/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Høj fart lig med små blærer
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-10-03 22:00

Jeg faldt over en påstand i en anden gruppe som gik på, at folk der
kører stærkt på motorvejene har små blærer, ud fra den betragtning, at
man som lastbilchauffør bliver overhalet af de samme biler flere
gange.

Det grinede jeg meget af, men der er s'gu noget om snakken.

Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.

Jeg ved godt at det kan skyldes små børn i bilen osv., men jeg fik da
lige motioneret lattermusklen.

Venlig hilsen
Folmer
>
>
>
>


 
 
Flemming Jørgensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Jørgensen


Dato : 26-10-03 22:10

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg faldt over en påstand i en anden gruppe som gik på, at folk der
> kører stærkt på motorvejene har små blærer, ud fra den betragtning, at
> man som lastbilchauffør bliver overhalet af de samme biler flere
> gange.
> Det grinede jeg meget af, men der er s'gu noget om snakken.
> Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
> utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.


Den med blærerne kender jeg ikke , men der er forsket i fartens betydning
for hjernens belastning mht. mængden af input/stimuli under kørsel.

En af påstandene er at jo højere fart desto hyppigere og længere pauser for
at "kompensere/restituere".
Hvis dette er rigtig, kan det skyldes at du ser den samme bilist en til
flere gange.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.


Thomas Strandtoft (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-10-03 02:22

Flemming Jørgensen wrote:

> Den med blærerne kender jeg ikke , men der er forsket i fartens betydning
> for hjernens belastning mht. mængden af input/stimuli under kørsel.
>
> En af påstandene er at jo højere fart desto hyppigere og længere pauser for
> at "kompensere/restituere".

Det kan umuligt passe, jeg har da hørt her i gruppen at man
sagtens kan køre til Italien på 11 timer, med 180 km/t i snit og
alligevel være absolut åndsfrisk når man når frem..

Det er muligt det forholder sig anderledes, hvis man som Folmer
snakker om, kører i Sverige?!? Måske noget med afstanden til
Polarcirklen, hvem ved??

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Niels Skaaning (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 26-10-03 22:33

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:94dopv05g9982fhf02fo8ihmgkuasrkecq@4ax.com...
> Jeg faldt over en påstand i en anden gruppe som gik på, at folk der
> kører stærkt på motorvejene har små blærer, ud fra den betragtning, at
> man som lastbilchauffør bliver overhalet af de samme biler flere
> gange.
>
> Det grinede jeg meget af, men der er s'gu noget om snakken.
>
> Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
> utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.
>
> Jeg ved godt at det kan skyldes små børn i bilen osv., men jeg fik da
> lige motioneret lattermusklen.

Sådan som jeg forstår det så kører du 4½ time uden pause eller?

NS



Allan Møller (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Møller


Dato : 26-10-03 22:41

> > Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
> > utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.
> >
> > Jeg ved godt at det kan skyldes små børn i bilen osv., men jeg fik da
> > lige motioneret lattermusklen.
>
> Sådan som jeg forstår det så kører du 4½ time uden pause eller?

Sådan er køre/hviletiderne indrettet. 2 x 4½ timer med 45 min. pause
imellem.
Køretiden kan så et par gange (2) om ugen sættes op med 1 time.
Men en køreperiode må aldrig overstige 4½ time. (Og dog i særlige tilfælde)

Men det kan Folmer sikkert fortælle mere om - han bruger jo reglerne til
daglig.


Mvh. Allan




Folmer Rasmussen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-10-03 22:51

On Sun, 26 Oct 2003 22:32:38 +0100, "Niels Skaaning"
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:94dopv05g9982fhf02fo8ihmgkuasrkecq@4ax.com...
>> Jeg faldt over en påstand i en anden gruppe som gik på, at folk der
>> kører stærkt på motorvejene har små blærer, ud fra den betragtning, at
>> man som lastbilchauffør bliver overhalet af de samme biler flere
>> gange.
>>
>> Det grinede jeg meget af, men der er s'gu noget om snakken.
>>
>> Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
>> utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.
>>
>> Jeg ved godt at det kan skyldes små børn i bilen osv., men jeg fik da
>> lige motioneret lattermusklen.
>
>Sådan som jeg forstår det så kører du 4½ time uden pause eller?
>
>--

Det er lidt uigennemskueligt for mig, hvor du vil hen med spørgsmålet,
da det ikke har nogen relevans til mit indlæg, men ja, det kan jeg
godt finde på.

Hvis formålet er at kølhale mig for det, så kig lige her først:

http://www.transit.dk/download/kh/kh00.asp

Hvis kølhaling ikke er formålet med spørgsmålet vil jeg gerne vide
hvorfor du så stillede det. Jeg brøs mig ikke om uigennemskuelige
sager.

Venlig hilsen
Folmer
>
>
>
>
>


Niels Skaaning (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 26-10-03 23:37

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lidt uigennemskueligt for mig, hvor du vil hen med spørgsmålet,
> da det ikke har nogen relevans til mit indlæg, men ja, det kan jeg
> godt finde på.
>
> Hvis formålet er at kølhale mig for det, så kig lige her først:
>
> http://www.transit.dk/download/kh/kh00.asp
>
> Hvis kølhaling ikke er formålet med spørgsmålet vil jeg gerne vide
> hvorfor du så stillede det. Jeg brøs mig ikke om uigennemskuelige
> sager.

Det var nok fordi jeg ikke selv kan kører lastbil i 4½ uden pause. Når jeg
kører langt så holder jeg ca. 10 min. pause hver time ellers falder jeg
simpelthen i søvn bag rattet.

NS



Folmer Rasmussen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-10-03 23:57

On Sun, 26 Oct 2003 23:37:24 +0100, "Niels Skaaning"
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Det er lidt uigennemskueligt for mig, hvor du vil hen med spørgsmålet,
>> da det ikke har nogen relevans til mit indlæg, men ja, det kan jeg
>> godt finde på.
>>
>> Hvis formålet er at kølhale mig for det, så kig lige her først:
>>
>> http://www.transit.dk/download/kh/kh00.asp
>>
>> Hvis kølhaling ikke er formålet med spørgsmålet vil jeg gerne vide
>> hvorfor du så stillede det. Jeg brøs mig ikke om uigennemskuelige
>> sager.
>
>Det var nok fordi jeg ikke selv kan kører lastbil i 4½ uden pause. Når jeg
>kører langt så holder jeg ca. 10 min. pause hver time ellers falder jeg
>simpelthen i søvn bag rattet.
>
>--

Så vil jeg da foreslå at du udvider seancerne med 5 minutter, så dine
breaks i det mindste kan godkendes som pauser.

Hvad siger vognmanden iøvrigt til alle de pauser? Det må da forsinke
transporten en smule, især hvis du har kolleger der kører samme tur er
der jo gode sammenligningsmuligheder?

Venlig hilsen
Folmer
>
>
>
>



Niels Skaaning (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 27-10-03 14:23

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:qvjopv076b4h82jhrpco46t44e4koetqh1@4ax.com...

> Så vil jeg da foreslå at du udvider seancerne med 5 minutter, så dine
> breaks i det mindste kan godkendes som pauser.

> Hvad siger vognmanden iøvrigt til alle de pauser? Det må da forsinke
> transporten en smule, især hvis du har kolleger der kører samme tur er
> der jo gode sammenligningsmuligheder?

Nu er det ikke så ofte at jeg kører stræk som er lange nok til at pauserne
skulle være noget problem og jeg har jo også ret til 30 min. selvbetalt
pause, og det er bare den jeg bruger af. Desuden tror jeg at vognmanden
ville vælge små pauser frem for en smadret lastbil eller lign. fordi jeg
faldt i søvn bag rattet (skadesfrekvensen for afløsere er vist ret høj). Og
så er der lige den med at jeg er afløser så man får jo længere snor af flere
årsager (dårlig søvn, kender ikke ruter, jeg er billigere end eksterne
vognmænd osv.). Jeg har desuden været ansat i det (studie)job i snart 3 år,
så et eller andet sted må de jo være tilfredse med min indsats :).

NS



Per Beer Hansen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 27-10-03 14:16

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bnhib3$113c$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk
>
> Det var nok fordi jeg ikke selv kan kører lastbil i 4½
> uden pause. Når jeg kører langt så holder jeg ca. 10 min.
> pause hver time ellers falder jeg simpelthen i søvn bag
> rattet.

Helt seriøst, så mener jeg at du har et problem.
Hvis ikke du kan holde dig vågen/koncentreret i mere end max en time ad
gangen, når du kører langt.
Sover du ikke om natten ?
(Du går måske for meget i seng og sover for lidt

--
Mvh
Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere




p.jarnbak (27-10-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 27-10-03 01:12


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:94dopv05g9982fhf02fo8ihmgkuasrkecq@4ax.com...
> Jeg faldt over en påstand i en anden gruppe som gik på, at folk der
> kører stærkt på motorvejene har små blærer, ud fra den betragtning, at
> man som lastbilchauffør bliver overhalet af de samme biler flere
> gange.
>
> Det grinede jeg meget af, men der er s'gu noget om snakken.
>
> Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
> utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.

Samme problem når man køre gennem tyskland på mc og skal
ind og tanke for hver 1,5 time og så ud at overhale de samme
biler/lastbiler igen.Det værste jeg har prøver var engang vi mødte
en 80 kubik mc der kørte en 90 km/t i basel og da vi tankede i
frankfurt kørte han forbi ude på motorstrasen = lang næse.
Hej Palle.
P.s. Der går nok en 20-25 min med at tanke/ryge/drikke cola for 7 mc'er.



phk (27-10-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 27-10-03 09:44


"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9c6258$0$29377$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> news:94dopv05g9982fhf02fo8ihmgkuasrkecq@4ax.com...

> Samme problem når man køre gennem tyskland på mc og skal
> ind og tanke for hver 1,5 time og så ud at overhale de samme
> biler/lastbiler igen.Det værste jeg har prøver var engang vi mødte
> en 80 kubik mc der kørte en 90 km/t i basel og da vi tankede i
> frankfurt kørte han forbi ude på motorstrasen = lang næse.

For over 20 år siden kørte jeg på MC sydpå. Jeg kørte 130 km/timen (ægte) og
holdt kun de pauser der var nødvendigt for at tanke. Jeg husker ikke om min
passager skulle ryge m.m., men fakta er at jeg kommer hurtigere derned i
bil, hvis man kører 100 km/timen (ægte).

Stor var min forbavselse da jeg fandt ud af det. Siden har jeg ikke kørt på
MC sydpå :)


--
Per, Esbjerg



Rick (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Rick


Dato : 27-10-03 11:33

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message news:<94dopv05g9982fhf02fo8ihmgkuasrkecq@4ax.com>...
> Jeg faldt over en påstand i en anden gruppe som gik på, at folk der
> kører stærkt på motorvejene har små blærer, ud fra den betragtning, at
> man som lastbilchauffør bliver overhalet af de samme biler flere
> gange.
>
> Det grinede jeg meget af, men der er s'gu noget om snakken.
>
> Når man kører 4½ time f.eks. ad E4 mod Stockholm er det faktisk
> utroligt hvor mange gange man ser de samme biler overhale én.
>
> Jeg ved godt at det kan skyldes små børn i bilen osv., men jeg fik da
> lige motioneret lattermusklen.

Jeg har en gang præsterert at overhale det samme træk 3 gange på
strækningen mellem Kruså og Vejle! Vi nåede liige at komme på
motorvejen og overhale, så skulle konen tisse! I mellemtiden fes
lastbilerne forbi ude på motorvejen. Ungerne bliver selvfølgelig
spurgt om de også skal. Naj naj! Det skal de i hvert fald ikke!! Ud på
motorvejen igen efter at konen var blevet færdig. Overhale lastbilerne
bare for at høre ungerne hyle at nu skulle de også tisse! Da far så
med en lidt underlig farve i hovedet spørger, hvorfor de ikke kunne
have tisset lige før, kommer det logiske svar: "Jamen, da skulle vi
ikke!" AARRGGHH!!
Ind på den næste P-Plads og ungerne ud at tisse. I mellemtiden fes
lastbilerne forbi ude på motorvejen- igen. Da ungerne så endelig var
færdige, kunne vi fortsætte turen. Ud på motorvejen og overhale
lastbilerne èn gang til!!

Fly

René Lønstrup (27-10-2003)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 27-10-03 22:06

Rick wrote:
> Ind på den næste P-Plads og ungerne ud at tisse. I mellemtiden fes
> lastbilerne forbi ude på motorvejen- igen. Da ungerne så endelig var
> færdige, kunne vi fortsætte turen. Ud på motorvejen og overhale
> lastbilerne èn gang til!!

Hvorefter du skulle tisse?


--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
min email: se om du kan regne dén ud..



Rick (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Rick


Dato : 28-10-03 08:39

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in message news:<3f9d88c4$0$3734$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> Rick wrote:
> > Ind på den næste P-Plads og ungerne ud at tisse. I mellemtiden fes
> > lastbilerne forbi ude på motorvejen- igen. Da ungerne så endelig var
> > færdige, kunne vi fortsætte turen. Ud på motorvejen og overhale
> > lastbilerne èn gang til!!
>
> Hvorefter du skulle tisse?

Faktisk, ja! Da turen vi skulle på plejer at tage 2-2½ time, alt efter
trafik, er kroppen indstillet på den tid, så cirka ½ time før mål var
den min tur, men jeg holdt ud til vi var ankommet.

Fly

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste