Hvorfor slukker olietrykslampen hurtigere ~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-03 13:42

Hej alle,
Inspireret af en tråd i den norske gruppe, kom jeg også til at fundere over
olietryk.
Jeg har bemærket at olietrykslampen slukker meget hurtigere når jeg lige har
skiftet olie og filter (en god syntetisk olie), end den gør lige før
olieskiftet (ca. 7 - 8 000 km gammel olie).
Med frisk olie og filter slukker lampen i samme øjeblik startmotoren
begynder at rotere, og med slidt olie skal motoren nok køre et sekunds tid
eller halvanden.
Er det den friske olie der gør det ? - er det fordi olien er påfyldt til MAX
stregen (mere olie i bundkarret) - er det det friske oliefilters modstand
der er anderledes ? - eller er det noget helt tredie der gør sig gældende.

mvh

Andreas M. Hansen
- der keder sig en smule her før weekendstart

Fra : bme

Dato : 24-10-03 15:45

Gør den altid det, eller var det bare ved sidste filterskift den gjorde
det.??

som udgangspunkt slukker min øjeblikkeligt når bilen startes. på på uno'en
polo'en og min nuværende laguna.
Jeg havde på et tidspunkt et billigt oliefilter monteret på min polo som
bevirkede at min lampen først slukkede efter et par sekunder, da jeg
afmonterede filteret kunne jeg se at den gummiskive som sidder indeni
filteret sad skævt, dvs at dens kontraventil funktion var væk, måske er det
det samme ved dig??

Siden da har jeg altid brugt kvalitetsfiltre.

/bo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-10-03 21:38

"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message
> [...]
det
> det samme ved dig??
>
> Siden da har jeg altid brugt kvalitetsfiltre.

Hej Bo,

Det er noget jeg har observeret på adskillige biler vi har haft.
Når filter/olie er friskt og jomfrueligt, slukker lampen øjeblikkeligt, og
når begge dele bliver slidt, tager det et sekunds tid før lampen slukker.
Jeg anvender Bosch oliefilter når jeg selv skifter olie - om det er kvalitet
eller ej ved jeg så ikke ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : SKR

Dato : 24-10-03 21:38

> [...]
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
> - der keder sig en smule her før weekendstart

Det skyldes at de nye olier er tykkere, end de gamle slidte der er tynde.
Prøv evt. at dyppe fingeren i hhv. gammel og ny olie og mærk forskellen når
du gnider på olien.
Ved den gamle kan du faktisk gnide ned til ren hud, mens ved den nye, bliver
der ved at være en fedtet hinde.

mvh
Søren

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 24-10-03 22:45

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
når
> du gnider på olien.
> Ved den gamle kan du faktisk gnide ned til ren hud, mens ved den nye,

Jeg tror nu at størstedelen af ovenstående effekter er resulatet af et øget
indhold af fragmenter, samt i mindre grad at olien har mistet sin bæreevne.
Hvis man sætter en kop brugt motorolie i en centrifuge med køler, vil man
nok blive overrasket !

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-10-03 09:03

SKR wrote:

> [...]
> du gnider på olien.
> Ved den gamle kan du faktisk gnide ned til ren hud, mens ved den nye, bliver

Det er efter min mening den bedste måde at vurdere olien tilstand på.

Mvh
Roberto