Folketællinger!
Fra : Margit Olsen

Dato : 25-10-03 23:13

Kan det være rigtig at man ikke kan komme ind på ddd.dda.dk i øjeblikket?
Eller er det min maskine der strejker!!!!!!!!! Øv, nu skulle jeg lige have
en times sommertid til at gå med at søge i 1845 tællingen.
Mvh M.O.

Fra : PM

Dato : 26-10-03 00:50

Margit Olsen wrote:
> Kan det være rigtig at man ikke kan komme ind på ddd.dda.dk i
> øjeblikket?
Svar ligger lige efter. lavede en fejl, men gentager gerne her, jeg forstår
det IKKE, at man ikke oplyser om problemet og derefter gør noget ved det.
Syns ellers de gør et godt stykke arbejde, men der må være en og anden, som
ikke lever op til stillede forventninger i en informationstid

PM

Gentager osse, at jeg ikke forstår baggrunden med de masseindleveringer der
sker af folketællinger... man ka lade dem sive ind og opdatere præcist en
gang om ugen, hver 14 dag eller andet

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-10-03 09:08

"Margit Olsen" > Kan det være rigtig at man ikke kan komme ind på ddd.dda.dk
i øjeblikket?
> Eller er det min maskine der strejker!!!!!!!!! Øv, nu skulle jeg lige have
> en times sommertid til at gå med at søge i 1845 tællingen.
> Mvh M.O.
*********
Nææ det er ikke rigtigt. Det virker som det skal fra min maskine, men prøv
også at læse "Info fra DDA" http://ddd.dda.dk/ddainf.htm om ikke der skulle
ligge en fidus til et godt søgersultat der.

God forskning
Flemming Svendsen.

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 09:16

Margit Olsen wrote:
> [...]
> øjeblikket? Eller er det min maskine der strejker!!!!!!!!! Øv, nu
> skulle jeg lige have en times sommertid til at gå med at søge i 1845

Hej Margit!
Er dit søgeresultat "0 hits" eller får du en fejlmelding?

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Carsten Fischer

Dato : 26-10-03 10:05

Kan også tilslutte mig denne dialog.

Er møjirriterende at søgemaskinen hele lørdagen (for mit vedkommende) har
vist "error".

Har prøvet med diverse test hvor jeg tog en kendt person som jeg vidste
befandt sig i den by i 1845 og hvilket fødesogn vedkommende kom fra og hvor
gammel personen var. Altså gjorde søgemulighederne så konkrete som muligt.
Men lige lidt hjælper det.
Særligt ærgerligt når man efter flere års søgen pludselig fandt "bingo" på
en person i fredags på denne nye 1845 tælling.

Hvorfor ikke kopiere den norske metode. Den fungere så godt som næsten 100%

Her kan der da vel ikke være tale om, at det strander på finanserne ?

mvh

Carsten Fischer

Jeannie Kristensen [4700] <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f9b82bf$0$29581$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:10

On Sun, 26 Oct 2003 10:05:19 +0100, "Carsten Fischer"
<carsten.fischer@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>gammel personen var. Altså gjorde søgemulighederne så konkrete som muligt.

Hvilket er en stor fejl fra din side!

Hvis du f.eks. angiver fødesognet med en anden stavemåde end den, der
er anvendt i indtastningen, så _kan_ du ikke få noget resultat. Det
samme vil ske i alle de tilfælde, hvor der i rubrikken fødesogn står
"her i sognet". Du skal altså tværtimod starte med en bred søgning og
med anvendelse af wildcards og så snævre den ind efterhånden.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Carsten Fischer

Dato : 26-10-03 12:46

Jo. Det er jeg opmærksom på.

F. eks byen Skals nord for Viborg. Skals-Schaltz-Schald etc. etc.. Hvilket
så har lært mig, at i dette tilfælde at skrive Viborg, da jeg så får det
pågældende amt stavet korrekt og så kan de f. skel. sogne komme stavet på
diverse måder.

Hilsen

Carsten Fischer

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tkanpv8dbl68ro3rc28jd4ebginehve3nt@4ax.com...

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 13:01

On Sun, 26 Oct 2003 12:46:11 +0100, "Carsten Fischer"
> [...]

>pågældende amt stavet korrekt og så kan de f. skel. sogne komme stavet på

Hvis vi taler om fødestedet kan du ikke regne med at det er nok. Der
kan også stå "heri sognet", "her i sognet" eller "h i S", og amtet kan
også være Wiborg eller Wib.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 15:52

Lars J. Helbo wrote:

> Hvis vi taler om fødestedet kan du ikke regne med at det er nok. Der
> kan også stå "heri sognet", "her i sognet" eller "h i S", og amtet kan
> også være Wiborg eller Wib.

Undskyld hvis en alminelig bruger blander sig
1:Hvis man får en error-fejl, er det formentlig fordi serveren er
overbelastet.
2: Hvis man får 0 hits, er det fordi, man ikke har skrevet f.eks.
sognenavnet korrekt.(Dette selvfølgelig under forudsætning af at man
tidligere _har_ fundet en person)

Ret mig hvis jeg har taget fejl: Er det ikke error-fejlen, der er et
irritationsmoment her i tråden?

Hvis ja, er det i de tilfælde fuldstændig underordnet at "belære" folk
om forskellen på "her i sognet" osv.

Fra : PM

Dato : 26-10-03 16:10

Jeannie Kristensen [4700] wrote:

> [...]
> irritationsmoment her i tråden?
>
> Hvis ja, er det i de tilfælde fuldstændig underordnet at "belære" folk

Du har et i at det er errorfejl som irriterer. Des skyldes dog ikke
overbelastning i de fleste tilfælde, jeg søger ofte efter 02.00 og får mange
fejl.
I denne tråd fremgår det endvidere, at ansatte fra DataArkivet ALDRIG læser
i nyhedsgruppen, hvilket sagt mildt, overrasker mig en del, men det er vel
osse bare et jobbet, og ikke interessen for emnet, som driver værket. Men
har kun LArs Helbos ord for det.

Preben Müller

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 16:19

PM wrote:
> Jeannie Kristensen [4700] wrote:
" osv.

> Du har et i at det er errorfejl som irriterer. Des skyldes dog ikke
> overbelastning i de fleste tilfælde, jeg søger ofte efter 02.00 og
> får mange fejl.
Jo, for det er weekend og alle har fri, også over seas.

> [...]
> det er vel osse bare et jobbet, og ikke interessen for emnet, som
> driver værket. Men har kun LArs Helbos ord for det.

At DDA ikke læser med, er da helt OK, jeg blander mig heller ikke i
nyhedsgrupper, der handler om mit erhverv.

Jeg har tidligere sendt en mail til DDA, hvis jeg har opdaget, at
"error-fejlene" havde et fælles træk. Samme hverdag har jeg modtaget en
mail om at fejlen er rettet. Det er da en fin service.
Jo flere mails vi sender til DDA, som beskriver fejlene, jo tydligere
bliver et (evt?) behov for større servere eller bedre programering. DDA
kan også bruge henvendelserne i en dokumentation for flere midler.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 16:24

On Sun, 26 Oct 2003 16:10:27 +0100, "PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

>Du har et i at det er errorfejl som irriterer. Des skyldes dog ikke
>overbelastning i de fleste tilfælde, jeg søger ofte efter 02.00 og får mange
>fejl.

Jamen det siger da ikke noget om, hvorvidt der er tale om
overbelastning. Op mod halvdelen af alle opkald til databasen kommer
fra USA, så perioden med mindst belastning er hen midt på formiddagen.
Derimod er der stor belastning fra sidst på eftemiddagen og langt ud
på natten.

> [...]
>osse bare et jobbet, og ikke interessen for emnet, som driver værket. Men

Jamen det kan du roligt stole på. Medarbejderne har tidligere været
aktive her i gruppen. De skrev f.eks. regelmæssigt om problemer med
serveren, ledige sogne, færdige amter o.s.v.

Men efter at de i en periode blev svinet voldsomt til af en del af
denne gruppes faste skribenter trak de sig helt bort fra gruppen.
Derimod skriver de regelmæssigt i KIP-forum på DIS-Danmarks
hjemmeside.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 17:53

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 26 Oct 2003 16:24:29 +0100

>Men efter at de i en periode blev svinet voldsomt til af en del af
>denne gruppes faste skribenter trak de sig helt bort fra gruppen.

Vi har stadig ikke fået een eneste henvisning der dokumenterer den
påstand.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 18:16

On Sun, 26 Oct 2003 17:53:27 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 26 Oct 2003 16:24:29 +0100

>Vi har stadig ikke fået een eneste henvisning der dokumenterer den
>påstand.?

Jamen så søg på Google, så kan du sikkert finde "dialogen", og jeg kan
i hvert fald forsikre dig om, at det er årsagen - det er nemlig hvad
de selv siger.

Så kan du naturligvis hævde, at det slet ikke var ment som tilsvining
og at det bare er dem, der var for blødsødne. Men resultatet er altså,
at de ikke læser gruppen og læserne af denne gruppe får ikke
information fra SA - det er hvad I har opnået: Denne gruppe er blevet
mindre værd for almindelige brugere.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 20:03

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 26 Oct 2003 18:15:40 +0100

>Så kan du naturligvis hævde, at det slet ikke var ment som tilsvining
>og at det bare er dem, der var for blødsødne. Men resultatet er altså,

I går skrev du "pisset på" idag skriver du "tilsvining" så noget må der
vel være om sagen - eller.?

>at de ikke læser gruppen og læserne af denne gruppe får ikke
>information fra SA - det er hvad I har opnået:

I og med at du skriver "I" og altså også inkluderer undertegnede må jeg
udtrykkeligt bede dig om at dokumentere dine påstande - eller trække dem
tilbage.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-10-03 17:47

On Sun, 26 Oct 2003 16:24:29 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>denne gruppes faste skribenter trak de sig helt bort fra gruppen.
>Derimod skriver de regelmæssigt i KIP-forum på DIS-Danmarks

Du kan vel også regne med at en god del av denne tilsvining også har
skjedd med direkte mail og ikke postet på news. Det er det vanligste
har jeg inntrykk av.

En gang fikk jeg selv et trusselbrev sendt privat, som også
datasentralen vår fikk. De fulgte opp med å sjekke hva jeg hadde
skrevet og det ble med det. Da jeg et par dager senere var innom USIT
var klagerens oppførsel dagens tema for tåpelig opptreden på news
(Hadde jeg derimot klaget på klagen, ville nok news vært en debattant
mindre .-) Vedkommende var god kandidat for å bli sparket ut i tåka.)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-10-03 12:29

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Wed, 29
Oct 2003 17:46:59 +0100

>Du kan vel også regne med at en god del av denne tilsvining også har
>skjedd med direkte mail og ikke postet på news. Det er det vanligste
>har jeg inntrykk av.

Jeg tror ikke du skal lægge alt for meget i det.

Som du måske har bemærket har Helbo direkte inkludret mig blandt de
'skyldige' i den affære - uden dog at kunne fremlægge eet eneste
eksempel.

Og det er jo desværre ikke første gang jeg har været udsat for noget i
den stil. Så man kunne måske rejse spørgsmået om hvem det egentlig er
der tilsviner hvem.?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-10-03 15:54

On Thu, 30 Oct 2003 12:28:32 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Og det er jo desværre ikke første gang jeg har været udsat for noget i
>den stil. Så man kunne måske rejse spørgsmået om hvem det egentlig er
>der tilsviner hvem.?

Øhhh? Hentyder du nu igen til dengang jeg tillod mig at gøre opmærksom
på, at du havde lagt en serie kort ud på din hjemmeside uden at have
indhentet den nødvendige tilladelse fra ophavsretshaveren?

For du går da vel ikke stadigvæk rundt i den vildfarelse, at John
Thomsen havde nogen form for ophavsret til kortene?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-03 00:29

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Thu, 30 Oct 2003 15:53:56 +0100

>Øhhh? Hentyder du nu igen til dengang jeg tillod mig at gøre opmærksom

Næ, du beskyldte mig offentligt for at være ansvarlig for ulovligheder.
Og du fortsætter åbenbart med at gå efter manden istedet for efter
bolden.

Så må jeg gentage mit spørgsmål: Kan du komme med eksempler eller vil du
trække dine udtalelser tilbage.?

Det efterfølgende referer til en gammel sag som du var bedst tjent med
at der ikke blev rippet mere op i - men når du nu selv ønsker det så...

>på, at du havde lagt en serie kort ud på din hjemmeside uden at have

Dengang som nu kom du med yderlige en række personlige angreb som du
ikke kunne give bare eet eneste eksempel på.

Hvad i himlens navn er der galt med dig? Hvorfor bliver du ved med at
forfølge mig personligt, bare fordi vi er pricipielt ueninge om nogle
rent tekniske ting.?

Hvis du er uenig i de synspunkter jeg fremfører, så kom dog med nogle
saglige argumenter imod dem - i stedet for alt dette udenomssank der
kun har til formål at genere mig personligt.

>indhentet den nødvendige tilladelse fra ophavsretshaveren?

Som nævnt adskillige gange havde jeg alle tilladelser, incl. Svend E.
Christinansens.

>For du går da vel ikke stadigvæk rundt i den vildfarelse, at John
>Thomsen havde nogen form for ophavsret til kortene?

Jo, til den bearbejdning der i det konkrete tilfælde var tale om. Men
det er for så vidt sagen aldeles uvedkommende - i og med at jeg havde
både Sven E. Christiansens og Johns tilladelse.

Og i øvrigt var hele din 'sag' (der alene opstod fordi jeg blev en brik
i din daværende hetz mod John) kun en fis i en hornlygte i og med at det
på samme tid blev meddelt her i gruppen at man frit kunne bruge kortene.

Og så må det saftsusemig snart være nok.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 31-10-03 08:27

On Fri, 31 Oct 2003 00:29:10 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Som nævnt adskillige gange havde jeg alle tilladelser, incl. Svend E.
>Christinansens.

Det passer ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-03 08:57

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 31 Oct 2003 08:26:43 +0100

>Det passer ikke.

Gab......

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 16:17

On Sun, 26 Oct 2003 15:51:58 +0100, "Jeannie Kristensen [4700]"
<Vaelg.svar@til.afsender> wrote:

>Ret mig hvis jeg har taget fejl: Er det ikke error-fejlen, der er et
>irritationsmoment her i tråden?

Ja, se det er netop det, som ikke er helt klart for mig

Der blev bl.a. skrevet:

> [...]
>gammel personen var. Altså gjorde søgemulighederne så konkrete som muligt.

Det er jo ikke rigtigt en test, der giver mening mod en
database-access fejl, vel? Men måske handler det simpelthen om, at
flere forskellige problemer blandes sammen?

Måske vi simpelthen skulle anbefale, at man laver en ordentlig
beskrivelse af de problmer man kommer ud for, og så sende den til
rette vedkommende.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 16:22

Lars J. Helbo wrote:

> Ja, se det er netop det, som ikke er helt klart for mig

Har netop udfyldt kun navnefeltet med hansen og trykket på søg:
Samme time out fejl som alle de andre.

Fra : Carsten Fischer

Dato : 26-10-03 17:02

Jamen hvis man sidder med en udskrift på en folketælling taget for 24 timer
siden, kan man jo der se hvordan personens navn + eventuel fødested var
stavet.

Og hvis serveren er for lille burde man måske overveje at få etableret en
større. Men måske et pengespørgsmål ?

Som jeg sagde før "hvorfor ikke kopierer den norske udgave" ?

Fungere 99 ud af 100 gange.

Kan vel ikke/forhåbentligt vælte hele budgettet selvom der er blevet
dikteret besparelser.

nyhedsmeddelelse:3f9be685$0$29603$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 17:16

On Sun, 26 Oct 2003 17:01:53 +0100, "Carsten Fischer"
<carsten.fischer@mail.tele.dk> wrote:

>Og hvis serveren er for lille burde man måske overveje at få etableret en
>større. Men måske et pengespørgsmål ?

Det er sikkert et godt gæt. Serveren blev opgraderet tidligere på året
til trods for, at SA skal spare og i den forbindelse har været nødt
til at fyre hver tredje ansatte. Så hvis man nu går til ledelsen og
siger, at man skal have endnu en opgradering efter få måneder, så...

Jeg gætte på, at det er en mindre farbar udvej.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-10-03 00:30

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> wrote in message news:3f9be685$0$29603$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
snippo

> Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/
> (opdateret 25. maj 2003)

det skulle nu undersøges om det var rigtigt
<<

kirkebøger har navnændring med dato af konglige bevilling
http://216.239.39.104/search?q=cache:D9-LokUQQjoJ:www.lokalhistorieiaarhus.dk/slaegt/nyheder/nyt54.htm+efternavn+bevilling&hl=en&ie=UTF-8

man skal in i Rigsarkivet og bestille og læs i ministriets register

og bagefter bestille det oprendeligt mappe fra lager i Glostrup

endnu har jeg ikke lavede det selve kun læst om metode i et pjece

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Artikler/Navnet_det_er_stadig_Jensen.html

Ow mit dansk

mere http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/GUIDE/kanc/0067c.htm

http://www.sa.dk/ra/salgservice/FOLDERE/Guide.htm

I cannot find the precise thing on the net

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Sven Trønning

Dato : 26-10-03 16:56

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Ja, se det er netop det, som ikke er helt klart for mig
Jeg har nu i ca 2 døgn på mange tider af døgnet forsøgt at få fat i
folketælling men hver gang fået:
Timeout expired
/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp, line 158.

Hverken Digitalarkivet i Norge eller andre databaser i ind- og udlandet har
været nede. Jeg har skrevet til DataArkivet, men intet hørt. Det sker tit
med DataArkivet at de er nede.

Svenn Chr. Trønning

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 17:31

On Sun, 26 Oct 2003 16:55:45 +0100, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

>Jeg har nu i ca 2 døgn på mange tider af døgnet forsøgt at få fat i
>folketælling men hver gang fået:
>Timeout expired
>/asp/soeg_dk_enkel_sp.asp, line 158.

Hvis de to døgn er denne weekend, så kunne forklaringen måske være, at
serveren er gået ned, og så kan du naturligvis lige så godt tage det
med ro indtil mandag morgen, når de ansatte møder på arbejde, for der
skal altså være nogen til at starte den op igen. Du behøver altså
ikke, at blive oppe i den kommende nat også.

Iøvrigt har jeg lidt ondt af dig. Hvis du vælger at bruge to hele døgn
på at søge via nettet, fremfor at investere 210,- kr. i en cd, så kan
din timeløn ikke være ret stor?

Jeg fatter ikke, at der er nogen, der gider blive ved med at søge via
nettet, når det angiveligt er så umuligt. Jeg selv laver langt de
fleste søgninger på cd'erne, det fungerer hver gang. En gang imellem
er der selvfølgelig en FT, som endnu ikke er kommet på cd, hvor jeg så
bliver nødt til at søge på nettet, men når jeg søger, fungerer det som
regel - det er nok fordi jeg har cd'en
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Sven Trønning

Dato : 26-10-03 17:53

> [...]
> fleste søgninger på cd'erne, det fungerer hver gang. En gang imellem
> er der selvfølgelig en FT, som endnu ikke er kommet på cd, >

De er ikke alle FT som er på cdér endnu og selvom jeg har 3 stk. er ikke
alle der.

Jeg har søgt Fredag- lørdag og to gange i Dag

MVH

Svenn Chr. Trønning --

Fra : PM

Dato : 26-10-03 18:14

Jeg skrev tidligere, at LArs Helbo sikkert er flink mand, og det fastholder
jeg...endnu.

Men jeg synes du er lidt arrogant i svarene omkring problematikken, som
meget vel kan skyldes de tilhørsforhold jeg også har nævnt, men ikke kender.

Vil hr Helbo give mig ret i, at opdatering hver ca. 3 måned, og ikke som
oplyst hver måned, er i overkanten når materialet foreligger ??

Vil Hr. Helbo give mig ret i, at et enkelt indlæg fra en ansat om, at
systemet er gået ned, ville ha været mere enkelt end denne lange tråd ???

Vil Hr. Helbo give mig ret i, at brugen af internettet med dets hurtige
udvekslinger er fremtiden og bør udbygges frem for produktion og forsendelse
af CD ´ere, der også har vist fejl ??

Her må jeg lige bemærke, at undertegnede ved mindst 2 lejligheder har
fremsendt rettelser til folketællingerne, uden svar, hvilket måske kan
undskyldes, men også uden der er rettet i tællingerne. Det betyder, at en
købt CD er behæftet med fejl... i al evighed.

Om man så over langs kan købe en cd, der med kode giver adgang til
netoplysningerne er en udvikling som kan diskuteres eller iværksættes. Altså
brugerbetaling.

Preben Müller

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 19:11

On Sun, 26 Oct 2003 18:14:24 +0100, "PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

> [...]

>meget vel kan skyldes de tilhørsforhold jeg også har nævnt, men ikke kender.

Der er ikke nogen særlige tilhørsforhold. Jeg er næstformand i DIS,
jeg er indtaster og har tidligere været medlem af KIK (stoppede, da
jeg blev næstformand). Her skriver jeg dog helt og aldeles som
privatperson.

Hvis du finder mine svar arrogante, så skyldes det imidlertid
givetvis, at jeg nu gennem flere år har svaret på de samme
tåbeligheder. Det bliver lettere trættende med tiden.

>Vil hr Helbo give mig ret i, at opdatering hver ca. 3 måned, og ikke som
>oplyst hver måned, er i overkanten når materialet foreligger ??

Ja, og det er heller ikke normalt. Det normale er en opdatering en
gang om måneden. Hvis det er så længe nu, så skyldes det, at man har
haft travlt med at færdiggøre 1845-cd'en, der udkommer den 12/11.

>Vil Hr. Helbo give mig ret i, at et enkelt indlæg fra en ansat om, at
>systemet er gået ned, ville ha været mere enkelt end denne lange tråd ???

Ja, og sådan var det også før i tiden; men som sagt læser
medarbejderne ved Statens Arkiver ikke længere denne gruppe. Det
skyldes den behandling, som de tidligere har været udsat for her i
gruppen. Gruppens brugere kan altså kun takke sig selv for den
manglende information.

Iøvrigt er det lige nu weekend, hvis fejlen på serveren er opstået
efter arbejdstids ophør fredag, så er der altså ingen, der ville kunne
give en meddelelse før mandag morgen.

>Vil Hr. Helbo give mig ret i, at brugen af internettet med dets hurtige
>udvekslinger er fremtiden og bør udbygges frem for produktion og forsendelse
>af CD ´ere, der også har vist fejl ??

Nej, det vil jeg ikke. Den største del af de danske slægtsforskere har
stadig kun begrænset (modem) eller ingen adgang til Internet.

Når man har indtastningerne på CD kan man også tage dem med på arkivet
i den bærbare, og så kan man der lave hurtige opslag, f.eks. for at
sammenligne med kirkebøger.

Når dataene foreligger på cd, kan man bruge forskellige
søgeprogrammer. De forskellige søgeprogrammer har både fordele og
ulemper og egner sig ikke lige godt til alle opgaver. Nogle brugere
foretrækker et program frem for et andet. Brugen af cd'er giver en
enkel mulighed for at adskille data og program.

Derfor foretrækker jeg faktisk cd'erne. Men dertil kommer så, at de
økonomiske rammebetingelser for projektet p.t. er sådan, at vi slet
ikke har noget valg. Den eneste mulige og realistiske ændring jeg kan
få øje på er en lukning af Internet-adgangen.

Det kunne blive et resultat af de store besparelser indenfor SA. Det
kunne også blive et krav fra indtastere. Der har været indtastere, som
sagde at hvis der skulle være så meget brok og vrøvl over en gratis
service, så skulle man da hellere lukke den. Men så vidt muligt skal
vi naturligvis forsøge at bevare begge adgangsmuligheder.

> [...]
>undskyldes, men også uden der er rettet i tællingerne. Det betyder, at en
>købt CD er behæftet med fejl... i al evighed.

Nej ikke i al evighed. Men det er altså ret kompliceret at kontrollere
og evt. indføje den slags oplysninger om mulige fejl. Der er en gruppe
af frivillige, som arbejder med sagen og behandler de meldinger, der
kommer ind; men det kan godt tage sin tid. Det er omfattende, og
arbejdet gøres af frivillige.

>Om man så over langs kan købe en cd, der med kode giver adgang til
>netoplysningerne er en udvikling som kan diskuteres eller iværksættes. Altså
>brugerbetaling.

Ja, det er bare et relativt kompliceret system at sætte op. Efter min
mening ville det kun give mening, hvis det kunne sikre en mærkbar
forbedring af kvaliteten på serveren. D.v.s. systemet skulle bringe
væsentligt flere penge i kassen end nu - og er det virkelig det vi
vil? Via cd'erne har vi jo adgang til dataene, så hvis serveren ikke
virker engang imellem, så er det vel ikke nogen katastrofe.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 18:17

On Sun, 26 Oct 2003 17:52:50 +0100, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

>Jeg har søgt Fredag- lørdag og to gange i Dag

Ja, men hvis serveren ikke fungerer fredag efter arbejdstids ophør
eller lørdag, så er der som regel ingen grund til at prøve søndag.
Vent til mandag kl. 10, så er der en chance.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 26-10-03 18:21

Lars J. Helbo wrote:

> Ja, men hvis serveren ikke fungerer fredag efter arbejdstids ophør
> eller lørdag, så er der som regel ingen grund til at prøve søndag.
> Vent til mandag kl. 10, så er der en chance.

Serveren er ikke nede, for jeg fik svar både fredag og lørdag. I dag kom
der kun hits ved hver ca. 6. -7. gang (samme søgning)

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-10-03 17:47

On Sun, 26 Oct 2003 18:17:20 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Ja, men hvis serveren ikke fungerer fredag efter arbejdstids ophør
>eller lørdag, så er der som regel ingen grund til at prøve søndag.
>Vent til mandag kl. 10, så er der en chance.

Ikke forvent samme service som på Digitalarkivet som driftes mest
utenom arbeidstid på Historisk institutt. Det er "hjertebarnet" så
spesielt i helgene og om natten våkes det spesielt for å holde den i
drift. Det kan man ikke forvente av en server som kun driftes av
vanlige ansatte.Har man fri, så har man fri Kom igjen neste uke i
arbeidstiden.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-10-03 21:41

Sun, 26 Oct 2003 17:31:11 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> skal altså være nogen til at starte den op igen. Du behøver altså
> ikke, at blive oppe i den kommende nat også.

Så der er altså ikke andre tjenester på DDA's server end on-line
folketællinger til de utilfredse slægtsforskere? Eller forventer man ikke,
at 'seriøse' brugere anvender tjenesten i weekenden?

De fleste andre steder, hvor der drives seriøs IT, er der vagtordning også
i weekenden. Ikke en mand, der sidder i serverrummet og kigger på en skærm,
men en, der ved servernedbrud modtager en SMS og så med en bærbar PC kobler
op til serveren og får det i gang igen.

Mener man, at det overstiger institutionens formåen, bør man seriøst
overveje at 'outsource' hele driften af serveren til en ekstern udbyder.
Det vil formentlig også være billigere

> [...]
> er der selvfølgelig en FT, som endnu ikke er kommet på cd, hvor jeg så
> bliver nødt til at søge på nettet, men når jeg søger, fungerer det som

Jeg fatter ikke, at du bliver ved med at pukke på folk, der ønsker at
anvende en service, som udbydes af en offentlig myndighed

Jeg er naturligvis klar over, at du inderst inde mener, at On-line
søgningen burde lukkes, fordi tiden ikke er moden, og den slags kun er for
nørder som du og jeg (dine egne ord.
Den mening er du i din fulde ret til at have.

Men når funktionen nu en gang er der, bør den også holdes ved lige og
administreres loyalt.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 22:41

On Sun, 26 Oct 2003 21:40:46 +0100, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Så der er altså ikke andre tjenester på DDA's server end on-line
>folketællinger til de utilfredse slægtsforskere? Eller forventer man ikke,
>at 'seriøse' brugere anvender tjenesten i weekenden?

Hvis du med seriøse brugere f.eks. tænker på historikere på
universiteter o.l., så kan jeg med min bedste ikke forestille mig, at
de vil bruge serveren. De vil naturligvis arbejde med cd'er.

>Men når funktionen nu en gang er der, bør den også holdes ved lige og
>administreres loyalt.

Ja, måske, og jeg er da enig i, at man kan have mange drømme om,
hvordan tingene "burde være". Men sagen er altså, at det niveau, som
du her skitserer (f.eks. med weekendvagt) ligger meget langt udenfor
det, som er praktisk og økonomisk muligt.

Jeg er heller ikke villig til at bruge forfærdeligt mange kræfter på
at nå op på sådan et niveau. Vi må nemlig prioritere indsatsen. Her er
der for mig to ting, som er væsentlige. Det ene er, at indtasterne får
de bedst mulige vilkår, for uden indtastere er der intet projekt. Det
andet er, at der er fri adgang til dataene, det har vi med cd'erne.
Dermed har vi sikret det _væsentlige_ i forbindelse med projektet.

Alt, hvad der går der ud over er i virkeligheden "luksus". Det vil
måske være dejligt at have; men det er ikke livsvigtigt - heller ikke
for KIP eller DIS.

DDA holder serveren ved lige og administrerer den loyalt indenfor de
givne rammer. Det er også udmærket. For hvis vi skal være ærlige, så
er der altså ingen slægtsforsker, der ikke kan tåle at vente nogle få
dage på sådan en søgning, og derfor ville det være fuldstændig
urimeligt, at bruge penge på en weekendvagt - samtidig med at LA
læsesale bliver lukket - vær dog en smule realistisk.

Desværre er der altså nogen, der ikke kan forstå det. Man forstår
ikke, at denne server er et gratis tilbud, som man kan tage imod og
bruge, hvis man vil, og hvis man ikke er tilfreds med den, så kan man
lade være. Jeg frygter, at det på sigt vil føre til en lukning af
serveren - hvilket altså IKKE er noget, jeg ønsker.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-10-03 23:32

Sun, 26 Oct 2003 22:41:15 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> lade være. Jeg frygter, at det på sigt vil føre til en lukning af
> serveren - hvilket altså IKKE er noget, jeg ønsker.

Du læser ikke hvad jeg skriver!

Jeg starter indlæget med at spørge, om der ikke ligger andre tjenester på
DDA's server.
Det svarer du ikke på. Og det er faktisk en vigtig oplysning i vurderingen
af vigtigheden i serverens oppetid.

Og hvis der ikke ligger andet end KIP-basen (eller hvad den nu hedder) er
jeg endnu mere overbevist om, at det ville være billigere for DDA at flytte
den til et Web-hotel. Der er ingen grund til at man skal vedligeholde web-
server-kompetance i huset bare for dette ene projekt.
Den kalkulation har man naturligvis lavet i DDA?

Vær dog en smule vågen, når du læser mine indlæg

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Fritz Gundgaard Knud~

Dato : 28-10-03 13:36

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev
<klip>
> Man forstår ikke, at denne server er et gratis tilbud,
<klip> --

Det er da vist en misforståelse? Omkostningerne afholdes vel af staten og
derfor af skatteyderne og derfor også af de fleste læsere af denne gruppe.
Og der vel ikke noget galt i, at skatteydere vil have et ordentligt produkt
for pengene?

med venlig hilsen

Fritz Gundgaard Knudsen
Kollerupvej 17
8900 Randers
+4586434904
fritz@gundgaard.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 23:05

Gert Krabsen <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev Sun, 26 Oct 2003 21:40:46
+0100

>Så der er altså ikke andre tjenester på DDA's server end on-line
>folketællinger til de utilfredse slægtsforskere? Eller forventer man ikke,
>at 'seriøse' brugere anvender tjenesten i weekenden?

Citat H. J. Marker:
Arne Feldborg stiller DDA et spørgsmål, som bruger og skatteyder. Det
spørgsmål er meget enkelt at besvare. Dansk Data Arkiv er Danmarks
nationale dataarkiv for forskningsdata fra samfundsvidenskab, historie
og sundhedsvidenskab og har som opgave at indsamle og formidle data fra
og til disse forskningsområder.

KIP-aktiviteten kan i et rimeligt begrænset omfang retfærdiggøres ud fra
dens potentielle værdi for historisk demografisk forskning.
X____________ Citat slut. _______________

> [...]
>men en, der ved servernedbrud modtager en SMS og så med en bærbar PC kobler

Dette foreslog jeg allerede for 3½ år siden H. J. Marker i en e-mail som
blev gengivet her i gruppen. Det udløste bla. ovenstående svar.

>Mener man, at det overstiger institutionens formåen, bør man seriøst
>overveje at 'outsource' hele driften af serveren til en ekstern udbyder.
>Det vil formentlig også være billigere

Her kunne det måske være interssant at se hvad Helbo mente ved samme
lejlighed.

Citat L. J. Helbo:
Det, som jeg derimod ikke forstår er, hvorfor DDA partout skal have sin
egen www-server? Hvorfor lejer man sig ikke ind på et web-hotel?

Det kan godt være, der er et eller andet som jeg overser; men netop
derfor ville jeg meget gerne høre forklaringen. Jeg synes fordelene ved
sådan en udlicitering er så helt åbenlyse, og jeg kan ikke rigtigt se,
hvor problemet skulle ligge.
X____________ Citat slut. ____________

Jeg kan så tilføje, at Marker slet ikke svarede på Helbos indlæg (men
måske har Marker følt sig 'pisset på'?)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-10-03 23:16

> [...]

> skal altså være nogen til at starte den op igen. Du behøver altså
> ikke, at blive oppe i den kommende nat også.

Du har sikkert ret - men svaret er alligevel utilbørligt arogant og er
af den type, der får folket til at marginalisere stanpunktet for eller
imod dig. Personligt syntes jeg du skylder Svend en uforbeholden
undskyldning for at svare ham så flabet.

> Iøvrigt har jeg lidt ondt af dig. Hvis du vælger at bruge to hele døgn
> på at søge via nettet, fremfor at investere 210,- kr. i en cd, så kan
> din timeløn ikke være ret stor?

Og - det er simpelt hen under lavmålet!

Svjv er Sven en flittig indtaster, der sikkert har investeret i de
foreløbig udgivne CDer, men der kommer jo (som du ikke er sen til at
prale med) millioner af poster til hele tiden, så den gamle CD, man kan
afæskes alt for mange kroner for, er allerede dybt forældet når den er
trykt. Hvad skulle formålet ellers være med den elendige serverfunktion.

> Jeg fatter ikke, ....
Nej, det er gået op for de fleste at der er en del du ikke fatter - det
kræver en vilje, der ikke er til stede.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Sven Trønning

Dato : 27-10-03 10:02

> [...]
> skal altså være nogen til at starte den op igen. Du behøver altså
> ikke, at blive oppe i den kommende nat også."

Desværre så skulle min søn bruge nogle dataer som ikke var på den sidste
cdér som jeg købte i juni til brug ved en forelæsning på RUC her til morgen.

Den var i øvrigt nede allerede fredag ved ca. 1500 tiden.

Kære Lars jeg har været formand for en fagforening i over tyve år og hvis
jeg talte eller skrev sådan som du gør så var jeg nok ikke formand i så lang
tid. Det kan godt være at du 1000 gange har svaret på det samme, men gør det
lige pænt hver gang.

Svenn Chr. Trønning
"

Fra : Erik Rahbek ?stergaa~

Dato : 27-10-03 19:48

> millioner af poster til hele tiden, så den gamle CD, man kan
> afæskes alt for mange kroner for, er allerede dybt forældet når den er
> trykt. Hvad skulle formålet ellers være med den elendige serverfunktion.

Og hvorfor var det egentlig at zip-filerne blev fjernet fra DDA's
server ?

Under diskussionen om RAs placering, var der vist også en minister der
foreslog, at arkivalia skulle tilgængelig gøres på internettet så alle
kunne læse dem. Mon ikke han vil værdsætte en "positiv holdning" til
internettets muligheder ?

mvh.
Erik

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 27-10-03 20:00

Hej Erik

Har lige indtastet en 20 årig Møllersvend Christen Rahbek i Voerladegaard
Sogn

Lennart

Fra : Erik Rahbek ?stergaa~

Dato : 28-10-03 19:55

"Lennart Frederiksen" <dsl21460@nospam.vip.cybercity.dk> wrote in message news:<bnjpv5$1evq$1@news.cybercity.dk>...
> Hej Erik
>
> Har lige indtastet en 20 årig Møllersvend Christen Rahbek i Voerladegaard
> Sogn

Tak, det lyder interessant, - synes jeg!
Ham kender jeg ikke, - men har oplysning der nærmer sig :

Niels Gudme Blicher Møller 1818 Vinding -1841 Kloster Mølle, Voerladegaard

der er medlem af Rahbek-slægten.

Jeg vil meget gerne vide hvad du ellers har fundet om Christen.

mvh.
Erik

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-10-03 21:19

On 27 Oct 2003 10:48:06 -0800, erik.rahbek.osterg@aab11.dk (Erik
Rahbek ?stergaard) wrote:

>Under diskussionen om RAs placering, var der vist også en minister der
>foreslog, at arkivalia skulle tilgængelig gøres på internettet så alle
>kunne læse dem.

Hermed mener ministeren og Rigsarkivaren _udelukkende_
www.arkivalieronline.dk. Det handler KUN om scanning.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Erik Rahbek ?stergaa~

Dato : 28-10-03 20:18

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote in message news:<9bvqpv45khnaignq26cvnbajhohmhu1lfp@4ax.com>...

> Hermed mener ministeren og Rigsarkivaren _udelukkende_
> www.arkivalieronline.dk. Det handler KUN om scanning.

Ja indscanningen af folketællinger OG kirkebøger er et særdeles godt
initiativ. Og det viser at de ser mulighederne i internet-mediet - øh
naturligvis.
Der vil være store praktiske vanskeligheder, - men her er de startet
et sted, der giver stor gevinst. Jeg har allerede fundet meget, - som
først langt senere ville blive tilgængelige vha. de indtastede
folketællinger.

De indtastede folketællinger har selvfølgelig stadig fordele, - ved
søgemulighederne, og iøvrigt for os der har svært ved at læse den
gamle skrift.

Mon det også vil sætte ekstra skub i indtastningen til DDA ? Nu hvor
de oprindelige tekster er så let tilgængelige ?

mvh.
Erik

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-10-03 08:06

On 28 Oct 2003 11:17:38 -0800, erik.rahbek.osterg@aab11.dk (Erik
Rahbek ?stergaard) wrote:

>Mon det også vil sætte ekstra skub i indtastningen til DDA ? Nu hvor
>de oprindelige tekster er så let tilgængelige ?

Ikke umiddelbart, tror jeg. Kvaliteten af de scannede FT er simpelthen
for dårlig. Jeg har lavet et par forsøg med at indtaste efter de
indscannede. Med de bedste sogne kan det godt lade sig gøre; men i de
fleste tilfælde dur det ikke.

Noget andet er så, at indtastningen går så hurtigt som aldrig før.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org