Skift af bremserør på Colt '89
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-10-03 16:34

Hej!

Jeg skal hjælpe en ven med at skifte bremserør på en Mitsubishi Colt '89 og han
skal i den forbindelse ud og købe stumper. Listen ser således sådan ud:

1L bremsevæske.
Et komplet sæt kobberrør fra T-Hansen.
Bremseslanger for og bag.
En speciel tang til at løsne/fæstne bremseslangerne med

Skal der bruges andet? Vi har hørt at man kan risikere at ødelægge bagcylindrene
når man roder med dem - har det hold i virkeligheden?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-10-03 17:08

Hej!

Hvor kan man iøvrigt købe en tang til at skrue bremserørene af med? Det skulle
enten være en 9 eller 10mm størrelse... Gerne i storkøbenhavn!

Fra : Bente og Thormod Mor~

Dato : 24-10-03 17:37

"Kim Voss Schrader skrev

> Hvor kan man iøvrigt købe en tang til at skrue bremserørene af med? Det
skulle
> enten være en 9 eller 10mm størrelse... Gerne i storkøbenhavn!

Det du / I skal have er en fastnøgle eller en åben ringnøgle. Formentlig 10
mm. Hvis den ikke kan klare det, varm med gasbrænder. Går det ikke, klip det
pågældende bremserør nær forskruningen og sæt en topnøgle over. Nu skal det
gå. Men det kan godt være at der skal varmes af flere gange.

Hvor købes, tja den nævnte Thansen, Fr.sund autodele (nok lukket i morgen
lørdag), NR, Ægirsvej, Hillerød, åben i morgen.

mvh / Thormod

Fra : Bente og Thormod Mor~

Dato : 24-10-03 17:12

"Kim Voss Schrader skrev
> [...]
bagcylindrene
> når man roder med dem - har det hold i virkeligheden?

Både når man roder med tv og biler kan man ødelægge noget :)

Det der nok kan være et problem, er at løsne udluftningsskruer. Går de ikke
løs når man tager moderat fat - formentlig med en 8, 9 eller 10mm
ringnøgle - skal der varmes med en gasbrænder. Her skal man så passe på ikke
at være for ivrig, thi inde i cylindre / kalibre sidder der gummipakninger.
Og de tåler ikke alt for meget varme. Så lidt af gangen... Men altså en
gasbrænder vil være god at have ved hånden. Det vil også kunne være gældende
flere andre steder hvor rør skal skilles.

mvh / Thormod

Fra : KubikH

Dato : 24-10-03 18:48

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Skal der bruges andet? Vi har hørt at man kan risikere at ødelægge
bagcylindrene
> når man roder med dem - har det hold i virkeligheden?

Som regel er de defekte, i forvejen
Hvis de ikke er utætte eller groet fast, går det som regel galt, når man
sætter nye bakker på.
Sskubber man gummistemplet ind over det rust der er kommet i cylinderen.
Ellers når man løsner udluftningsskruen, gøres det med små "dask" af en
hammer el. lign.
Så går de lettere løs uden at knække.
Det "seje træk" ødelægger dem nemmere.
Mvh
Niels

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-10-03 20:47

KubikH wrote:
> Ellers når man løsner udluftningsskruen, gøres det med
> små "dask" af en hammer el. lign.
> Så går de lettere løs uden at knække.
> Det "seje træk" ødelægger dem nemmere.

....lærte for mange år siden at slå på toppen (af fastrustne bolte) samt
evt. lige "trække dem til", altså stramme dem lidt - før man løsner...

....husk i øvrigt at bruge Caramba 10 min. inden, hvis der er tvivl om at
noget er rustet fast...
Hans

Fra : alexbo

Dato : 24-10-03 20:04

"Kim Voss Schrader" skrev

> Skal der bruges andet? Vi har hørt at man kan risikere at ødelægge
bagcylindrene
> når man roder med dem - har det hold i virkeligheden?

Ja, det er gerne udluftningsskruerne man ikke kan løsne.

Så vidt jeg husker skal bensintanken helt eller halvt ned, så undgå at fylde
den inden.

mvh
Alex Christensen