Hvad står der i en Kommunionbog?
Fra : erik

Dato : 26-10-03 11:13

vh
Erik

DK: ret min spam-sikret email ved svar
EN: edit my spam secured email on reply

Fra : Ivan jensen

Dato : 26-10-03 11:25

Det er lister over kommunikanter, altergansgæster.
I 'gamle dage' skulle folk jo gå til alters nogle gange om året, så hvis
disse bøger er bevaret for et sogn, må de give en oversigt over hvem, der
boede i sognet det pågældende år.
Kommunionbogen kan også indeholde konfirmandlister, hvis disse ikke findes i
kirkebogen.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 15:58

Ivan jensen wrote:
> [...]
> hvem, der boede i sognet det pågældende år.
> Kommunionbogen kan også indeholde konfirmandlister, hvis disse ikke

Jeg så en kommunionbog på film på RA, fordi jeg troede det var KB´en.
Det var en komplet liste over alle (troede jeg) der havde være i kirke
de pågældende dage. Opført husstand for husstand, med fulde navn.

Nu kniber det lidt med historie-viden: Gik alle kirkegængere (over
konfirmationsalderen) den pågældende dag til alters?
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 16:18

On Sun, 26 Oct 2003 15:58:26 +0100, "Jeannie Kristensen [4700]"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

>Nu kniber det lidt med historie-viden: Gik alle kirkegængere (over
>konfirmationsalderen) den pågældende dag til alters?

Ifølge Danske Lov skulle alle gå til alters en gang om året. Derfor er
der tale om en slags FT.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 16:24

Lars J. Helbo wrote:

> Ifølge Danske Lov skulle alle gå til alters en gang om året. Derfor er
> der tale om en slags FT.

I den bog jeg så i, var det optegnelser for hver eneste kirkegang
(søndage og helligdage)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 16:26

On Sun, 26 Oct 2003 16:23:45 +0100, "Jeannie Kristensen [4700]"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

>I den bog jeg så i, var det optegnelser for hver eneste kirkegang
>(søndage og helligdage)

Ja, men hvis du så går den igennem for et helt år, så skulle du altså
have fundet alle personer i sognet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Hans Poulsen

Dato : 26-10-03 17:22

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> wrote in message news:<3f9ba0ec$0$45374$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> boede i sognet det pågældende år.
> Kommunionbogen kan også indeholde konfirmandlister, hvis disse ikke findes i

Kære Ivan Jensen

"Kommunionbogen kan også indeholde konfirmandlister, hvis disse ikke
findes i
kirkebogen".

Det var dog en herlig oplysning at få. Det har jeg aldrig været
opmærksom på.
Derimod har jeg haft glæde af disse bøger på en lidt andet måde: Har
man i sin familie nogle personer med dobbeltnavne som fx Johanne Marie
eller Thomas Peter,
vil man ofte kunne få at vide, hvilket ét af navnene de pågældende
brugte til hverdag, idet kun ét af dem blev ført ind i bogen.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Ivan jensen

Dato : 26-10-03 17:39

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil man ofte kunne få at vide, hvilket ét af navnene de pågældende
> brugte til hverdag, idet kun ét af dem blev ført ind i bogen.

Jeg må nok tilstå, at det har jeg heller ikke selv været opmærksom på!
Jeg har 'bare' læst mig til det!
Det står i Fabritius og Hatt: Håndbog i Slægtsforskning' side 180:
'Ofte må konfimandlisterne søges i embedsbogen eller kommunionbogen'.
Embedsbogen kalders også 'liber dacitus', som jeg kender flere der har haft
succes med at kigge i.

Derimod har jeg ofte været ude for, at konfirmandlisterne IKKE stod i
kirkebogen
(selvfølgelig kun før 1814), så præsten har sikkert ført dem et af de andre
nævnte steder.

mvh
Ivan Jensen