/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Rystende hjul
Fra : Mathias


Dato : 27-10-03 12:06

Hey,

Her for et par dage siden da jeg smed vintersutterne på, ærgrede det mig at
bilen rystede en del på motorvej.
Men nu, efter ca. 500 km kørsel er det allerede bedre, faktisk er det kun op
ad bakke eller ved accelleration ved 120-130 km/t, at det ryster en smule.

Hvad kan dette skyldes? Dækkene er godt brugte, så de skal vel ikke "køres
til" eller hvad?
Alle hjul er spændt med 110 Nm og pumpet til 2.0 bar.

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91



 
 
Michael Schrøder (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 27-10-03 12:18

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote in message
news:3f9cfc07$0$28998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Her for et par dage siden da jeg smed vintersutterne på, ærgrede det mig
at
> bilen rystede en del på motorvej.
> Men nu, efter ca. 500 km kørsel er det allerede bedre, faktisk er det kun
op
> ad bakke eller ved accelleration ved 120-130 km/t, at det ryster en smule.
>
> Hvad kan dette skyldes? Dækkene er godt brugte, så de skal vel ikke "køres
> til" eller hvad?
> Alle hjul er spændt med 110 Nm og pumpet til 2.0 bar.

Et hjul der er dårligt afbalanceret bliver "automatisk" afbalanceret - eller
rettere slidt skævt indtil der er balance.

- men ikke det er det fænomen du har oplevet ?

Jeg skal have vintersutterne på i eftermiddag - de er blevet afbalanceret
hos PointS i Svendborg.

Incl. montering plejer det vist at koste 250,- (det ved jeg senere) - så jeg
gider absolut ikke at arbejde i det selv

mvh Michael




Rasmus (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 27-10-03 15:39

Jeg skifter selv vinterhjul, Så ordner jeg nemlig lige bremserne med det
samme.
Min venstre forkaliber har det man at gro fast. Så det passer fint med at
klodserne, lige kommer ud og bliver smurt (nej ikke på bremsefladen !!), men
fladerne mellem kaliber og klodsen.


"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9cfee6$0$29325$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote in message
> news:3f9cfc07$0$28998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > Her for et par dage siden da jeg smed vintersutterne på, ærgrede det mig
> at
> > bilen rystede en del på motorvej.
> > Men nu, efter ca. 500 km kørsel er det allerede bedre, faktisk er det
kun
> op
> > ad bakke eller ved accelleration ved 120-130 km/t, at det ryster en
smule.
> >
> > Hvad kan dette skyldes? Dækkene er godt brugte, så de skal vel ikke
"køres
> > til" eller hvad?
> > Alle hjul er spændt med 110 Nm og pumpet til 2.0 bar.
>
> Et hjul der er dårligt afbalanceret bliver "automatisk" afbalanceret -
eller
> rettere slidt skævt indtil der er balance.
>
> - men ikke det er det fænomen du har oplevet ?
>
> Jeg skal have vintersutterne på i eftermiddag - de er blevet afbalanceret
> hos PointS i Svendborg.
>
> Incl. montering plejer det vist at koste 250,- (det ved jeg senere) - så
jeg
> gider absolut ikke at arbejde i det selv
>
> mvh Michael
>
>
>



Roberto Saldo (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 27-10-03 12:40

Mathias wrote:
> Hey,
>
> Her for et par dage siden da jeg smed vintersutterne på, ærgrede det mig at
> bilen rystede en del på motorvej.
> Men nu, efter ca. 500 km kørsel er det allerede bedre, faktisk er det kun op
> ad bakke eller ved accelleration ved 120-130 km/t, at det ryster en smule.
>
> Hvad kan dette skyldes? Dækkene er godt brugte, så de skal vel ikke "køres
> til" eller hvad?
> Alle hjul er spændt med 110 Nm og pumpet til 2.0 bar.

Brummelyder eller rusken i rattet?

Da vinterdæk indeholder store dele rågummi danner de en 'skorpe' der
skal slides af på de første km, derfor er det en god ide at få dem på
i tide.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Mathias (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 27-10-03 12:56

Roberto Saldo wrote:
>
> Brummelyder eller rusken i rattet?
>

Rystelser i rat og sæde.

Men jeg har sat de bagerste hjul forrest og omvendt, for at få ens slid.
Måske det er derfor, og det er bedst at lade dækkene være hvor de plejer?

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91



Roberto Saldo (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 27-10-03 13:09

Mathias wrote:
> Roberto Saldo wrote:
>
>>Brummelyder eller rusken i rattet?
>>
>
>
> Rystelser i rat og sæde.
>
> Men jeg har sat de bagerste hjul forrest og omvendt, for at få ens slid.
> Måske det er derfor, og det er bedst at lade dækkene være hvor de plejer?

Dækmanden vil montere hjulene med de mindste afbalanceringsproblemer
forrest. På baghjulene skal det være alvorligt grimt før det kan mærkes.

Det er nok det du kan mærke.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


thomsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : thomsen


Dato : 27-10-03 13:15

>
> Dækmanden vil montere hjulene med de mindste afbalanceringsproblemer
> forrest. På baghjulene skal det være alvorligt grimt før det kan mærkes.
>

for at finde ud af hvilket dæk der har mindst afbalanceringproblemer, skal man have det i maskinen,
indtille størrelser, spænde fast, køre runt... det gør de ikke uden at tage penge for det!
-og når man gør det kan man lige så godt tage gamle vægte af, og sætte nye på, hvis man alligevel
spænder det op og måler på det!
dækmanden, hvis han ellers er fokuseret på trafiksikkerhed, skal egentlig sætte de bedste dæk
bagpå.

thomsen



Roberto Saldo (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 27-10-03 13:28

thomsen wrote:
>>Dækmanden vil montere hjulene med de mindste afbalanceringsproblemer
>>forrest. På baghjulene skal det være alvorligt grimt før det kan mærkes.
>>
>
>
> for at finde ud af hvilket dæk der har mindst afbalanceringproblemer, skal man have det i maskinen,
> indtille størrelser, spænde fast, køre runt... det gør de ikke uden at tage penge for det!
> -og når man gør det kan man lige så godt tage gamle vægte af, og sætte nye på, hvis man alligevel
> spænder det op og måler på det!
> dækmanden, hvis han ellers er fokuseret på trafiksikkerhed, skal egentlig sætte de bedste dæk
> bagpå.

Det handler ikke om mønsterdybde med om dårligt afbalancerede hjul
(dækælge).

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Roberto Saldo (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 27-10-03 13:29

Roberto Saldo wrote:
> thomsen wrote:
>
>>> Dækmanden vil montere hjulene med de mindste afbalanceringsproblemer
>>> forrest. På baghjulene skal det være alvorligt grimt før det kan mærkes.
>>>
>>
>>
>> for at finde ud af hvilket dæk der har mindst afbalanceringproblemer,
>> skal man have det i maskinen,
>> indtille størrelser, spænde fast, køre runt... det gør de ikke uden at
>> tage penge for det!
>> -og når man gør det kan man lige så godt tage gamle vægte af, og sætte
>> nye på, hvis man alligevel
>> spænder det op og måler på det!
>> dækmanden, hvis han ellers er fokuseret på trafiksikkerhed, skal
>> egentlig sætte de bedste dæk
>> bagpå.
>
>
> Det handler ikke om mønsterdybde med om dårligt afbalancerede hjul
> (dækælge).

'(dæk og fælge)' skulle der ha' stået.


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


eam (27-10-2003)
Kommentar
Fra : eam


Dato : 27-10-03 13:49


"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote in message
news:3f9cfc07$0$28998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hey,
>
> Her for et par dage siden da jeg smed vintersutterne på, ærgrede det mig
at
> bilen rystede en del på motorvej.
> Men nu, efter ca. 500 km kørsel er det allerede bedre, faktisk er det kun
op
> ad bakke eller ved accelleration ved 120-130 km/t, at det ryster en smule.
>
> Hvad kan dette skyldes? Dækkene er godt brugte, så de skal vel ikke "køres
> til" eller hvad?
> Alle hjul er spændt med 110 Nm og pumpet til 2.0 bar.
>
> --
> Mvh. Mathias
>
> MB 300D W124 '91

Her du opbevaret den stående eller liggende. ?

Stående: du en flad plet, det kan godt tage lidt tid at komme af med den.
Hvis det er tilfældet, skal du "køre den til" før du får afbalanceret den,
for ellers skal du til det to gange.
--
Møller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste