Danske websites overholder ikke standarder
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-03 10:19

Som om det var noget nyt har IT Politisk forening valgt at kritisere
det...
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=15541

Men, hva i al verden er ISO-HTML standarden ? - har den noget med W3
at gøre ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 23-10-03 10:30

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in

> Men, hva i al verden er ISO-HTML standarden ? - har den noget med W3
> at gøre ?

ISO-HTML er i det store hele det samme W3C's HTML 4. Det giver artiklen et
lidt andet udtryk at de har valgt at forhøre sig om en standard der for
længst er forældet. XHTML er langt bedre at følge.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Daniel Udsen

Dato : 23-10-03 15:15

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:

> [...]
> artiklen et lidt andet udtryk at de har valgt at forhøre sig om en
> standard der for længst er forældet. XHTML er langt bedre at følge.

Problemet med ukritisk at følge w3c er at maks 10% af browserne
understøtter de nyeste officielle andbefalinger.
IE mangler f.eks. nok elementer af css2 til at gøre den ubrugelig i
praksis.
ISO/IEC 15445:2000 er du sikker på fungere overalt.

Iøvrigt skal det bemærkes at ISO/IEC 15445:2000 er fuldstendigt ukent,
og, at de fleste med html standarden mener w3c.

--
Daniel Udsen
Sacred cows make great hamburgers.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-03 15:50

Daniel Udsen <dudsen@koen.dk.indvalid> wrote in

> Problemet med ukritisk at følge w3c er at maks 10% af browserne
> understøtter de nyeste officielle andbefalinger.
> IE mangler f.eks. nok elementer af css2 til at gøre den ubrugelig i
> praksis.

CSS3 forhåbentlig...
Anyway, der er jo ingen der siger man skal bruge de nyeste standarder
fra W3, de har skam stadig standarder for HTML 3.2 hvis man vil være
rigtig gammeldags.

Fra : Daniel Udsen

Dato : 23-10-03 16:40

Henrik Stidsen wrote:

> Daniel Udsen <dudsen@koen.dk.indvalid> wrote in

> CSS3 forhåbentlig...

Nej css2 det er bla. position:fixed; der er problemet.
Der er flere fejl men jeg har ikke helt overblik over dem da jeg kun
slut tester overfladisk i IE, er inkarneret linux bruger.
Mozilla og Opera er ved at have godt fat i w3c standarder, nu mangler vi
bare IE.

> Anyway, der er jo ingen der siger man skal bruge de nyeste standarder
> fra W3, de har skam stadig standarder for HTML 3.2 hvis man vil være
> rigtig gammeldags.

jep eller 4.01 som ISO/IEC 14445:2000 er bygget over det jeg påstår er
at man skal holde sig fra de nyeste standarder hvis man vil værre
rimeligt sikker på at teori ligner praksis.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-03 23:30

> jep eller 4.01 som ISO/IEC 14445:2000 er bygget over det jeg
> påstår er at man skal holde sig fra de nyeste standarder hvis
> man vil værre rimeligt sikker på at teori ligner praksis.

Helt enig.

Dog kan man med XHTML 1.1 (som vist er den nyeste) få rimelig gode
resultater med de gængse browsere (IE, Opera, Mozilla)

Fra : Daniel Udsen

Dato : 24-10-03 02:34

Henrik Stidsen wrote:

> Daniel Udsen <dudsen@koen.dk.indvalid> wrote in

> Helt enig.
>
> Dog kan man med XHTML 1.1 (som vist er den nyeste) få rimelig gode
> resultater med de gængse browsere (IE, Opera, Mozilla)

xhtml er i princippet bare et xml subset af sgml standarden bag
html4.01.
Det er det med den afsluttede tags som f.eks. <br /> vs <br>
Men det er ikke ulovligt iforhold til 4.01 transitionel så i princippet
vil ethvert system skrevet til html kunne klare xhtml, mens det
omvendte ikke er tilfældet.