Hvorn' er det lige med daek...
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-03 21:13

.... maa man have forskelligt maerke for/bag, saa laenge at det er samme type
(helaarsdaek) - eller ? Kan forstaa at vinterdaek foran / helaarsdaek bag er
'forbudt'.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-10-03 07:27

Michael wrote:
> ... maa man have forskelligt maerke for/bag, saa laenge at det er samme type
> (helaarsdaek) - eller ? Kan forstaa at vinterdaek foran / helaarsdaek bag er
> 'forbudt'.

Jeps det er Forbudt! og meget meget Dumt!
Bilen vil ha for lidt greb bagpå og den første smattede plet du møder vil få bilen i spin.

Mhv
Roberto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-10-03 10:23

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> skrev :

>Bilen vil ha for lidt greb bagpå og den første smattede plet du møder vil få bilen i spin.

Åehhh - spis lige brød til ;)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-10-03 10:36

jan@stevns.net wrote:

> Åehhh - spis lige brød til ;)

Overdrivelse fremmer forståelsen og ulykker sælger!
Manden er jo tydeligvis ude på at spare hvor det er farligst.

Mvh
Roberto (altid god for en overdrivelse)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-10-03 10:40

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> skrev :

>Overdrivelse fremmer forståelsen og ulykker sælger!

Har du en fortid som journalist ? <grin>

>Manden er jo tydeligvis ude på at spare hvor det er farligst.

Det synes jeg nu ikke lige man kan udlede af hans spørgsmål.

-Venligst

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-10-03 11:01

jan@stevns.net wrote:

> Har du en fortid som journalist ? <grin>

Nope og jeg vil heller ikke forsøge mig :)

> Det synes jeg nu ikke lige man kan udlede af hans spørgsmål.

Hvorfor ellers spørge om man må sætte vinterdæk på kun det ene hjulpar?

Tit tænker 'folk' kun på at de ikke kan få bilen igang når det er glat, men vigtigere er det trods
alt at få den styret (jo baghjulene er også med til at styre bilen, spørg bare de RWD-afhængige) og
standset.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 14:40

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message

> Hvorfor ellers spørge om man må sætte vinterdæk på kun det ene hjulpar?

Ganske fordi jeg intet aner om biler og daek ! ... Jeg har regnet ud, at
forskellige daektyper for og bag er forbudt (hvilket jeg heller ikke kunne
droemme om at saette paa) ... men det gik jo ogsaa paa, om maerket skal
vaere det samme (laes : michelin for - firestone bag) ... jo - maerkeligt
spoergsmaal maaske, men som sagt aner jeg intet om biler/daek.

Fra : eam

Dato : 26-10-03 18:14

"Michael" <ambelgienAThotmail.invalid> wrote in message

> [...]
> vaere det samme (laes : michelin for - firestone bag) ... jo - maerkeligt
> spoergsmaal maaske, men som sagt aner jeg intet om biler/daek.

Reglerne er ret klare.
http://makeashorterlink.com/?V25352756

se side 9.

Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og
type bortset fra dæk til midlertidig brug.
Men det vil være sund fornuft, at have samme type hele vejen rundt.
Som tommerfinger regel kan du gå ud fra, at de dæk der står bedst fast skal
på baghjulene, uanset om du har forhjul- eller baghjulstræk. Det er for at
undgå, at du "taber" bilen ved at den bliver overstyret eller at du får en
desideret baghjulsudskridning.
Du må sålede godt have michelin for - firestone bag, blot det er samme
type, se igen ovenstående link.

Personligt har jeg kørt med forskellige fabrikater for og bag for at ændre
styrekarakteristikken, men her må jeg anbefale, at man er villig til at
smide det ene par væk, samt at man tester på lukket område før man begiver
sig ud på offentlig vej.
Hvis man ikke kender sin bil til "grænserne" skal det absolut frarådes.

Men korrekt lufttryk kan have større virkning end forkerte dæk:
Har du lavt tryk på baghjulene, beder du om problemer.
--
Møller

Fra : alexbo

Dato : 26-10-03 18:40

"eam" skrev
> Reglerne er ret klare.
> Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og
> type bortset fra dæk til midlertidig brug.
> Hvis man ikke kender sin bil til "grænserne" skal det absolut frarådes.

Det gjorde heller ikke noget om man kendte reglerne, der skal samme type på
alle hjul.

Det er forøvrigt ikke længe siden vi havde det oppe, med alle relevante
henvisninger.

mvh
Alex Christensen

Fra : eam

Dato : 26-10-03 19:36

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

> alle hjul.
>
> Det er forøvrigt ikke længe siden vi havde det oppe, med alle relevante

Jep, jeg skal lige have denne med:

8.02.021 PERSONBIL M1

(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle

hjul.

Før 01.05.77: Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type

på samme aksel.

Men derfor kan du teoretisk godt have 4 forskellige fabrikater, hvilket vist
må siges at grænse til det uansvarlige.
--
Møller

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-10-03 19:45

On Sun, 26 Oct 2003 19:35:39 +0100, "eam" <eamhvem@hvadget2net.dk>
wrote:

> [...]

>på samme aksel.
>
>Men derfor kan du teoretisk godt have 4 forskellige fabrikater, hvilket vist

Det er vi ikke ret uenige om.

Køber man regummierede dæk kan man jo snildt rende ind i fire
karkasser fra forskellige fabrikanter.

Det er vel for ikke at tage livet af dem der ernærer sig ved salg af
disse produkter, at man ikke er mere specifik i lovgivningen?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-10-03 10:43

Jeg ved ikke med reglerne, men jeg kunne aldrig drømme om ikke at have ens
dæk på samme "aksel" ....

Det er jo ikke politimændene der bliver slået til sildesalat når det dår
galt ...

/Bjarke

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-10-03 11:03

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> dæk på samme "aksel" ....
>
> Det er jo ikke politimændene der bliver slået til sildesalat når det dår

Om ikke for Loven så for egen sikkerheds skyld :)
Tro det eller lad være: mange love er faktisk lavet for at beskytte os mod os selv ;)

Fra : thomsen

Dato : 26-10-03 17:08

"Kan forstaa at vinterdaek foran / helaarsdaek bag er
'forbudt'."

Jeps det er Forbudt! og meget meget Dumt!

aaah, det er ikke sådan jeg kan huske det...

ganske vist er det forbudt at have en type dæk foran og en anden type dæk bag på, MEN helårsdæk og
vinterdæk er samme "type" dvs. det burde være lovligt (så vidt jeg kan huske så er der 3 typer dæk:
sommerdæk, vinter/helårsdæk (mærket m+s) og reservehjul.. og jeg har faktisk læst paragraffen
engang)

thomsen

Fra : René Lønstrup

Dato : 26-10-03 09:02

Michael wrote:
> ... maa man have forskelligt maerke for/bag, saa laenge at det er
> samme type (helaarsdaek) - eller ?

Det mener jeg bestemt at man må. Du må også, svjv, ha' 4 forskellige mærker
på, hvis du vil.. De skal bare have samme størrelse, med mindre bilen er
typegodkendt med forskellig størrelse dæk (eks. sportsvogn med brede bagdæk
/ smalle fordæk).

> Kan forstaa at vinterdaek foran /
> helaarsdaek bag er 'forbudt'.

Korrekt.

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-03 14:41

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in message

> [...]
> på, hvis du vil.. De skal bare have samme størrelse, med mindre bilen er
> typegodkendt med forskellig størrelse dæk (eks. sportsvogn med brede

Tak - det var lige dette jeg ville vide. Forhandleren ville noejes med at
skifte daekkene for, saa jeg maate jo vaere sikker paa at dette var OK (der
er helaarsdaek paa bilen).

Tak for hjaelpen