hvis jeg skal prøve PHP på win2000
Fra : Frank Hansen

Dato : 25-10-03 14:04

Hej
hvis jeg skal prøve MySQL og PHP på win 2000 hvad skal jeg så bruge af
programmer

Frank hansen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-10-03 14:31

Hejsa

"Frank Hansen" <Frank_Hansen212@hotmail.com> wrote in message
> Hej
> hvis jeg skal prøve MySQL og PHP på win 2000 hvad skal jeg så bruge af
> programmer

Webserver:
Apache - http://httpd.apache.org/ - version 1.3.x (med mindre PHPs
understøttelse af 2.0.x ikke længere er eksperimentel... det har jeg ikke
lige styr på - (eller en anden webserver efter eget valg)

PHP:
http://dk2.php.net/downloads.php - nyeste version
Husk at hente den glimragende manual også

MySQL:
http://www.mysql.com/downloads/index.html - jeg bruger version 3.23 da 4.x
voldte mig lidt problemer

Editor:
PHPEdit - http://phpedit.net/products/PHPEdit/ - gratis
UltraEdit - http://www.ultraedit.com/downloads/index.html - billig
Emacs - ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Win32/ntEmacs - den kræver nok lige lidt
tilvænning men der er da nogle der kan lide den...

God fornøjelse
/Thomas

Fra : Frank Hansen

Dato : 25-10-03 15:05

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt
> tilvænning men der er da nogle der kan lide den...

TAK for en kanon hjælp
så kommer det hårde arbejde med at lære tingene og få det til at virke

er der et sted hvor jeg kan hente nogle færdige ting ala forum og db
interface ?

Frank Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-10-03 15:53

"Frank Hansen" <Frank_Hansen212@hotmail.com> writes:

> er der et sted hvor jeg kan hente nogle færdige ting ala forum og db
> interface ?

Du kan jo starte med at læse FAQ'en:
<http://php-faq.dk/index.php?faq=22>

- Jacob Atzen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-10-03 17:37

Jacob Atzen wrote:

> Du kan jo starte med at læse FAQ'en:
> <http://php-faq.dk/index.php?faq=22>

I den her sammenhæng synes jeg næsten at flg. er mere relevant:
<http://www.php-faq.dk/index.php?faq=3> - og jeg vil ikke mindst
anbefale en grundig rundtur på webcafe.dk

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-10-03 17:48

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> writes:

> I den her sammenhæng synes jeg næsten at flg. er mere relevant:
> <http://www.php-faq.dk/index.php?faq=3>

Som ogsaa er refereret fra #22

- Jacob Atzen

Fra : Frank Hansen

Dato : 29-10-03 18:43

> [...]
lidt
> tilvænning men der er da nogle der kan lide den...

Hej
nu har jeg instaleret programmerne men jeg kan ikke får noget til at virke
jeg har en win 2000 og
MySql mysql-4.0.16-win.zip t
apache_2.0.47-win32-x86-no_ssl.msi
php-4.3.3-installer.exe
phpMyAdmin-2.5.4-php.zip

det jeg ikke kan finde ud af er hvordan jeg laver noget i MySQL og PHP

Frank

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-10-03 17:26

Davs

> [...]
> php-4.3.3-installer.exe
> phpMyAdmin-2.5.4-php.zip
>
> det jeg ikke kan finde ud af er hvordan jeg laver noget i MySQL og PHP

For at få PHP op at køre skal du have rettet til i php.ini og httpd.conf.
Hvis installationen af Apache går godt, så vil du kunne se en pæn
velkomstside på http://localhost/.

For at teste om PHP er kørende kan du f.eks. lave et PHP-script med følgende
indhold:

<?php
print phpinfo();
?>

Gem dette som phpinfo.php under det bibliotek der er sat som DocumentRoot i
httpd.conf og åbn det i browseren (http://localhost/phpinfo.php eller
lignende).

Du kan tjekke om MySQL kører ved at køre mysql.exe i <der hvor du
installerede mysql>\bin. Prøv f.eks. at skrive:

mysql> create database hummer;
Query OK, 1 row affected (0.01 sec)

mysql> connect hummer;
Connection id: 71
Current database: hummer

mysql> create table hummer (id int, farve text);
Query OK, 0 rows affected (0.47 sec)

mysql> insert into hummer (id, farve) values (1, 'sort');
Query OK, 1 row affected (0.03 sec)

mysql> insert into hummer (id, farve) values (2, 'lysehvid');
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> select * from hummer;
+------+----------+
| id | farve |
+------+----------+
| 1 | sort |
| 2 | lysehvid |
+------+----------+
2 rows in set (0.04 sec)

Hvis det virker helt hertil, så er du klar til at begynde at lege med
PHP/MySQL - men det er altid rart at have PHPMyAdmin kørende... det gør det
_meget_ lettere at håndtere sin DB. Det kan godt være lidt bøvlet at få
alting til at snakke sammen så husk at kigge i manualen på
http://www.mysql.com/doc/en/index.html og i de readme- og install-filer der
følger med programmerne.

Hyggehej
/Thomas

Fra : Frank Hansen

Dato : 30-10-03 17:48

> [...]
> _meget_ lettere at håndtere sin DB. Det kan godt være lidt bøvlet at få
> alting til at snakke sammen så husk at kigge i manualen på

Hej
Takker endnu en gang for hlæpen
det virker nu
med de test data du har skevent men PHP viser
<?php
print phpinfo();
?>

I Opera og i IE 6.0 starter den min PHP editor op

er det rigtigt ?

Frank Hansen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-11-03 00:49

Davs

> [...]
> print phpinfo();
> ?>
>
> I Opera og i IE 6.0 starter den min PHP editor op

Nej, så har du ikke fået Apache overtalt til at sende PHP-kode til den
rigtige ejermand.

Jeg kan ikke huske hvad det er for linier der skal indsættes i httpd.conf,
men det står beskrevet i den README der følger med PHP (det drejer sig
vist om to eller tre linier).

Hyggehej
/Thomas

Fra : Frank Hansen

Dato : 03-11-03 18:14

Hej
jeg har fået det til at virke nu
men er helt grøn i MySQL,PHP så der kommer jeg på arbejde

Frank Hansen