPS. Kender du nogen?
> Hvad med MultiScan SDM-S91 White ?
>
> ---
> Bjarne

Der er ikke endnu lavet 19' TFT med IPS paneler :(

Men de skulle komme langsomt på markedet i løbet af næste år.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Line

Dato : 28-10-03 20:28

Var først temmelig hub på at købe en Vp181 fra Viewsonic - men er kommet i
tvivl, netop pga. dvi-problemet. men egentlig er en viewsonic jo også
forholdsvis dyr!

Synes jeg har brugt mængder af tid på at læse tests mv. af diverse skræme -
og et eller andet sted får man vel det samme hvis man alligevel er oppe på
5000 + for en skærm; du nævner også NEC, men det virker også som om Philips
18" 180P2G kunne være et godt bud(?). Så nu da der (måske) er flere
ligheder, bør man måske også overveje den service der følger med skærmen?!?

Iøvrigt, hvorfor er det lige så "vigtigt" at skærmen også har digital
indgang og ikke kun analog?

Line

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 08:31

> Så nu da der (måske) er flere
> ligheder, bør man måske også overveje den service der følger med skærmen?!?

De fleste skærme af kendt mærke leveres ale med 3 års garanti fra
fabrikantens side - selvfølgelig er 24 timers onsite garanti da fint, men
noget man meget sjældent benytter sig af i skærm verdenen, men mener
iøvrigt at NEC har 24 timers onsite garanti i Skandinavien som de eneste -
måske også Philips ?

> Iøvrigt, hvorfor er det lige så "vigtigt" at skærmen også har digital
> indgang og ikke kun analog?

DVI (Digita indgang) er stadig meget vigtig på TFT skærme, da det giver en
masse fordele. TFT fabrikanterna laver stadig deres analog indgange i så
ringe kvalitet, at der er MAR¤KANT forskel på billedkvaliteten i hhv.
digital og analog.

Enkelte producenter er begyndt at lave analog indgangen i samme kvalitet
som Digital indgangen, men det er stadig meget få der er tale om - og som
hovedregel vil du få meget bedre billedkvalitet ved at vælge en TFT skærm
med digital indgang - forudsat du har digital port på dit grafikkort.

Digial indgang giver andre fordele udover billedkvaliteten - på en analog
skærm vil jordens magnetfelt gøre, at skærme billedet med tiden kommer lidt
ud ad fokus - dvs rykker sig lidt op eller ned - og dette kan så justeres
ret hurtigt, men dette sker ikke når skærmen er tilsluttet den digitale
indgang.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Line

Dato : 30-10-03 10:33

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> masse fordele. TFT fabrikanterna laver stadig deres analog indgange i så
> ringe kvalitet, at der er MAR¤KANT forskel på billedkvaliteten i hhv.

dvs., jeg skal helt undlade at købe en skærm der IKKE har digital indgang?

Line

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-10-03 13:15

> dvs., jeg skal helt undlade at købe en skærm der IKKE har digital indgang?
>
> Line

Ja, for du vil ofte også opleve, at skærme der ikke har det vil være i en
billig dårlig kvalitet - faktisk vil jeg skrive under på, at alle
kvalitetes skærme har digital indgang - det er kun de billige og ældre
modeller, der mangler dette.

Så DVI/Digital indgang er det første tegn på, at du har med en skærm af en
rimelig kvalitet at gøre.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph