Frames
Fra : Rikke Andersen

Dato : 23-10-03 10:48

Hejsa

Er det her gruppen for nogen der ikke er stjernedesignere, men kun
hobbydesignere??

Hvis det er så læs lige videre.

www.lydighed.dk/test gå under kalender og klik på resultatet for måløv.

Når siden bliver så stor at der skal scrolles lodret sætter browseren også
en vandret scrolllinie på - og det ser jo GRIMT ud. hvordan forhindrer jeg
det???

Rikke

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-03 12:06

Rikke Andersen skrev:

> Er det her gruppen for nogen der ikke er stjernedesignere, men
> kun hobbydesignere??

Både og. Der er ikke noget minimumskrav til designkundskaber for at
deltage i gruppen - og bestemt heller ikke noget maksimum.

> Når siden bliver så stor at der skal scrolles lodret sætter
> browseren også en vandret scrolllinie på - og det ser jo GRIMT
> ud. hvordan forhindrer jeg det???

Den vandrette scrolllinje kommer i IE6, men ikke i Opera eller
Mozilla.

Man kan få den væk ved at bruge en doctype der sætter quirks mode
[1].

Det huer mig bestemt ikke at anbefale quirks mode, men jeg har ikke
kunnet finde en bedre metode i dette tilfælde. Man kan benytte css-
egenskaben overflow-x (der ikke er standard/gyldig css) til at
skjule den vandrette scrollbar - men det skjuler også noget af
siden - specielt hvis vinduet bliver lille.

NB: Det ser ud som om der er problemer med ?-tasten på dit
tastatur.

Noter:
======
[1] For information om quirks mode kontra standardmode - alias
doctypeswitching - kan man fx læse
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html> eller
<http://www.html.dk/artikler/00036/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : N/A

Dato : 27-10-03 10:35

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-10-03 10:35

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in news:bninj2$of$1@sunsite.dk:

> Du ledte mig faktisk videre af en helt anden vej - jeg fjernede
> simpelthen den linie med doctype som Stones Webwriter sætter ind af sig
> selv og wups så den vandrette scroll ting væk.

Det er en meget meget dårlig idé at fjerne doctype-erklæringen. Derved kan
browseren ikke vide hvilken version af HTML dit dokument er.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-03 11:24

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Det er en meget meget dårlig idé at fjerne doctype-erklæringen.

Enig. Du kan benytte en af følgende der begge sætter quirks mode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">

(den nederste bruges til et frameset, den øverste til almindelige
sider).

> Derved kan browseren ikke vide hvilken version af HTML dit
> dokument er.

I praksis betyder det (desværre) ikke så meget. Udover doctype
switching - der blot er et valg mellem to modes - er browsere så
vidt jeg ved helt ligeglade med hvilken doctype man angiver. Fx vil
en side skrevet som HTML 4.01 strict, men angivet som XHTML stadig
fungere fint.

Hovedformålet ved at benytte en korrekt doctype er - set herfra -
at gøre det enkelt at validere koden maskinelt. Ved at validere
koden fjerner man en lang række fejlmuligheder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rikke Andersen

Dato : 23-10-03 14:21

Lige for en god ordens skyld så ligger siden ikke længere under test men på
www.lydighed.dk

Rikke

Fra : Lobais

Dato : 24-10-03 06:29

Rikke Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hejsa
>
> Er det her gruppen for nogen der ikke er stjernedesignere, men kun
> hobbydesignere??
Begge dele ;)

> Hvis det er så læs lige videre.
> www.lydighed.dk/test gå under kalender og klik på resultatet for måløv.
Linket virker ikke.

> [...]
også
> en vandret scrolllinie på - og det ser jo GRIMT ud. hvordan forhindrer
Hvis der aldrig må komme vandret scroll, overflow:hidden; på body.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne