registreringer af begravelsessted på kirke~
Fra : erik

Dato : 25-10-03 13:52

hej,

Er der nogen som ved om man registerer hvem der begraves hvor på en
kirkegård, og hvornår gravstedet evt. slettet?

vh
Erik

DK: ret min spam-sikret email ved svar
EN: edit my spam secured email on reply

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-10-03 14:00

"erik" <NOSPAM_epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som ved om man registerer hvem der begraves hvor på en
> kirkegård, og hvornår gravstedet evt. slettet?

********
Uden at være expert, så har jeg engang for længe siden fået en oplysning fra
Lok. hist. arkiv i Randers at min ane lå begravet i gravsted nr.xx og at
gravstedet var betalt til en angivet dato [omkring 1945] og derefter
sløjfet.
Det syntes jeg selv var flot.
Men ellers er der vel bare kirkegårdskontoret tilbage at spørge . . .
Flemming.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-10-03 14:11

On Sat, 25 Oct 2003 14:52:05 +0200, "erik" <NOSPAM_epv@get2net.dk>
wrote:

>Er der nogen som ved om man registerer hvem der begraves hvor på en
>kirkegård, og hvornår gravstedet evt. slettet?

Ja, det står i kirkegårdsprotokollen, som føres i to eksemplarer. Det
ene føres af graveren, det andet af kirkeværgen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-10-03 15:38

erik wrote:

> Er der nogen som ved om man registerer hvem der begraves hvor på en
> kirkegård, og hvornår gravstedet evt. slettet?

Registreringerne er besvaret.
Med hensyn til sletningerne af gravsteder kan nævnes at begravelse i de
ukendtes grav *ikke* kan forlænges ud over de 10 år.
Ved familiegravsteder etc fx urnegårde er det egentlig kun et spørgsmål
om hvor længe den efterladte familie ønsker at betale for en
fortsættelse (det er i øvrigt ikke nogen herregård man betaler).

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 09:29

On Sat, 25 Oct 2003 16:38:12 +0200, "Bent Fleron"
<ikke@gyldig.invalid> wrote:

> [...]
>om hvor længe den efterladte familie ønsker at betale for en
>fortsættelse (det er i øvrigt ikke nogen herregård man betaler).

Det kan du ikke sige så generelt (begge dele) - det er nemlig
altsammen noget, som det enkelte menighedsråd fastlægger i
kirkegårdsvedtægten, og den kan variere en del fra sted til sted.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 25-10-03 16:16

> Er der nogen som ved om man registerer hvem der begraves hvor på en
> kirkegård, og hvornår gravstedet evt. slettet?

Ældre kirkegårdsprotokoller kan være at finde i pastoratarkiverne på
relevante Landsarkiv.

Mvh
Leif

Fra : erik

Dato : 26-10-03 11:03

"ældre" kirkegårdsprotokoller, er det fx. 1940?

vh
Erik

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 26-10-03 16:18

> "ældre" kirkegårdsprotokoller, er det fx. 1940?
>
> vh
> Erik
Det kan hænde, men afhænger af hvad der er afleveret. Et sted jeg har ledt,
var der registreret begravelser helt op til 1949 i den kirkegårdsprotokol,
som lå i Landsarkivet.

Men så relativt "nyt" er det bedste bud nok at begynde hos graveren på
kirkegården.

På større kirkegårde er de nye tider med EDB trængt ind. F.eks. efterspurgte
jeg for et par år siden en begravelse i starten af 1960erne på Hørsholm
kirkegård. Den "vagthavende" på kirkegårdskontoret kunne efter tre klik på
skærmen fortælle mig præcist hvor på kirkegården og hvornår de eftersøgte
var begravet.

Mvh
Leif