Tilspændingsmoment dieseldysse ??
Fra : edob

Dato : 26-10-03 09:42

Hej NG.

Jeg roder lidt med en 1-cylindert dieselmotor. Jeg har netop købt ny
komplet dysse som jeg skal montere, men kender ikke tilspændingsmomentet for
de to monteringsbolte. Er der nogen som kan hjælpe - evt. et kvalificeret
gæt ??

Dieslen er en Italiensk fabrikeret Ruggerini diesel RDM901 omkring 10HK.
(Sidder på en 220 volt generator (MASE) ombord en motorbåd).

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-10-03 08:45

> [...]
>
> Dieslen er en Italiensk fabrikeret Ruggerini diesel RDM901 omkring 10HK.
> (Sidder på en 220 volt generator (MASE) ombord en motorbåd).

Normalt kan man mærke hvor meget noget sådant skal spændes.
Hvad mm gevind er der tale om?

Niels

Fra : edob

Dato : 26-10-03 09:56

> Normalt kan man mærke hvor meget noget sådant skal spændes.
> Hvad mm gevind er der tale om?
>
> Niels

Hej Niels. Jeg ville have opgivet boltenes diameter - men fik ikke målt dem
da jeg var i skibet igår. Sidder med den nye dysse her. Hullerne i dyssen
til boltene måler 8,5 mm. Så måske er boltene 8,0mm - men kan måske være
mindre.

Frank.

Fra : alexbo

Dato : 26-10-03 10:37

"edob" skrev

Så måske er boltene 8,0mm - men kan måske være mindre.

En 8 mm bolt skal spændes næsten ingen ting.
ca. 20 Mn.
Men det er bare at bruge en ringgaffelnøgel og spænde med hånden.

mvh
Alex Christensen