Farve på disabled tekst
Fra : Bo Dudek

Dato : 27-10-03 07:34

Hejsa

Jeg har en formular, hvor jeg benytter atributten disabled="true", og
når jeg gør dette, kan brugeren ikke klikke i mit inputfelt og teksten
bliver svag grå. Dette ville egentlig også være ok, hvis det ikke var
fordi, at min baggrundsfarve i mine inputfelter er grå!

Med andre ord: Hvordan kan jeg styre farven på den tekst, der
fremkommer, når man f.eks. bruger:

<input type="text" disabled="true" value="Her er en tekst">

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-10-03 09:23

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in

> Med andre ord: Hvordan kan jeg styre farven på den tekst, der
> fremkommer, når man f.eks. bruger:
>
> <input type="text" disabled="true" value="Her er en tekst">

Det kan gøres med CSS-2 selektorer, men det virker naturligvis ikke i IE
der er rigtig dårlig understøttelse for CSS-2 selektorer.

Eksempel:

input[disabled="true"] {
   background:white;
   color:red;
}

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-03 11:36

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Det kan gøres med CSS-2 selektorer, men det virker naturligvis
> ikke i IE der er rigtig dårlig understøttelse for CSS-2
> selektorer.

Man kan i stedet benytte en klasse:

input.disabled {
background:white;
color:red;
}

<input type="text" disabled="true" class="disabled" value="x" />
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 27-10-03 12:13

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> color:red;
> }
>
> <input type="text" disabled="true" class="disabled" value="x" />

Blot til information

Attributten disabled skal sættes til "disabled" og _ikke_ "true" i følge W3C's specifikationer
om attribute minimization http://www.w3.org/TR/xhtml1/diffs.html#h-4.5 og DTD'en
http://www.w3.org/TR/xhtml1/dtds.html#dtdentry_xhtml1-strict.dtd_input

Altså således:

<input type="text" disabled="disabled" class="disabled" value="x" />

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-03 12:17

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Blot til information
>
> Attributten disabled skal sættes til "disabled" og _ikke_
> "true" i følge W3C's specifikationer

Du har ret - den opdagede jeg ikke da jeg kopierede det første
forslag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bo Dudek