Optimal mængde af ram?
Fra : Duelund

Dato : 25-10-03 09:24

Hej!

Hvilken mængde af ram er optimal for et system som mit?

Barton 2500 @ 12,5*170
Asus A7N7X-X
512 Mb PC2700
Radeon 9700 pro

Vil jeg evt. kunne udnytte en større mængde? -og til hvad?
Eller er det lir?

Tak for svar

/Tomas

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-10-03 10:14

> Hej!

Hej

> Hvilken mængde af ram er optimal for et system som mit?

Det kommer jo _helt_ an på hvad du bruger din maskine til.

> Barton 2500 @ 12,5*170
> Asus A7N7X-X
> 512 Mb PC2700
> Radeon 9700 pro
>
> Vil jeg evt. kunne udnytte en større mængde? -og til hvad?
> Eller er det lir?

Samme som ovenover. Bruger du f.eks. din maskine til billedebehandling,
hvor du skal håndtere billeder i HØJ opløsning, jamen så ville 1024 MB RAM
ikke være for meget.
Bruger du kun din maskine til lidt spil, surfing på nettet og sådan lidt
word etc. så er 512 rigeligt.

> Tak for svar

Selv tak.

> /Tomas

Kenneth

Fra : Madsen

Dato : 25-10-03 10:27

On Sat, 25 Oct 2003 11:14:12 +0200, "\(: MarlboroMan :\)"
<kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Samme som ovenover. Bruger du f.eks. din maskine til billedebehandling,
>hvor du skal håndtere billeder i HØJ opløsning, jamen så ville 1024 MB RAM
>ikke være for meget.

Det kommer jo også helt an på hvilket operativsystem man
bruger. F.eks. har Windows 98 det ikke godt med mere end
512 MB RAM, mens Windows XP sagtens kan udnytte det.

mvh Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-10-03 11:12

On Sat, 25 Oct 2003 10:23:44 +0200, "Duelund"
<tduelund@worldonline.dk> wrote:

www.tomshardwareguide.com er der nogle gode artikler om at XP
elsker at få masser af RAM og at hastigheden først for alvor sættes op
på XP over 1.024 MB.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Henrik Dissing

Dato : 25-10-03 11:43

On Sat, 25 Oct 2003 10:23:44 +0200, Duelund wrote:

>Hvilken mængde af ram er optimal for et system som mit?

Den maksimale mængde understøttet af bundkortet, hvis ellers prisen er
ligegyldig og ordet "optimal" skal tages helt bogstaveligt. Jeg formoder dog
at det ikke er tilfældet

>Barton 2500 @ 12,5*170
>Asus A7N7X-X
>512 Mb PC2700
>Radeon 9700 pro
>
>Vil jeg evt. kunne udnytte en større mængde? -og til hvad?

Det har ikke noget med den øvrige hardware at gøre. Det eneste som betyder
noget, er hvad du bruger din maskine til og hvilket OS du kører med.

Hvis du kører Windows 2000 eller XP, kan du prøve at sætte den initielle
page file størrelse til f.eks. 50 MB og maksimum til 4095. Hvis størrelsen
af pagefile.sys så aldrig vokser væsentligt over 50MB, uanset hvad du laver
på maskinen, vil mere RAM ikke forbedre noget.

Mere generelt kan man sige at RAM udover 512 MB er mest interessant hvis man
roder med applikationer som gerne vil have store datamængder lige ved hånden
hele tiden. Typiske eksempler er video- og lydredigeringsprogrammer. Visse
spil og simulatorer kan sikkert også have en vis gavn af mere RAM.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)