Oplysninger om afrejsedato
Fra : Kenneth Nygaard

Dato : 25-10-03 08:07

Hej NG

Jeg har været ved at spore noget familie som rejste til USA i starten
af 1900 tallet, og vil gerne opspore den nøjagtige udrejsedato. Jeg
har fundet begge personer i DDA's unvandrerarkiv, og har en
forevisningsdato, er det den nærmeste man kan komme?

Når man har navnet på skibet de rejste med, kan man så i andre arkiver
finde en nøjagtig udrejsedato.

Og så lige til noget andet. Jeg skal have støvet igennem nogle
kirkebøger fra Als i sønderjylland, for at finde fødested på en
oldeafar der er født 3. marts 1846. Er de kirkebøger on-line eller
skal man ned på et arkiv for at finde dem?

Med venlig hilsen

Kenneth Nygaard
Vestervig

Fra : Tom Stryhn

Dato : 25-10-03 09:54

Ved at gå ind på www.ellisisland.org kan du måske finde deres ankomst til USA
såfremt de er ankommet til New York

Der er ikke fortiden nogen kirkebøger fra Als på
http://www.arkivalieronline.dk/Kirkeboeger/Kirkeboger.asp
så du må afsted til et arkiv

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 16.10.2003

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-10-03 10:20

On Sat, 25 Oct 2003 09:07:15 +0200, Kenneth Nygaard
<vestervig@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>forevisningsdato, er det den nærmeste man kan komme?
>
>Når man har navnet på skibet de rejste med, kan man så i andre arkiver

Der er ikke rigtigt nogen præcis beskrivelse af det. Men efter at have
sammenlignet en del afrejser, er jeg kommet frem til, at det må have
været rejse-agenten, som foreviste billetten hos politiet i København
(ikke den rejsende), og at det er sket på afrejsedagen.

Det jeg har gjort er, at jeg har sammenlignet hele passagerlisten for
tre rejser. Jeg har dels fundet dem i udvandrerdatabasen (søgning
efter måned og år), dels har jeg fundet rejsen her:

http://www.norwayheritage.com/ships/index.asp

endelig har jeg fundet skibslisten, som kaptajnen førte og afleverede
ved ankomsten.

Det giver følgende billede. På skibslisten kommer først alle de
passagerer, som står i udvandrerdatabasen. Derefter følger en masse
andre passagerer. Det passer med, at skibene sejlede København,
Christiania-Christianssand-New York, for i udvandrerdatabasen har vi
jo kun de passagerer, som har købt deres billet hos en dansk agent.

Men blandt de passagerer, som findes i udvandrerdatabasen har langt de
fleste samme forevisningsdato, og den passer med afrejsedatoen fra
København - jævnfør ovenstående hjemmeside og skibslisten. Men sidst i
denne liste kommer der typisk en halv snes passagerer, som har
forevisningsdato en eller to dage senere, og de kommer typisk fra
Sydnorge, Sverige eller Nordjylland. Det kan kun forklares ved, at
disse passagerer har købt deres billet hos en dansk agent, men er
stået på skibet i Christiania eller Christianssand.

Men også i disse tilfælde svarer forevisningsdatoen til den dato, hvor
skibet sejlede fra hhv. Christiania eller Christianssand, og det
betyder naturligvis, at passagererne ikke selv kan have forevist
billetten i København (samme dag som de f.eks. selv stod på skibet i
Christianssand) - ergo må agenten have forevist.

Det betyder så igen, at en del passagerer fra Jylland formentlig er
rejst Esbjerg-London-Bristol-New York, og at disse aldrig har været i
København; men at agenten har forevist billetten hos politiet i
København samme dag som passageren rejste fra Esbjerg.

Du skal på arkivet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kenneth Nygaard

Dato : 26-10-03 18:49

On Sat, 25 Oct 2003 11:20:15 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>tre rejser. Jeg har dels fundet dem i udvandrerdatabasen (søgning
>efter måned og år), dels har jeg fundet rejsen her:

Mange tak for hjælpen.

Jeg har fundet det skib som min farfar's far rejste ud med, nemlig
Helleig Olav. Den afrejsedag der står der, er det fra København eller
er det fra Kristiania? Den synes jeg ikke fremgår af siden. Hvor har
du fundet passagerlister? Er det også på ovenstående link?

Med venlig hilsen

Kenneth Nygaard
(fjern nospam i email for direkte svar)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 19:16

On Sun, 26 Oct 2003 18:49:07 +0100, Kenneth Nygaard
<vestervig(no-spam)@tdcadsl.dk> wrote:

>Mange tak for hjælpen.
>
> Jeg har fundet det skib som min farfar's far rejste ud med, nemlig
>Helleig Olav. Den afrejsedag der står der, er det fra København eller
>er det fra Kristiania?

Jeg mener det er Kristiania. Det burde være en dag efter hans
forevisningsdag, hvis han er sejlet fra København.

>Den synes jeg ikke fremgår af siden. Hvor har
>du fundet passagerlister? Er det også på ovenstående link?

Nej, det var her: http://www.immigrantships.net/

men der er kun nogle ganske få danske.
--
Lars J. Helbo