Atamon i vandtanken ved overvintring
Fra : news_d

Dato : 24-10-03 08:58

Jeg har hørt at man kan komme atamon i sin vandtank, hvorved
tanken kan holde sig i en eller anden periode uden at diverse
microorganismer udvikler sig.
Kender nogen til dette, så ville jeg gerne vide mere, såsom
blandingsforholdet og skal man så fylde tanken eller tømme
tanken ved overvintring.
Den med blegemiddel synes jeg ikke om.
Jeg bryder mig heller ikke om sæbe i tanken.
Måske er der andre ideeer til hvad man kan komme i tanken.

--
Hilsen kayl
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Per J

Dato : 24-10-03 10:53

I meddelse: 3f98dbb2$0$29385$edfadb0f@dread15.news.tele.dk.
Skriver news_d via sin e-mail <news_d@kaylarsen.com>:

> [...]
> Den med blegemiddel synes jeg ikke om.
> Jeg bryder mig heller ikke om sæbe i tanken.
> Måske er der andre ideeer til hvad man kan komme i tanken.

Tøm tanken helt for vand. Ellers fryser det til is, og springer tanken, hvis
den er af glasfiber.
Til foråret kan du vaske tanken med alm. opvaskemiddel, og skylle efter
indtil det ikke skummer.
Om vinteren er der nok ikke særlig megen aktivitet, hvad alger angår.

Atamon kan du selvfølgelig godt hælde i om sommerem. Jeg vil tro en flaske
(250ml) pr 100L.

Jeg kender en det kommer en flaske husholdningssprit i tanken, for at den
sidste rest vand ikke skal fryse og springe slanger m.m.. Sprit gør også at
der ikke kan leve noget som helst i tanken. Hans tank har ikke været åbnet i
de sidste 12-14år. Men der skal skyldes godt, for det smager ad h...... til

Personligt har jeg et kulfilter efter pumpen. Jeg skifter vandet inden
weekend turen. I sommerferien efterfyldes. Vær sikker på at du ikke får det
stillestående vand i slanger og rør på broen ned i tanken. Lad vandet løbe
indtil det er blevet koldere end det var da du åbnede for vandet.

Test for rent vand, ved at hælde vand i et glas med et par tsk. fulde
sukker. Lad det stå natten over. Er det grumset næste dag, er det urent. Er
det stadigt klart, skulle det være rent.

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-03 13:31

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de sidste 12-14år. Men der skal skyldes godt, for det smager ad h...... til

Og så kan man bruge tonsvis af vand på at skylle denatureringsmidlet ud. Det
nye denatureringsmiddel lugter og smager ganske forfærdeligt, og lugten og
smagen hænger ved meget længe.

Prøv at dyppe en fingertip i sprit og sætte tungen på, du kan smage det i
flere dage bagefter!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-10-03 16:45

Ja, det er jo hele ide'en. - at man ikke skal kunne drikke sprit'en når der
ikke er afgift på den.

Man kunne jo bruge en flaske Brøndum. - så ville man jo også glæde sig
ekstra meget til foråret hvor båden skal i vandet og indholdet drikkes
....... <smile>

/Bjarke

> "Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP
sidste 12-14år. Men der skal skyldes godt, for det smager ad h...... til

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 25-10-03 01:17

Det er da også snart billigere, at drikke Brøndum end, at drikke vand, så
hvorfor ikke bare fylde tanken helt op med Brøndums ?

Mvh.
Gunnar.

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bnbhds$2f5j$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-03 13:27

"news_d" <news_d@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse news:3f98dbb2$0$29385

> Den med blegemiddel synes jeg ikke om.
> Jeg bryder mig heller ikke om sæbe i tanken.
> Måske er der andre ideeer til hvad man kan komme i tanken.

Eddikesyre. Det fjerner bakterier, er nemt at rengøre og er ikke spor giftigt.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-10-03 14:39

Claus Tersgov wrote:

> Eddikesyre. Det fjerner bakterier, er nemt at rengøre og er ikke spor giftigt.

I fødevare industrien bruges bl.a. brintoverilte til disinficering. Det
kan dog være aggresive sager så vær varsom.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-03 15:19

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse news:3f992b5e$0$9788

> I fødevare industrien bruges bl.a. brintoverilte til disinficering. Det
> kan dog være aggresive sager så vær varsom.

Mon ikke, det også bliver lidt dyrt til en stor vandtank. Jeg har ofte brugt
det, når mine katte kom hjem med sår, og det er da ikke helt billigt...

Afhængigt af opløsning er det nu ikke så aggressivt. Jeg har da brugt det på
egne sår også, og det gør ikke ondt?

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-10-03 16:56

Claus Tersgov wrote:

> Mon ikke, det også bliver lidt dyrt til en stor vandtank. Jeg har ofte brugt
> det, når mine katte kom hjem med sår, og det er da ikke helt billigt...

Tror ikke det vil være nogen god idé at komme den 40% opløsning jeg
bruger til dine kattes sår

> Afhængigt af opløsning er det nu ikke så aggressivt. Jeg har da brugt det på
> egne sår også, og det gør ikke ondt?

Jo 40% som man køber hos matas er ret aggressivt. Du tænker nok kun på
det kan købe der er fortyndet til 0,8%.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-03 19:23

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse news:zXbmb.12241

> Tror ikke det vil være nogen god idé at komme den 40% opløsning jeg
> bruger til dine kattes sår

> Jo 40% som man køber hos matas er ret aggressivt. Du tænker nok kun på
> det kan købe der er fortyndet til 0,8%.

Det er ikke noget jeg har prøvet. Jeg køber det på apoteket...

Hvad bruger man dog 40 % til bortset fra blondine tilbehør og den omtalte
bakterienedbrydelse?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-10-03 19:49

Og det skulle komme fra dig Claus ?? Man køber da selvfølgelig ikke det
fortyndede, når man kan købe det rigtige og selv fortynde det. Det sparer
man *mange* penge på. Det er øjensynligt meget tidskrævende for
materialisten at blande det ...

og hvis man har noget metal man gerne vil af med, så putter man det lige
ned i en blandign af 2/3 saltstyre og 1/3 40% brintoverilte. Det bliver til
stærke sager ... (alvorligt: pas på !!)

/Bjarke

Hvis man har noget af metal, som man gerne vil af med, s
"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> wrote in message

CUT

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-03 20:02

> [...]

> fortyndede, når man kan købe det rigtige og selv fortynde det. Det sparer
> man *mange* penge på. Det er øjensynligt meget tidskrævende for

Som jeg skriver, så har jeg *kun* brugt det til at rense sår med. Og til det
formål, kunne jeg da *aldrig* drømme om at anvende brintoverilte, hvor
hovedbestandelen er almindeligt postvand, det er ski da ikke sterilt.
Postevand kan da være fuld af bakterier, og det er vel ikke det, man har brug
for at komme i sine sår!

Sluttelig, hvorfor tror du, at det er tidskrævende for producenten at blande
det, er det mon fordi det skal være sterilt?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-10-03 20:16

Det giver måske også lidt store mængder.

Det bliver jo sterilt, når det blandes med brintoverilten. Det er jo hele
ide'en med at bruge brintoverilte til sår ....

/Bjarke

"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> wrote in message

cut

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-10-03 00:30

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> fortyndede, når man kan købe det rigtige og selv fortynde det. Det sparer
> man *mange* penge på. Det er øjensynligt meget tidskrævende for

Klart, man skal nok have lidt styr på forholdene hvis man forsøger,
ellers "river det en finger af"

Men det er nu fint til vandtanken. Der kommer det sig ikke så nøje om
opløsningen er blevet en anelse for stærkt bare man ikke drikker af det.
Når det har fået lov til at står lidt og virke og det ikke bobler mere,
tømmes det ud og tanken og systemet skylles igennem med lidt rent vand.
og man har en fuldstændig bakteriefri tank og system. Husk at hive noget
af det ud igennem alle vandhanerne!
Brintoverilte giver ikke en grim smag som eddike eller husholdningssprit
gør. Hvis jeg skulle bruge spritløsninge, ville jeg nok vælge rent
ethanol i stedet. Det er som sådan ikke giftigt og er derfor det bliver
brugt i fødevareindustrien. Problemet med brintoverilte er at det giver
ætseskader hvis koncentrationen er for høj, men det er jo let at undgå
hvis man tænker sig en smule om.

> og hvis man har noget metal man gerne vil af med, så putter man det lige
> ned i en blandign af 2/3 saltstyre og 1/3 40% brintoverilte. Det bliver til
> stærke sager ... (alvorligt: pas på !!)

Jep - det danner klordampe - bestemt ikke sunde. Jeg bruger nu et
blandingsforhold der hedder 1 del vand, 1 del HCl og 1 del
brintoverilte. Det virker fint til det kobber jeg skal ætse væk. Hvis
man laver blandingen kraftigere kan man resikere at det bliver så varmt,
at det begynder at koge.
I denne sammenhæng er det ikke brintoverilten der ætser, den virker blot
som katalysator.

- Lars

Fra : Bent & Jeanne

Dato : 25-10-03 09:59

Brintoverilte er det eneste rigtige, det benyttes alle steder både i
levneds-middel og pharmaceutisk industri, Benytter man den type der ikke er
stabiliseret er det meget nemt at skylle ud, det forurener ikke, og der er
ingen bismag. Vil man være helt sikker, kan man købe disse små "stickers"
til at checke for evt. rester.

Mvh
Bent Pedersen

Fra : Kurt Becher

Dato : 25-10-03 21:49

Bent & Jeanne wrote:
> [...]
> ikke, og der er ingen bismag. Vil man være helt sikker, kan man købe
> disse små "stickers" til at checke for evt. rester.

Hejsa

Til gengæld har det vel en ringe holdbarhed???
H2O2 er jo en ret ustabil forbindelse og uden indibitor "futter" (nej - ikke
noget med henvisninger til andre NG'er) det vel ret hurtigt af. Men det kan
jo kun være en fordel, når man hælder det i drikkevandet.

Hvad med klor? Jeg har hørt om nogle langturssejlere, der faktisk
udelukkende levede af regnvand og så tilsatte de klor i en HELT bestemt
målestok. Det holdt vandet friskt og kunne "næsten" ikke smages. Klor
tilsættes jo også drikkevandet på land visse steder...

MVH

Fra : Bent & Jeanne

Dato : 26-10-03 10:40

Ja selvfølgelig har det en ringe holdbarhed, men først efter det er blandet
i vandet.Det er jo hele ideen.
Du behøver vel kun bruge det en gang pr. sæson, fx. om foråret. Så kan
tanken vel holde sig ren ved alm. brug?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-03 17:54

> [...]
> målestok. Det holdt vandet friskt og kunne "næsten" ikke smages. Klor
> tilsættes jo også drikkevandet på land visse steder...

Ja, men i en normal dansk vandtank er det *fuldstændig* unødvendigt, med
mindre din tank er en ren bakteriebombe.

Tænk på miljøet, klor er meget skadeligt...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-10-03 19:48

Eller rettere:

Vandet kan allerede være tilsat klor fra vandværket. Yderligere tilsætning
skal ske med betragtelig omtanke. Store mængder klor er ikke sundt og tænk
bare på hvor skidt vandet smager af klor i London og Paris. Brug kun rigtig
klor. Ikke klorin, som er et rengøringmiddel der indehodler andet end klor.

/Bjarke

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 27-10-03 13:07

> [...]
rigtig
> klor. Ikke klorin, som er et rengøringmiddel der indehodler andet end

Det er mig bekendt kun i Kbh. der tilsættes klor til vandet her i DK. De
mængder de tilsættes er så små at det ikke har nogen sundhedsmæssig effekt,
faktisk foretrækker jeg at vandet lugter af klor hvis jeg er et sted hvor
jeg ikke er helt trg ved vandforsyningen. Så er man nemlig sikker på at jeg
ikke får infektioner den vej

I skal huske at skelne mellem de forskellige former klor findes på. Stoee
mængder klorid er heller ikke sundt, men nu taler vi mange gram.

Det vil jeg mene er noget overdrevet. Evt overskydende klor (hypoklorit) fra
en vandtank vil hurtigt finde noget at reagere med og reduceres til klorid.
I dit lokale havnemiljø vil chancen for at danne underlige klorerede
forbindelser være _yderst_ begrænset.

mvh

Martin

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-10-03 14:49

Kor og brintoverilte gør stort set det samme. Det er såkaldte oxyderende
stoffer.

Den største forskel i praktisk brug er at brintoverilte bliver til vand og
ilt efter det er reageret med omgivelserne. Klorstanken, smagen og
giftigheden for mennesker og miljø er derimod ikke let at komme af med.
Brug brintoverilte istedet for klor til desinfektion, afblegning mm.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : news_d

Dato : 24-10-03 22:01

> Eddikesyre. Det fjerner bakterier, er nemt at rengøre og er ikke spor
giftigt.

Det med eddikesyre lyder, i mine øjne, meget fornuftigt. Det er jo hvad jeg
bruger til min kaffemaskine og jeg er stadig i live og ved nogenlunde
helbred.

Jeg forestiller mig så følgende process i dette efterår
Tanken (200 liter) tømmes ud.
1/2 liter eddikesyre blandet med 1/2 liter vand kommesi tanken.
Med en børste svinger jeg blandingen lidt rundt i tanken.
Kommer en halv liter rød ålborg
og trækker lidt af syre-ålborg blandingen gennem pumpesystemet
Til foråret
skyller tanken 3 gange med et par spande vand og
svinger børsten i tanken for at få blandingen på siderne med ud
hvorefter tanken er helt så klar.

Hvordan lyder denne process?

Hilsen kayl
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-03 23:26

"news_d" <news_d@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse news:3f99933d$0$29357

> Hvordan lyder denne process?

Jeg kan slet ikke se noget formål i at komme sprut i tanken. Det gør da kun,
at algerne får en lille skid på, når de drøner ud i afløbet...

Hvis din tank ellers er normalt ren, så er der næppe mange bakterier, men
hovedsagligt alger. Brug hellere pengene på masse af eddikesyre og lad det stå
nogle dage. Skyl derefter ud og lad tanken stå tom til foråret.

Er der så kommet smådyr eller mikrober, så gentag processen og din tank er
klar...

Sådan har jeg altid gjort, og jeg har brugt mine tanke meget og altid drukket
vandet uden at tilføre diverse antimicrobe midler (kan ikke fordrage smagen).

Claus