AirCon og åbnet vindue?
Fra : Johnny

Dato : 24-10-03 08:39

Kan det virkelig passe at man ikke må åbne vinduet i bilen medens AC
er slået til?

Mig bekendt snakker vi ved begrebet Aircondition ikke om et
temperaturreguleret klimaanlæg, men derimod blot en en slags omvendt
varmeapparat der har een indstilling, hvor man så muligvis kan
regulere dette ved at mere eller mindre lede luften ind i bilen. Og
hvis jeg har ret i denne påstand, så kan jeg ikke se at det skulle
kunne ødelægge anlægget ved at åbne vinduet for en stund medens AC er
tændt?

Hvad der yderligere forvirrer mig er at de folk jeg kender der har AC
i bilen, stadig kører med denne slået til, nu hvor der bliver koldere
udenfor. Men SAMTIDIGT har de skruet op for varmen?? øhh, det
ødelægger så måske ikke AC'en eller hvad?

/Johnny

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-03 09:11

"Johnny" <fluktion@hotmail.com> wrote in message
> Kan det virkelig passe at man ikke må åbne vinduet i bilen medens AC
> er slået til?

Det ødelægger ligesom effekten lidt.

> [...]
> hvis jeg har ret i denne påstand, så kan jeg ikke se at det skulle
> kunne ødelægge anlægget ved at åbne vinduet for en stund medens AC er

Det bliver heller ikke ødelagt.

> [...]
> udenfor. Men SAMTIDIGT har de skruet op for varmen?? øhh, det
> ødelægger så måske ikke AC'en eller hvad?

A/C affugter luften, så dug hurtigere fjernes. Desuden har pakninger etc.
det godt af at anlægget bruges jævnligt.
Dog kan nogle anlæg ikke køre hvis omgivelsestemperaturen bliver for lav, så
selv om det er sluttet til, har det ingen effekt.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : jh

Dato : 24-10-03 09:16

> [...]
> hvis jeg har ret i denne påstand, så kan jeg ikke se at det skulle
> kunne ødelægge anlægget ved at åbne vinduet for en stund medens AC er

Det kan jeg heller ikke se. Jeg kan dog heller ikke se hvad formålet er med
at kombinere tændt A/C med åbent vindue.

> [...]
> udenfor. Men SAMTIDIGT har de skruet op for varmen?? øhh, det
> ødelægger så måske ikke AC'en eller hvad?

Det tror jeg ikke. Tænk på at der også i biler med A/C er en
kold/varm-luft-skifter. Når denne står på kold, og A/C er slukket, kommer
der bare luft ind med samme temperatur som der er udenfor bilen. Når denne
står på varm kommer der opvarmet luft ind. Når A/C er tændt, og skifteren
står på kold, kommer der koldere luft ind end omgivelserne kan tilbyde (hvis
da ikke man kører på Thulebasen). Når skifteren står på varm sammen med A/C
tændt, kommer der jo opvarmet luft ind, og A/C's termostat har jo så for
længst afbrudt A/C'en.

_________________
Med venlig hilsen
Jakob Houkjær

Me represento solamente

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-10-03 09:20

Johnny wrote:

> Hvad der yderligere forvirrer mig er at de folk jeg kender der har AC
> i bilen, stadig kører med denne slået til, nu hvor der bliver koldere
> udenfor. Men SAMTIDIGT har de skruet op for varmen??

....det skulle være godt mod duggede ruder...

> øhh, det
> ødelægger så måske ikke AC'en eller hvad?

....næppe...
Hans

Fra : Lars

Dato : 24-10-03 13:00

Hejsa,

> Kan det virkelig passe at man ikke må åbne vinduet i bilen medens AC
> er slået til?

Næh - men det ville da være fjollet at gøre det.

> [...]
> varmeapparat der har een indstilling, hvor man så muligvis kan
> regulere dette ved at mere eller mindre lede luften ind i bilen.

Ah - i de par lånebiler jeg har haft hos Citroen med manuel aircon mens min
egen med automatisk klima var til service fungerede fint uden at åbne
vinduer -> Du tænder for A/C'en og regulerer så på temperaturknappen til du
har en passende temperatur på luften. Lidt ligesom når du skruer op for
varmen her om vinteren regulerer du jo også med temperaturknappen og ikke
ved at fyre helt op for varmen og så rulle vinduerne ned, ikke sandt?

> hvis jeg har ret i denne påstand, så kan jeg ikke se at det skulle
> kunne ødelægge anlægget ved at åbne vinduet for en stund medens AC er

Næh. Hvem siger det gør det? Men åbner man vinduet er der lynhurtigt
megavarmt i bilen igen på en varm sommerdag... Plus det er altså imo møg
irriterende at køre med nedrullede vinduer når hastigheden er meget over
almindelig bykørsel..

> [...]
> udenfor. Men SAMTIDIGT har de skruet op for varmen?? øhh, det
> ødelægger så måske ikke AC'en eller hvad?

Nej - hvorfor skulle det dog ødelægge den?

Det affugter luften, så bilen ikke dugger, specielt rart når det er regnvejr
der sammen med fugtig varm luft godt kan give noget dug. Dog har de fleste
biler det vist sådan at kompressoren til AC'en afbrydes når temperaturen når
under 4-5 grader.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-03 13:07

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> megavarmt i bilen igen på en varm sommerdag... Plus det er altså imo møg
> irriterende at køre med nedrullede vinduer når hastigheden er meget over

Og desuden også næsten lige så dyrt i brændstof.

Fra : Lars

Dato : 24-10-03 14:08

Hejsa,

> Og desuden også næsten lige så dyrt i brændstof.

Ja.. Specielt ved motorvejshastighed! Og så BÅDE have tændt for aircon og
samtidig åbnet vinduer, så bruger man endnu mere...

** Lars

Fra : Johnny

Dato : 27-10-03 10:59

Vi er vist alle enige, jeg har nu heller ikke lige tanker om at køre
rundt med vinduerne åbne med A/C'en tændt :)

Det jeg oplever er, at dem jeg kender der har A/C i bilen, nærmest
panisk skønner sig at slukke herfor, når jeg lige vil rulle vinduet
ned for bare lige at smide et æbleskrog ud i rabatten, og rulle så op
igen. Det påståes af dem at det ødelægger A/C'en at køre med
nedrullede vinduer, hvilket nok ikke er korrekt.

Man kan så vende det lidt og tænke på brændstofforbug. A/C bruger jo
brændstof, og man kan så argumentere for at en A/C tændt med vinduet
nede vil være spild af de dyrebare dråber, MEN så:

sandt?

Når man kører her om vinteren med A/C'en tændt (som jeg oplever
enkelte gør), og samtidigt skruer op for varmen for at få nogenlunde
lun temperatur, ja så er der vel tale om det samme som at køre for
åbent vindue med A/C om sommeren? Hvad skulle være ideen i det
(bortset fra at "det er godt for pakningerne i A/C-anlægget at det
kører")?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-03 11:22

> [...]
> åbent vindue med A/C om sommeren? Hvad skulle være ideen i det
> (bortset fra at "det er godt for pakningerne i A/C-anlægget at det

Affugtningen.

Men hvis anlægget slår fra ved temp. under fx. 5 grader C, så er den eneste
"fordel" at der er lys i A/C lysdioden