Att: Mercedes kørere
Fra : Sonil

Dato : 26-10-03 08:30

Hej med jer,

I motors nylige brugtvognstest af en E klasse skriver de på et tidspunkt at
270 CDI og 320 CDI kom med citat " for en gangs skyld velskiftende 6 trins
gearkasser". Jeg troede ærligt talt at Mercedes altid havde haft
velskiftende gearkasser ?

Hvad mener de mon med deres påstand ? Skifter aut. gear i MB ikke godt og
blødt ?

Erfaringer modtages med tak

Mvh
Søren

Fra : Michael Nielsen

Dato : 26-10-03 11:33

"Sonil" <sonil@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> 270 CDI og 320 CDI kom med citat " for en gangs skyld velskiftende 6 trins
> gearkasser". Jeg troede ærligt talt at Mercedes altid havde haft

De tenker antakelig på 6-trinns manuelle gearkasser. Mercedes har "aldri"
vært flinke med manuelle gearkasser, ihvertfall ikke sett i forhold til
f.eks. Getrag-kassene i BMW.

En annen side av saken er selvsagt at E320 CDI slett ikke finnes med manuelt
gear. 270 CDI med manuelt gear har 30 Nm lavere dreiemoment fordi
manuelkassen ikke kan tåle de 400 Nm som sitter i E270 CDI med automat.

E-klasse har kun vært levert med 5-trinns (og 4-trinns i de tidligere
modeller) automatgear. Nå kommer den nye 7-trinns automatkasse etter hvert.

> Hvad mener de mon med deres påstand ? Skifter aut. gear i MB ikke godt og
> blødt ?

100% silkemyk sjalting har jeg ennå til gode å oppleve i en MB - de skifter
litt hårdere enn mange andre, men så holder de desto lenger.
Misforstå meg rett - 5-trinns i E-klasse skifter generelt sett nydelig

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : claus b. p.

Dato : 27-10-03 01:03

> [...]
> velskiftende gearkasser ?
>
> Hvad mener de mon med deres påstand ? Skifter aut. gear i MB ikke godt og

Jeg synes det skinner lidt igennem at FDM's mand ikke er så begejstret for
tanken om at købe en "ny" brugt bil til 300-500.000, som ovenikøbet har kørt
hyrevogn. Jeg ved ikke hvad han sammenligner med, men de moderne MB
gearkasser er efter min mening fremragende. Selv de ældre 'tomatkasser er
udemærket, selv om selvfølgelig finder en med noget slid fra tid til anden.
Den bedste anbefaling er vel trods alt, at de fleste der har prøvet at eje
en Mercer vender tilbage til mærket gang på gang. Se selv i FDM's test, alle
Mercer-ejerne der er nævnt i "brugerenes erfaringer" vil købe samme mærke
igen.

/Claus
(Der har haft Mercedes i 4 ud af 20)