Støddæmperskift - Camber - Tip
Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 07:50

Da jeg i går skiftede støddæmper på min Golf III med 202.000 på klokken var
jeg nødt til at finde en måde at styre camberjusteringen. Jeg udtænkte
følgende metode som måske kunne bruges af andre.

Bemærk at jeg kun har afmonteret fjederbenet og ikke bærearmen eller
styrekugler. Den eneste justering jeg derved behøver tænke på er camber.

Forudsætninger for brug af metoden:
1. Ingen betydende slidtage i bøsninger - Læs ingen sløre
2. Inden støddæmperskifte antages det at camberjusteringen er ok

Bilen løftes kun ved det hjul som man arbejder på.
Når hjulet er afmonteret sikres det at fjederbenet er strukket helt ud og
bærearmen derved er i bundstilling.
Det sikres af bremseskiven sidder fast, at den lille skrue er spændt og at
skiven lægger helt til mod flancen.
Et vaterpas med magnet monteres på den rene og jævne anlægsflade på
bremseskiven, der hvor hjulet normalt er fastspændt.

Nu sænkes donkraften indtil det punkt hvor bremseskiven står i lod.
Afstanden mellem bremseskiven og gulvet måles og noteres.

Donkraften hæves igen og fjederbenet afmonteres.

Inden fjederbenet adskilles måles fjederbenets længde og noteres.

Fjederbenet samles igen med den nye støddæmper. Længden måles og
sammenlignes med længden af fjederbenet med den gamle støddæmper. De målte
værdier bør være ens.

Fjederbenet med den nye støddæmper monteres og spændes i toppen.
De to bolte i bunden i bunden isættes og spændes til så det kun lige akkurat
er muligt at forskyde samlingen.

Nu skal camber justeres eller rettere justeres til samme værdi som
tidligere.

Hvis fuld længde af den nye støddæmper er identisk eller indenfor et par
milimeter af den gamle gøres således:
- Donkraften sænkes så afstanden mellem gulvet og bunden af bremsesskiven er
den sammen som blev målt tidligere.
- Vaterpasset monteres atter på bremseskiven.
- Forskyd bremseskiven til den er i lod.
- Spænd de to bolte med passende moment eller til punktet hvor der næsten
kommer brune streger i bukserne

Hvis fuld længde af den nye støddæmper er mere end et par milimeter længere
end den gamle forestiller jeg mig at man kunne gøres således:

- Donkraften sænkes så afstanden mellem gulvet og bunden af bremsesskiven er
den sammen som blev målt tidligere.
- Vaterpasset monteres atter på bremseskiven.
- Forskyd bremseskiven til den er i lod.
- Spænd de to bolte så samllingen er fast
- Læg en træklods under bremseskiven så den ikke kan komme nærmere mod
gulvet
- Sænk nu donkraften yderligere så den ekstra sænkning svarer til den længde
som den nye støddæmper er længere end den gamle
- Når fjederbenet er presset sammen til samme længde som det gamle checkes
om bremseskiven er i lod
- Hvis bemseskiven ikke er i lod hæves donkraften, samlingen justeres og
ovenstående gentages indtil bremseskiven er i lod
- Spænd de to bolte med passende moment eller til punktet hvor der næsten
kommer brune streger i bukserne

Hvis fuld længde af den nye støddæmper er mere end et par milimeter kortere
end den gamle gøres således:
- Fifler din egen løsning baseret på ovenstående teknik sammen

Metoden er hermed videregivet til andre som måtte finde nytte af den

Mvh
Claus

Fra : alexbo

Dato : 26-10-03 10:29

"Claus Nygaard-Pedersen" > skrev

> jeg nødt til at finde en måde at styre camberjusteringen. Jeg udtænkte
> følgende metode som måske kunne bruges af andre.

Jeg vil foreslå at man at holder en pind på skiven stikkende lodret op,
sætter et mærke, og ved mærket måler ind til fjederbenet.
Så har man et fast mål på vinklen mellem skive og fjederben, holde man det
ved samling så rammer man nogenlunde rigtigt.

Man kan allerede inden adskillelse måle mellem dæk og fjederben, find et
brædt eller anden dims der lige kan gå imellem.
har man den samme afstand der når man er færdig, har man ikke ramt helt ved
siden af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-10-03 12:27

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Metoden er hermed videregivet til andre som måtte finde nytte af den

Nød lærer nøgen kvinde..

Min metode ved støddæmperskift, synes jeg selv er noget enklere.

Jeg smider bilen op på et sæt bukke der støtter under karrossen.
Herefter smider jeg en donkraft under bærearmen og pumper op. Jeg
fjerner herefter bolten i toppen af støddæmperen, mens jeg lader
de 3-4 bolte der holder pladen til camberjusteringen være. Ved at
sænke donkraften bør bærearmen nu kunne gå så langt ned, at både
fjeder og støddæmper giver slip i toppen af tårnet. Fjederen
strækker sig ud i sin fulde længde og bliver "slap". Lidt
afhængigt af hvor langt ned bærearmen lader sig sænke, bør det
være muligt at krænge toppen af fjederbenet ud af skærmkassen mens
det stadig er monteret for neden. Da fjederen som sagt er slap er
det totalt ufarligt. Med toppen af fjederbenet ude i det fri er
det ret nemt at skifte støddæmper (og fjeder hvis det ønskes).
Herefter er det bare at krænge fjederbenet ind i skærmkassen igen
og pumpe donkraften langsomt op igen mens man sikrer sig at
fjederen sætter sig ordentligt og at støddæmperen rammer hullet
for oven. Til sidst monterer man møtrikken i toppen af
støddæmperen og voila. Da pladen til camberjusteringen ikke har
været flyttet, bør det ikke være nødvendigt at justere camber hvis
man har genbrugt den gamle fjeder.

Det der kan drille lidt er længden på bremseslangerne eller hvis
bilen har krængningsstabilisator, begge dele kan forhindre at
bærearmen kommer langt nok ned til at man kan krænge toppen af
fjederbenet ud. Hvis det er krængningsstabilisatoren der driller,
så kan man løse problemet ved at skifte "synkront" i begge sider
på en gang - så længe både højre og venstre side følges ad, giver
krængningsstabilisatoren ikke ballade. Problemet med
bremseslangerne klares ved at afmontere kaliberen og "hænge den
op" inde i skærmkassen mens operationen står på.

Jeg har brugt metoden på en 4-5 forskellige biler og kun på en af
dem var jeg nødt til at afmontere kalibrene.

--
Hygge..
Thomas