Betinget udfyldelse af en formular
Fra : Georg

Dato : 27-10-03 10:46

Hejsa

Er ved at lave en formular med formmail og har lige et spørgsmål...

I formularen skal folk vælge deres navn i en drop down box... (felt:
realname)

Mit spørgsmål er så... Jeg vil gerne slippe for at lave et felt til deres
mail-adresse, men det er nødvendigt at deres e-mail adresse kommer ind i
formularen som: felt: email

Kan man få formularen til at vælge en værdi for email ud fra værdien i
feltet relname?

Håber der er et lyst hovede som kan hjælpe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-03 11:33

Georg skrev:

> Mit spørgsmål er så... Jeg vil gerne slippe for at lave et
> felt til deres mail-adresse, men det er nødvendigt at deres
> e-mail adresse kommer ind i formularen som: felt: email

Kan de to oplysninger ligge sammen?

Hvis det drejer sig om at formularen skal sende en mail til et navn
med en tilknyttet mailadresse, ville jeg skrive således:

<select id="navnmail" size="1">
   <option value="Hans Hansen &lt;hans@hansen.invalid&gt;">Hans
Hansen</option>
</select>

En anden mulighed er at lægge dem adskilt af et simpelt skilletegn
- fx semikolon.

<select id="navnmail" size="1">
   <option value="Hans Hansen;hans@hansen.invalid">Hans
Hansen</option>
</select>

Her kan man så adskille værdierne i formhandleren.

> Kan man få formularen til at vælge en værdi for email ud fra
> værdien i feltet relname?

Det kan godt lade sig gøre - men det kræver javascript. Jeg ville
kun gøre det hvis ovenstående metoder ikke kan bruges.

Måden at gøre det på er ved at lægge et script på onchange-
hændelsen for select-boksen. Den kan så slå op i et array og sætte
mailadressen på et andet formfelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen