Dinitrol
Fra : Keld Sørensen

Dato : 27-10-03 13:51

Har nogen herinde erfaring med at at dinitrol kan give flagedannelse, hvor
vandet kan står inde bag flagen og rigtig danne rust ?

Er der et bedre produkt ?

Kan man ikke bare smøre noget rent (ikke brugt !) motorolie på - har nogen
erfaringer med det ?

KS

Fra : Mathias

Dato : 27-10-03 17:05

Keld Sørensen wrote:
> Har nogen herinde erfaring med at at dinitrol kan give flagedannelse,
> hvor vandet kan står inde bag flagen og rigtig danne rust ?

Skal ikke kunne sige om det altid er sådan, men min tidligere Mazda, der
havde fået Dinitrol var pilrusten uder den tykke gummihud, der stod og
holdte på en gang saltlage

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Olesen

Dato : 27-10-03 17:38

"Keld Sørensen" <keld.soerensen@os.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen herinde erfaring med at at dinitrol kan give flagedannelse, hvor
> vandet kan står inde bag flagen og rigtig danne rust ?

Det kommer jo an på forarbejdet, og er der flager visse steder,
så er det næppe DINITROL'ens skyld, men fagmandens.

> Kan man ikke bare smøre noget rent (ikke brugt !) motorolie på - har nogen
> erfaringer med det ?

Ork jo.
Det sviner og har ikke samme effekt som Dinitrol,
men er jo lidt billigere, hvis du kan nøjes med en
alm. mineralolie.
Holdbarheden er ringe, men har du allerede begyndende rust,
vil jeg mene, du kan minimere rustudvikling en smule
hvis det altid er mættet med olie.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-10-03 21:55

Jeg købte for 15 år siden en Triumph Herald fra 1964. Den havde tilhørt en
indehaver af en lille tank/servicestation, som havde haft den fra ny. Hver
gang han skiftede olie på den (eller på en kundebil) spøjtede han det gamle
op i bunden og i hulrummene. Den er snart 40 år gammel og der er stort set
ikke rust i den (kun der hvor der ikke blev spøjtet, tagkanterne fx). - og
dem der har haft med gamle engelske biler at gøre vil give mig ret i, at det
er ganske usædvanligt.

Desværre tager olien også alle gummipakninger og bøsninger i bilen, så
ide'en er måske ikke så god alligevel.

Da jeg for 10-15år siden gik på DTH var der en professor der havde købt en
Jaguar i midten af tredserne. han havde straks efter købet skildt den ad og
smurt alle undervognsdele med blymønje. I midten af firserne var der stadig
ikke rust i den.

Miljøforkæmperne er vist hverken begejstrede for blymønje eller gammel
spildolie og der findes da heldigvis nye produkter der har samme egenskaber,
nemlig at de bliver ved med at være flydende og dermed "lukker" (flyder) de
huller som stenslag mm giver. Herudover er det vist meget et spørgsmål om at
bruge et system der har gode detaljerede sprøjteskema'er (over
bilmodellernes svagheder) *og* et godt værksted der følger disse og bruger
indersiden af hovedet.

Jeg fik min Carina spøjtet med Suvo for 2,5 år siden og jeg kan konstatere,
at det stadig er fedtet op klæbrigt (flydende) i hulrum osv og at det er
tilstrækkeligt stabilt i bunden til at tage sliddet. - men om det er det
bedste; det ved jeg ikke.

/Bjarke

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> "Keld Sørensen" <keld.soerensen@os.dk> skrev i en meddelelse
cut

Fra : Ped

Dato : 27-10-03 23:15

Keld Sørensen wrote:
> [...]
>
> Er der et bedre produkt ?
>
> Kan man ikke bare smøre noget rent (ikke brugt !) motorolie på - har nogen

Jeg havde en Fiat Uno fra 1986 til 1999, og som jeg allerede fra starten
lod behandle med Dinitrol. Men Dinitrol'en var tilsyneladende ikke
forenelig med det, som Uno'en i forvejen var behandlet med, og det
dannede netop flager, der kunne pilles af efter et stykke tid. De første
gennemtæringer viste sig allerede efter 6-7 år, og ved 8 år fik den en
ret omfattende levetidsforlængelse. Ærgerligt, for ham der udførte
arbejdet havde et kolossalt godt ry for grundigt arbejde. Puntoen, som
jeg har nu, har jeg ladet behandle med Pava, og det ser rigtig godt ud.
Ingen flager, men en stærk og smidig "hud". Dinitrol er sikkert godt nok
i sig selv, det kan bare ikke smøres ovenpå hvad som helst.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Punto 60SX (som lige nu står på værksted, mistænkt for at have knaldet
toppakningen)