Skærme
Fijala 3554
Råd ved køb af TFT monitor
Fra : Thomas Søe Holm

Dato : 25-10-03 10:18

Claus har lavet en ret grundig og detaljeret gennemgang af TFT skærme.
Artiklen kan ses på http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339

Med venlig hilsen
Thomas Søe Holm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-10-03 22:19

Thomas Søe Holm skrev:

> http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339

Citat:
| Der findes lige nu 4 paneltyper på markedet.
|
| MVA,PVA,TN+ og S-IPS.

Hvad med IPS?

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-10-03 08:21

> Hvad med IPS?

IPS er en under kategori af S-IPS eller omvendt :)
Det er iøvrigt mig, der har skrevet artiklen - efter kritik modtages med
kyshånd - evt. med mulige tilføjelser.
Artiklen er ikke som sådan en artikel, men et indlæg skrevet til forum
deltagerne på www.mobildebat.dk
Men personen bag eaid.dk spurgte mig, om den måtte lægges ud på hans side -
og det var OK med mig.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-10-03 08:30

> IPS er en under kategori af S-IPS eller omvendt :)

Eller mere korrekt så en S-IPS er viderebygning af IPS - S'esset i S-IPS
(altså det første :) ) står ganske enkelt for Super.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 26-10-03 08:46

On Sun, 26 Oct 2003 08:21:10 +0100, Dr.Ralph wrote:

> [...]
> deltagerne på www.mobildebat.dk
> Men personen bag eaid.dk spurgte mig, om den måtte lægges ud på hans side -

Hej Dr. Ralph.

Syntes nok at informationerne så bekendte ud - mit første indtryk var da
også at ham "Claus" da vist havde været forbi gruppen her og samlet
oplysninger

Jeg synes at artiklen er letforståelig og giver et hurtigt overblik over
de forskellige typer paneler.

Jeg vil måske nok foretrække at der bliver "skruet" lidt ned for
tillægsordene - jeg fornemmer lidt at din egen aversion mod Samsungs PVA
skinner lidt for meget igennem ligesom (S-)IPS måske får lidt for meget
ros. Det skyldes jo nok at det oprindeligt er et indlæg i debat, hvor
man jo giver udtryk for sine egne holdninger, men nu hvor det er blivet
til en artikel bør man nok holde den lidt mere objektive stil.

Sammenligningen med rørforstærkeren er fin, men kunne måske omformuleres
til noget a'la det her: "en rørforstærker har på papiret dårligere spec.
mht. bl.a. støj, forvrængning og effekt, men kan på mange punkter
alligevel sagtens hamle op med og spiller i manges ører faktisk bedre
end en "alm" forstærker."

Prisforskellen her skyldes jo ikke at rørforstærkeren spiller bedre, men
derimod at den er dyrere at producere pga. dyrere komponenter og mindre
stykantal.

Men bortset fra det er det en glimrende artikel, der nok skal kunne
hjælpe en del "nye" i TFT'ernes mystiske verden

PS: Du skriver at både din Dell og Viewsonic 181s.... vil det sige at du
har købt en Viewsonic?

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-10-03 13:17

> [...]
> man jo giver udtryk for sine egne holdninger, men nu hvor det er blivet
> til en artikel bør man nok holde den lidt mere objektive stil.

Ja, du har nok ret - har nok været lidt forudfattet i min mening og dømt
PVA hårdt, men som du også selv påpeger, så er det oprindeligt skrevet som
et (langt) svar til en række mennesker på mobildebat.dk, der har spurgt mig
om TFT - og jeg har været lidt harm på Samsung, fordi de ikke rigtigt har
udviklet sig siden de på så flot manèr viste, at TFT skærme sagtens kunne
være et alterntiv til CRT, og så i flot design - men nu står de ldt i
stampe - de har ikke lavet en reel udvikling på deres PVA panel det sidste
år - kun mindre justeringer.

> PS: Du skriver at både din Dell og Viewsonic 181s.... vil det sige at du
> har købt en Viewsonic?

Jeg havde en Vp181b hjemme fra kontoret i forrige uge, men kørte den via
analog - og clear type stod ike godt på den :(
Fik aldrig prøvet den via DVI, da jeg alligevel ved, at jeg ikke køber
denne Viewsonic alligevel pga clear type problemet.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 26-10-03 13:26

On Sun, 26 Oct 2003 13:16:39 +0100, Dr.Ralph wrote:

> [...]
> Fik aldrig prøvet den via DVI, da jeg alligevel ved, at jeg ikke køber
> denne Viewsonic alligevel pga clear type problemet.

OK.

Hvad synes du om billedet og den generelle kvaliteten af skærmen?
Hvordan klarede den sig i forhold til din Dell?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-10-03 12:09

Dr.Ralph skrev:

> IPS er en under kategori af S-IPS eller omvendt :)

Nå ja. Ok.

> Det er iøvrigt mig, der har skrevet artiklen

Jeg synes nok at jeg kunne "genkende dig" ;)

Madsen.