returnere side navn
Fra : Martin Schultz

Dato : 27-10-03 12:22

Hejsa

Jeg sidder med et problem jeg ikke umiddelbart kan finde i php
manualen. Hvordan får man php til at returnere filnavnet på den side
kode er i?

Fx. hvis min kode ligger i filen minside.php skal php lave en variabel
med indholdet minside.php.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Lars Olesen

Dato : 27-10-03 12:29

> Jeg sidder med et problem jeg ikke umiddelbart kan finde i php
> manualen. Hvordan får man php til at returnere filnavnet på den side
> kode er i?

Den ligger i $_SERVER-arrayet og kan udskrives på denne måde:

<?php
   echo $_SERVER['PHP_SELF'];
?>

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 27-10-03 20:50

Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> wrote:

> Den ligger i $_SERVER-arrayet og kan udskrives på denne måde:
>
> <?php
> echo $_SERVER['PHP_SELF'];

I det tilfælde at man gerne vil have filnavnet på en fil, der bliver
inkluderet af en anden, kan man bruge konstanten __FILE__
(http://dk2.php.net/manual/en/language.constants.predefined.php).

Fx.

foo.php:
<?php require("bar.php") ?>

bar.php:
<?php
echo $_SERVER['PHP_SELF'] . "\n";
echo __FILE__;
?>

Hvis man kører http://ww.dinserver.dk/foo.php vil den udskrive
/foo.php
[sti-på-serveren-til-root-dir-på-serveren]/bar.php

Mvh.
Kasper Garnæs