Bilen sejler
Fra : Claus Thorup

Dato : 26-10-03 07:44

Hej,
Min Ford Escort stc. fra ´96 "sejler" ved ligeud kørsel og også i sving. Det
er specielt galt, når jeg bremser ned. Jeg har checket lufttryk og
kontrolleret forhjulene for slør, men begge disse dele er i orden.
Har I et bud på, hvad der kan være galt? Måske støddæmperne, men er det så
foran eller de bageste?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 07:58

"Claus Thorup" <maskotXX@XXstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrolleret forhjulene for slør, men begge disse dele er i orden.
> Har I et bud på, hvad der kan være galt? Måske støddæmperne, men er det så

Hvis dæk og dæktryk er i orden og hvis hjulboltene er spændt korrekt bør du
kontrollere bøsningerne i hjulophængene og evt. krængningsstabilisatorer.
Samtidig checker du om alle støddæmpere er tætte, altså om de lækker hvor
stempelstangen går ind i støddæmperhuset. Finder du ingen fejl her og der
ikke er unormal dækslid som følge af fejlsporing, bør du overveje at skifte
støddæmpere.

Hvor langt har dine støddæmperne kørt?

Jeg har i øvrigt selv lige skiftet støddæmpere på min Golf III. Jeg skiftede
de bageste i forrige week-end og har hele ugen glædet mig over at det ikke
længere er nødvendig at korrigere retningen så ofte. I denne week-end har
jeg så skiftet de forreste støddæmpere og kan konstatere at vognen styrer
mere sikkert gennem sving.

Mvh
Claus

Fra : Claus Thorup

Dato : 26-10-03 10:12

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> jeg så skiftet de forreste støddæmpere og kan konstatere at vognen styrer

Krængningsstab. er skiftet i begge sider. Bilen har kørt 127.000 km, hvor
jeg har haft den de sidste 50.000 km. Jeg har ikke skiftet støddæmpere og
aner ikke om tidligere ejere har gjort det.
Der kommer ikke umiddelbart noget synligt ud af støddæmperne, men jeg
fornemmer, at bilen vugger lidt for meget, når jeg trykker nogle gange på
forskærmene. Bagtil virker bilen fast.
Hvordan kontrollerer du bøsningerne i hjulophængene?
Ja, jeg ser også frem til at køre sikkert igennem svingene

Mvh
Thorup

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-10-03 13:09

> [...]
> Hvordan kontrollerer du bøsningerne i hjulophængene?
> Ja, jeg ser også frem til at køre sikkert igennem svingene

En støddæmpers livslængde plejer at være ca. 100.000 km så det passer meget
godt hvis de gynger når du tester.

NS

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-10-03 13:18

Hej!

Niels Skaaning wrote:

> En støddæmpers livslængde plejer at være ca. 100.000 km så det passer meget
> godt hvis de gynger når du tester.

Er det ikke lidt lavt sat? Jeg kender da een som har ok dæmpere på en Carisma,
og de har da kørt 280kkm efterhånden.

Kommer selvfølgelig an på om det er by- eller motorvejskørsel.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-10-03 13:47

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Carisma,
> og de har da kørt 280kkm efterhånden.
>
> Kommer selvfølgelig an på om det er by- eller motorvejskørsel.

Det er selvfølgelig en tommelfingerregel, men 280.000 km virker nu alligevel
som meget for en støddæmper. Jeg kan ikke tro, at det er særligt gode til
deres arbejde længere.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 13:52

> Er det ikke lidt lavt sat? Jeg kender da een som har ok dæmpere på en
Carisma,
> og de har da kørt 280kkm efterhånden.

I min mondeo har støddæmperne også kørt over 200.000 Km da jeg skiftede dem.
Jeg har dem stadig liggende da de ikke fejler det mindste i forhold til de
nye jeg monterede.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Soren Pedersen

Dato : 26-10-03 16:35

> Er det ikke lidt lavt sat? Jeg kender da een som har ok dæmpere på en
Carisma,
> og de har da kørt 280kkm efterhånden.

....Og jeg kender en der kører rund med 0,5 mm dækmønster - Og bilen kører
fint.

Forstået derhen at manden du kender prioterer sikkerhed lavt.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Soren Pedersen

Dato : 26-10-03 16:31

Nye dæmpere......Mange har desværre den opfattelse at hvis der ikke er
tydelige tegn på en defekt er dæmperen ok. Det er ikke korrekt. En dæmper er
en sliddel ligesom dæk. Hvis du ikke ved hvor gamle dine dæmpere er, så
skift dem - Alle 4.

Fra : Claus Hansen

Dato : 26-10-03 16:30

Claus Thorup wrote:
> [...]
> i orden.
> Har I et bud på, hvad der kan være galt? Måske støddæmperne, men er

Hej Claus

Det kan måske også være bøsninger i bærearmene foran. det er et kendt
problem på Escort.. jeg har selv haft en, og den sage en sjov knirke lyd
foran , man kan ikke se om de er dårlige før de er afmonteret , det er ikke
svært at skifte selv , husk styretøjs udmålling hvis du skifter dem.

MVH
Claus Hansen