Hjælp mig min ruhåret tager dyr
Fra : Lars

Dato : 27-10-03 11:31

Hej, jeg vil blive meget glad, hvis der var nogle stykker, der kan fortælle
mig, hvordan man får en hund, til at lade være med at tage råvildt, den har
kun gjort det en gang. det drejer sig om en Ruhåret Hønsehund på 1½ år der
ellers normalt er lydig.
Episoden udspiller, da jeg kalder ham hjem efter at han har søgt lidt for
langt ude, ca. 20 meter før han kommer hen til mig træder han på et rålam
der ligger og trykker sig, og der tager han det.

Lammet det prøver ikke på at rejse da råen og det andet lam springer ud af
såten ca. 30 sekunder før det hele sker.

Men nu er jeg lidt bange for at han kan finde på det igen.

Hilsen Lars

Fra : Torben F@rum

Dato : 27-10-03 12:26

"Lars" <lranda@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> såten ca. 30 sekunder før det hele sker.
>
> Men nu er jeg lidt bange for at han kan finde på det igen.

Jeg ser ikke problemet.
Hvad har du din hund med for ? er det ikke for at tage det vildt der bliver
anskudt ?

Torben Farum

Fra : Lars

Dato : 27-10-03 13:12

Problemet er at der var ikke blevet skudt noget, da han tag rålammet.

Hilsen Lars

Fra : Torben F@rum

Dato : 27-10-03 13:54

Det mener jeg ikke er et problem, hvordan vil du forlange at hunden skal
kunne kende forskel ?

Hvis du er på jagt og der bliver anskudt et stykke råvildt, og din hund
efter drevet bliver sat på det, skal han så ikke tage det, selv om han ikke
har set at der er blevet skudt til det?

Med venlig hilsen

Torben Farum

Fra : Winther

Dato : 27-10-03 14:05

"Torben F@rum" <farum@city.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg ikke er et problem, hvordan vil du forlange at hunden skal
> kunne kende forskel ?

Det kunne vel være et problem hvis hunden tager selv uden for jagtsæsonen?

Vh. Winther

Fra : Jæger

Dato : 27-10-03 15:44

Nu kender hunden jo ikke jagttiderne og det vil nok være for meget forlangt
at de skulle kunne dette, derfor er det en god ide at have sin hund koblet
når man går på reviret, navnlig når lammene er sat.

Poul

Fra : Winther

Dato : 27-10-03 18:15

"Jæger" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de skulle kunne dette, derfor er det en god ide at have sin hund koblet
> når man går på reviret, navnlig når lammene er sat.

Så kræver det jo at jagthunden stort set aldrig kan være løs hvis det er ok
at tage selv. Selvfølgelig kender den ikke jagtsæsonen,- men den kender vel
heller ikke reviret? Jagthunde har vel brug for at kunne løbe fri lige som
andre brugshunde? Tror du den kan kende forskel på en rådyr og naboens kalv?

Vh. Winther

Fra : Torben F@rum

Dato : 27-10-03 18:44

Tror du den kan kende forskel på en rådyr og naboens kalv?

> Vh. Winther

Det kan den hvis den er vant til at omgås "landbrugs dyr"
Min Lab går til dagligt blandt kreaturer & høns, og rører det aldrig, men da
der forleden gik 2 fasaner sammen med hønsene, tog hun stand.

Torben Farum

Fra : Jæger

Dato : 28-10-03 07:43

Det er faktisk sjovt du spørger om dette. Jeg ved ikke om det kun er mig der
har observeret dette, men fasaner tænder ham, tamhøns er han ligeglad med,
Råvildt tænder ham alle andre dyr på marken er han ligeglad med, Jeg har
aldrig lært ham at se forskel. Det kan være du har et fornuftigt svar på
dette, for jeg har ikke.
Og til det andet, når han er på jagt skal han tage dette der kommer for.
Når han ikke er på jagt er han koblet.
Der er alt for mange løse hunde i skoven yngletiden der tager harekillinger
og det har jeg selv set, og på dette tidspunkt er det jo ikke jagtsæson vel.
her ville en hundesnor hjælpe.

Fra : Lars Haugaard

Dato : 27-10-03 16:15

Tjahh - det kan jo blive et problem for den schweisshundefører som måske
senere må ud og lede?
Personligt har jeg selv ganske mange gange måtte ud og hente dyr hjem (eller
i hvert fald forsøgt på det!) efter at en hund fra drevet har forfulgt en
muligt anskudt dyr. Og det hvad enten hunden blev beordret til det eller ej.
Og her drejer det sig vel og mærke både om dyr der er forender lidt efter,
samt dem der stadig er levende.
Problemet er tit det, at når hunden evt. har fundet dyret forendt - eller
har affanget det, ja så er den bagefter ret uinteresseret i det og vil kun
sjældent vise tilbage til det. Så sent som i sidste weekend var jeg ude og
finde et forendt dyr som var blevet løbet op og affanget af en hund i drevet
efter at være blevet anskudt. Hunden havde ganske vist affanget(dyret var
dog lungeskudt, så hvis det havde fået ro var det nok gået i sårleje og
forendt noget tættere ved anskudsstedet!) og hundeføreren kunne da også
konstatere, at hunden havde hår og schweiss i munden(ikke så mærkeligt,- da
halvdelen af køllen manglede ) men kunne på ingen måde få hunden til at
vise tilbage til dyret.

Så ret beset er der vel både fordele samt ulember ved den aktuelle hunds
opførsel?

Bedste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : Køler

Dato : 30-10-03 21:01

Hej Lars !

Jeg vil forsøge at hjælpe dig, da jeg har lidt erfaring med ruhårede, og
kender problemet.

Først og fremmest, så er jeg nødt til at sige, at du fokuserer på det
forkerte. Og hvad mener jeg med det - jo det er ikke det, at han taget et
lam, der er problemet - det er manglende lydighed. Lad mig forklare......

Først er jeg nødt til at sige, at de andre venlige mennesker, som har
skrevet til dig jo alle sammen har ret i hver deres påstand. Det er lykken
at have en veldresseret og stærk ruhåret, der taget et anskudt dyr på en
jagt. - kanon. Og man kan heller ikke møde op med et kræ, der skambider alt,
den komme i nærheden af.........du spørger så, hvordan du lærer ham at kende
forskel...

Svaret er, at det kan du ikke ! - men du kan noget andet. Du kan lære ham at
være lydig, og jeg mener rigtig lydig. Når du fløjter "dæk", så skal han
smide sig fladt på maven, uanset om der er brændenælder, vand, is eller what
ever....når du fløjter "på plads" skal han straks bryde af og vende hjem ved
din side. Hver gang prompte og præcist - og hver gang skal han roses
højlydt, fordi han er sådan en go' hund.....og jeg mener hver gang.....

Når du går på jagt med din hund i terræn, hvor du ikke kan se ham, så hæng
en skov-klokke om halsen på ham. Så kan du høre, hvordan han arbejder, og
hvor langt væk, han er fra dig. Hvis han hesser et stykke råvildt, fløjter
du blot "på plads" - og vupti, så sidder han ved din side. På den måde får
du både-og.......

Du har i princippet samme overvejelse, hvis din hund kommer til at rejse en
hare. En rask hare, der ikke bliver skudt til, skal han bare lade være,
hvorimod man godt kan tænke sig, at han skal hente (ikke nødvendigvis løbe
op...) en anskudt hare.

Hvis din hund er meget viljestærk, og har fået smag for at hesse vildt, har
du et problem. Det er svært at pille af den, men det kan lade sig gøre.
Allerbedst - og i virkeligheden allermest smertefrit for jer begge er et
el-halsbånd. Det skal i den grad bruges med omtanke, men kan meget hurtigt
løse et sådant problem.

Nu har du heldigvis en ung hund, så mit forslag til dig er, at du skal
forsøge at løse problemet med grunddressur..lydighed, lydighed, lydighed.
Hvis du ikke har adgang til jagt, hvor du nemt kan få ham for råvildt, så
mail til mig - for det har jeg her på Fyn - så går vi en tur her.

Go' fornøjelse & venlig hilsen

Kim Kølerfeldt

En god jagthund har lært to ting: dæk og plads - resten skal nok komme.....

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-03 21:41

"Køler" <kim.koelerfeldt@get2net.dk> wrote:

[meget kloge ord om hundeopdragelse]

Helt enig.

mvh
Peter

Fra : Torben F@rum

Dato : 31-10-03 01:30

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> "Køler" <kim.koelerfeldt@get2net.dk> wrote:
>
> [meget kloge ord om hundeopdragelse]
>
> Helt enig.
>
> mvh
> Peter

Jep, jeg kan bare ikke lide afsnittet med elhalsbåndet, ikke fordi jeg er
uenig i det, hvis det bruges korrekt, men derimod fordi det er sådan nogle
bemærkninger vore kære "jagtmodstandere" tager til sig, og kan køre en
kilometerlang tråd på her i gruppen.

Torben Farum

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-10-03 07:47

"Køler" <kim.koelerfeldt@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> el-halsbånd. Det skal i den grad bruges med omtanke, men kan meget hurtigt

Hvis man bruger sådanne metoder er det vist allermest et tegn på manglende
føreregenskaber og - evner.
IMHO en total falliterklæring.

> [...]
> Hvis du ikke har adgang til jagt, hvor du nemt kan få ham for råvildt, så
> mail til mig - for det har jeg her på Fyn - så går vi en tur her.

Enig, det er vejen frem.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Winther

Dato : 31-10-03 10:13

"Køler" <kim.koelerfeldt@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lars !
>
> Jeg vil forsøge at hjælpe dig, da jeg har lidt erfaring med ruhårede, og
> kender problemet.

Snip resten som jeg er enig i. Uanset hvad, så må det være føreren der
bestemmer hvornår hunden skal eftersætte vildtet. Jeg har ingen erfaring i
jagthunde, men inden for brugshunde arbejder vi også med både viljestærke og
driftstærke hunde, her er kun en vej, nemlig lydighed. Din hund skal være så
lydig, at du kan stoppe den hvis den gør noget uhensigtsmæssigt. Det er
hårdt arbejde, som kræver konsekvens af dig, masser af tid, og du skal også
kunne lære at give din hund forståelse for, hvad du ønsker af den. Hvis
hunden ikke forstår hvad du vil, kan du selvfølgelig ikke forvente den
adlyder.
En lydig hund behøver ikke være i line hele tiden. Du kan nemlig kontrollere
den hvis noget uventet sker. Jagthunde har vel også brug for en fræsetur på
mark, strand, skov, eller hvor du nu lufter.....
En el-halsbånd er absolut sidste udvej. Du kan ikke støde en hund til at
forstå. Du kan risikere, din hund ikke vil arbejde når den skal, fordi de
kan koble ting på de mest underlige måder. Det skal lige indskydes, at
brugen er ulovlig for god ordens skyld. Husk det kræver kvalificeret hjælp,
hvis du bruger det. Husk som Køler skriver, masser af ros til hunden når den
gør det rigtigt.

Vh. Winther