Alfa Romeo Twin Spark motorer mm
Fra : Snusken

Dato : 25-10-03 18:56

Hej.
Har nogen erfaringer med Alfa twin spark motorer og
gearkasser+transmission ud over at de sikkert er dyrere i sliddele end
mere almindelige ??

mvh Erik

Fra : Olesen

Dato : 25-10-03 19:45

"Snusken" <snusken@REMOVETHISpc.mu> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Har nogen erfaringer med Alfa twin spark motorer og
> gearkasser+transmission ud over at de sikkert er dyrere i sliddele end
> mere almindelige ??

Knastforstilleren, hvad det så end er for en tingest skal oftest
skiftes på en TS motor. Hvis din Alfa lyder som en lettere
diesel de første 5 sekunder efter koldstart, så er den gal, og
det er vidst dyrt...

Fatter klager også over en vanskelig og til tider
knoklet gearskifte, også når 'ikke-gennemvarm'.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-10-03 11:45

Snusken wrote:

> Har nogen erfaringer med Alfa twin spark motorer og
> gearkasser+transmission ud over at de sikkert er dyrere i sliddele end
> mere almindelige ??

Hvilken motor i hvilken model er det præcist du tænker på?
Twinspark blev "til normalt brug" med Alfa 75 serien i midten af
80'erne. Det var med den alu-blok som Alfa har kørt med i 40 år.
Da 155-serien dukkede op skiftede de til at bruge en Fiat
støbejernsblok. Afhængigt af hvilken motorserie du snakker om kan
der altså være ret stor forskel. Frit fra leveren mener jeg også
den drilske knastforstiller dukkede op sammen med Fiat blokken.

Samme deal med transmissionen, er det en 75'er har den gearkasse
ved bagtøjet, mens 145, 146, 147, 155, 156, 164 og 166 har
gearkassen siddende ved motoren. Er det manuelt gear, automatgear
eller selespeed?

Det er svært at sige noget fornuftigt om tingene uden at vide hvad
det er for stumper du snakker om.

Hvad angår det med sliddele, hvad tænker du så på? Tandrem,
kilerem, kobling, kardankryds?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Snusken

Dato : 26-10-03 14:40

Hej
Det er en 1,8, som ligger i en 146. Ja netop ting som knastforstiller,
Tandrem, gearkasse, kobling, kardankryds kunne det være fint at høre
lidt erfaringer om.

mvh Eric
-------------------------------->

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-10-03 19:39

Snusken wrote:

> Det er en 1,8, som ligger i en 146. Ja netop ting som knastforstiller,
> Tandrem, gearkasse, kobling, kardankryds kunne det være fint at høre
> lidt erfaringer om.

Jeg har desværre ikke noget konkret på den, jeg kan faktisk ikke
engang huske om den har knastforstiller eller ej.

Hvis ikke du allerede er det, så kan jeg anbefale dig at blive
medlem af Alfa Romeo Klub Danmark. På <http://www.alfaklub.dk> kan
du indtaste navn og adresse og få dit første nummer af et
fantastisk klubblad tilsendt helt uforpligtende. På første side i
bladet er der email og telefonnumre til tekniske konsulenter for
alfa's modeller. Hver konsulent har speciale i en model og står
for at samle nyttig viden sammen om modellen og dens stærke og
svage sider. For 145/146 modellen er det en gut der hedder Ib
Grosser. Du kan droppe mig en email hvis du vil have hans email
eller tlf. nummer, så må du selv spørge ham om han gider vejlede
et ikke-medlem.

Alfa klubben laver, udover et kanon medlemsblad, en masse
forskellige aktiviteter i løbet af året. Vi afholder hyggeture,
kend din bil-aftner, baneræs, sludreaftner og meget mere.
Endvidere kan klubben hjælpe dig til at få en billig forsikring på
din bil, så hvis du ender med at købe en 146'er, så er de 300,-
til medlemsskab hurtigt hentet hjem igen.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Snusken